FIFA Street 2 (NDS)
46 100 1

Review FIFA Street 2 (NDS)

Zo hadden we er eerst nul, en toen waren dat er twee; we hebben het dan natuurlijk over reviews van DS-footies! De tweede voetbalgame voor de DS is FIFA Street 2, en deze werd stevig aan de tand gevoeld… FIFA 06 is tot nu toe duidelijk de beste sportgame op de DS (klik hier voor de review), maar dat is ook niet zo moeilijk met zo weinig sportgames voor het platform. Electronic Arts brengt inmiddels regelmatig haar games naar de Nintendo DS en poogt daarmee het gat te dichten (jammer alleen dat zij dit zien als een gat in de financiële markt, red.). Met de beperkte concurrentie op gebied van sport, kan EA zich volledig storten op de grote voetbalmarkt. FIFA 06 is al enige tijd uit, en met FIFA Street 2 en 2006 FIFA World Cup (27 april) brengt EA binnen relatief korte tijd twee nieuwe footies uit op de markt. Maar, puristen onder ons, vreest niet! Konami werkt nog altijd in relatieve stilte aan een Winning Eleven game, die bovendien online zal gaan. Serieuze concurrentie dus voor EA, maar tot die tijd zijn voetballiefhebbers op de DS vooralsnog aangewezen op spelletjes als FIFA Street 2, welke we ook hieronder gaan behandelen.

De Street-serie van EA Big is ooit in het leven geroepen om een beetje van de realistische simulatiegames af te kunnen stappen (en om meer geld per jaar te verdienen aan de licenties, red.). Succesvolle NBA- en Madden-titels gaven de indruk dat een voetbalvariant wel op prijs gesteld zou worden, wat een juiste constatering bleek, want FIFA Street op de consoles verkocht als zoete broodjes. Deel één verscheen niet op de DS, omdat het systeem toentertijd nauwelijks ondersteund werd door EA. Erg is dit niet, want veel verschilt deel 2 niet van deel 1 op de consoles. De DS-versie van deel 2 verschilt echter wel flink van de console-versies. Het spel poogt een zelfde spelervaring te leveren als op de consoles, maar de poging is al niet geslaagd te noemen om een simpele reden: op bijna elk vlak is de handheld-versie de mindere. Zo bevat de soundtrack slechts acht nummers! En de nummers zul je altijd in dezelfde volgorde aanhoren, want er is geen shuffle-functie ingebouwd. Het feit dat de gelicenseerde liedjes van aardige geluidskwaliteit zijn, wordt daarmee direct teniet gedaan. Een ander voorbeeld van inferioriteit is dat de game, als we de multiplayer mogelijkheden buiten beschouwing laten, slechts twee speelbare modes heeft, veel te weinig natuurlijk. En dat terwijl de hoofdmodus dusdanig eentonig is dat de game dat het de term hoofdmode eigenlijk niet eens verdient…

De hoofdmodus, genaamd Rule the Street (RtS), geeft de mogelijkheid aan gamers om een eigen speler te creëren. Dit zal logischerwijs een nabootsing van jezelf worden. Je hebt erg veel mogelijkheden om jezelf aan te kleden met de meest uiteenlopende accessoires. Alleen één nadeel: je ziet het verschil tussen deze items nauwelijks. En ik moet dan toch zeggen dat het idee achter het ‘pimpen’ van je speler te verwaarlozen is, als je het gepimpte niet goed kunt zien. De vele attributen zorgen er tevens voor dat je het overzicht een beetje kwijt raakt, want je zult toch een groot deel van de accessoires moeten bekijken, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het toch niet uit maakt wat je kiest. Dit onderdeel duurt mijns inziens dan ook iets te lang, wat voorkomen had kunnen worden als EA zich bijvoorbeeld minder had gefocust op het aantal beschikbare attributen in het begin, en meer op het uiterlijk ervan. Na dit onderdeel ontvang je 2000 Skill Bills, wat zeker prima is, daar de Skill Bill de munteenheid is in FIFA Street 2. Met dit gekregen geld kun je alvast de vaardigheden van je speler oppoetsen, want je speler begint helemaal blanco. Er zijn vijf verschillende vaardigheden, die elk een maximum hebben bij 100 punten. Elk vaardigheidspunt dat je koopt als het ware, kost 250 Skill Bills, dus erg goed van die Skill Bills wordt je speler nog niet in het begin.

Wat te doen als je speler af is? In RtS is het de bedoeling om over de hele wereld de grootste sterren te verslaan, terwijl je van je eigen speler zelf een ster maakt. Dit kan natuurlijk niet in je eentje, dus wordt je de mogelijkheid geboden om uit ongeveer twintig iets minder grote sterren een selectie samen te stellen, bestaande uit acht spelers inclusief jijzelf (tijdens de wedstrijd moeten er drie veldspelers en een keeper op het veld staan). Dit brengt ons bij het volgende punt: de opzet van Rule the Streets is een beetje onzinnig, want zeg nou zelf, waarom zouden die grote voetballers vrijwillig in een team willen spelen van een beginneling met núl vaardigheden? Tenzij je als speler aan komt zetten met een grote zak vol miljoenen euro’s (lees: Skill Bills), is er geen ander scenario denkbaar waarin deze situatie zich voor zou doen. Over zakken vol geld gesproken, het is overigens duidelijk merkbaar dat ook het ontwikkelteam daar niet over beschikte, maar daar komen we later op terug. Vanwaar het verwijt richting de ‘verhaallijn’? Niet zozeer dat het onrealistisch is, maar juist omdat het tegenstrijdig is met wat werkelijk het geval is. Je begint dan wel zogenaamd met de laagst mogelijke vaardigheden, dit is echter niet aan het spel af te zien. Vanaf het begin zul je dezelfde mooie bewegingen maken als Ronaldinho en consorten, waarna je rustig diezelfde Ronaldinho met gemak het bos in stuurt. Ballen afpakken is ook geen probleem voor je, en daarnaast scoor je er rustig op los, allemaal alsof het niets is. Niet erg natuurlijk, want leuk is het altijd om jezelf te zien schitteren tussen de wereldsterren. Maar wat is het nut van een upgradingssysteem met het principe “begin als een nul, eindig als wereldkampioen” als het niet uit maakt hoe goed je speler op papier is? Lijkt me duidelijk.

Maar goed, de vraag hoe we wereldkampioen kunnen worden in FIFA Street 2 op de DS is nog onbeantwoord, dus daar gaan we verandering in brengen. De game bevat elf relatief bekende voetbalpleintjes over de hele wereld (waaronder Amsterdam), waar duidelijk veel aandacht aan is besteed. De omgevingen zien er – zacht uitgedrukt - voor DS-begrippen zeer prima uit. Alleen op de momenten dat de camera teveel op het spel inzoomt, verandert het beeld in nietszeggende blokjes, maar dat nemen we voor lief. Waar in andere Street-spellen variatie geboden werd door uiteenlopende uitdagingen, bijvoorbeeld in de vorm van trainingsspelletjes, zul je in dit spel gewoon voetbalwedstrijden spelen en niets anders. Er zijn drie verschillende soorten wedstrijden per locatie, waarbij er telkens sprake is van een ander doel:

1) Vriendschappelijke wedstrijden spelen tegen schijnbaar anonieme teams, maar schijn bedriegt: nader onderzoek leert ons dat je het op moet nemen tegen willekeurige profvoetballers. Je herkent ze alleen niet, omdat de teams telkens van samenstelling veranderen en omdat ze er anoniem bij lopen. Het doel van deze wedstrijden is om Skill Bills te verdienen, deze verdien je na elke wedstrijd. Het aantal Skill Bills dat je krijgt na een wedstrijd is afhankelijk van hoe goed je hebt gepresteerd. Dit soort wedstrijden speel je vooral in het begin, omdat je niet beter weet. Hoe langer je FIFA Street 2 hebt, hoe groter je afkeer zal worden van deze wedstrijden, omdat het erg plichtmatig aanvoelt om de wedstrijden te moeten spelen, puur omdat je geld nodig hebt. Helaas kan het soms niet anders.

2) Dezelfde schijnbaar anonieme teams uitdagen, maar ditmaal hebben elk van deze teams één speler in de hoofdrol. Bij winst mag je de speler aan je selectie toevoegen, of die speler het nu wil of niet. Pas wel op, want er moet tegelijkertijd wel een speler uit je selectie vertrekken. Een leuke manier om je team gedurende de rit te versterken. Wel moet EA zich afvragen waarom zeker de helft van al die uitdagingen spelers betreffen die al zwakker zijn dan de selectiespelers waar je mee begon. Dit nodigt in elk geval niet uit tot het completeren van alle challenges.

3) Het belangrijkste uit het spel: de toernooien. Ze zijn lekker klein gehouden, je hebt namelijk slechts drie overwinningen nodig om de cup te bemachtigen. Doe je dit, dan unlock je direct de volgende locatie. Uiteraard mag niet zomaar iedereen mee doen aan de toernooien. Om de mindere goden buiten te houden, dient je team een minimale rating te hebben bereikt, daarnaast moet je inschrijfgeld te betalen. Dit bedrag wordt steeds hoger naarmate het spel vordert. Gelukkig staat er wel een ca. tweemaal zo hoge geldprijs tegenover wanneer je de beker pakt. Mits goed gebruikt kun je met het gewonnen toernooigeld zowel je speler en/of team upgraden als het volgende toernooi spelen, zonder de eerstgenoemde plichtmatige vriendschappelijke wedstrijden meer te hoeven spelen.

Op pagina 1 van deze review staat vermeld dat de ontwikkelaar zeker geen zak vol geld heeft gekregen voor het ontwikkelen van het spel. Hoewel absoluut waar is, is dit niet helemaal te zien aan de game (lees: graphics) op het eerste gezicht. Tenzij je uitgaat van de regel “tijd is geld”, want we kunnen wél zien dat men te weinig tijd heeft gekregen om de game netjes af te ronden. Het spel zit vol met slordige bugs en de kunstmatige intelligentie van alle computerbestuurde spelers - dus ook de jouwe - is om van te huilen. Erg zonde, want al deze dingen hadden met meer tijd simpel weggewerkt kunnen worden. Een voorbeeld van een bug is een vastlopende speler, en dan vooral de keeper. Op willekeurige momenten dat de keeper aan de bal komt, komt de speler vast te zitten in de beweging die hij wilde maken. De beweging wordt vervolgens voor onbepaalde tijd herhaald, totdat de bug het genoeg geweest vindt. Een andere bug in het spel houdt echter nooit op. Deze zorgt ervoor dat de bal vast kan komen te zitten in de muur. Stel het je eens voor: een bal die vast zit in de muur en er niet meer uit komt. Dat is dus wachten tot het tijd is voor het rust- of eindsignaal. Extra zuur is het wanneer je in een sudden-death verlenging zit, waar je enige oplossing is om de DS uit te schakelen...

Verder reageert het spel soms gewoon raar op de acties die plaatsvinden. Elke keer als je een truc doet, bepaalt het spel een richting voor je, waar je dan naartoe loopt. Dit heeft als gevolg dat er regelmatig eigen doelpunten voorkomen in het spel, omdat de computer toevallig de verkeerde kant op kijkt op het moment dat de trukendoos geopend wordt. Eigen goals ontstaan ook wanneer er een schot geblokt wordt. De bal vervolgt dan zonder af te remmen zijn weg, en de keepers blijken dan van het niveau dat ze over de bal heen duiken. Maar aan de andere kant kunnen de keepers ook weer supersterk zijn. Stuur ze eens het bos in met een mooie beweging, waarna ze op de grond gaan liggen. Schiet vervolgens direct in de andere hoek, en ontdek dat negen van de tien keer de keeper zich één frame later in een duikende positie bevindt. Ging je schot laag over de grond? Dan schuift de keeper net zo makkelijk over de grond. Tot slot hebben keepers wel eens de neiging om te verdwijnen en weer te verschijnen, nog voor je het door hebt. Bizar…

Is er dan niets positiefs aan het spel op te merken? Ja wel, uiteraard, en gelukkig voor het spel op een belangrijk punt: het spel biedt plezier tijdens het spelen, ondanks alle bugs en dergelijke. Of je nu een voetballiefhebber bent of niet, het valt niet te ontkennen dat er een hoop mooie trucjes tussen zit, en ze zien er stuk voor stuk prachtig uit. Een knappe prestatie voor op de DS, en het is dan ook wachten tot andere ontwikkelaars soortgelijke physics gaan gebruiken.
De trucjes in het spel voer je uit met behulp van het touch-screen. Als je team aan de bal is bevindt zich een virtuele analog stick op het touch-screen, genaamd de Trick Stick, die je dient te bewegen met je duim. Laten we vooropstellen: dit werkt gewoon niet. Vaak genoeg registreert het scherm je beweging niet, wat onherroepelijk leidt tot balverlies. Gelukkig heeft EA een alternatief hiervoor bedacht: de X-knop. Een geweldige zet, wat mij betreft hadden ze de hele besturing om de knop mogen bouwen! Helaas zijn de trucjes die je met ‘X’ maakt wel (deels) willekeurig, je kunt je afvragen waarom ze van de X-knop geen volwaardig alternatief hebben gemaakt voor de Trick Stick. Het moge in elk geval duidelijk zijn dat deze knop de game redt voor Electronic Arts, want als je een spel produceert waarin je veel trucjes moet uithalen, is het minste wat je kunt doen een systeem bedenken waarmee je ze op een soepele manier uit kunt voeren. Hiertoe wil je in staat zijn om je meter te vullen. Na elke voltooide truc vult de meter een beetje, en als je meer trucjes achter elkaar weet te voltooien, vult de meter zich steeds sneller. Als deze uiteindelijk vol is, mag je de Game Breaker inzetten, een soort superschot dat nagenoeg onhoudbaar is. Om het spectaculair te doen ogen wordt het schot van de Game Breaker driemaal herhaald, voordat het schot daadwerkelijk gelost wordt. Maar na je eerste Game Breaker vraag je je al af wie ze voor de gek proberen te houden, want dankzij de Game Breaker vliegen de meest slappe schoten er alsnog in. FIFA Street 2 DS zit vol met dit soort genoemde slordigheden, en helaas nog meer.

Rule the Streets gaat met zijn vijf uitdagingen en drie toernooiwedstrijden per locatie tenminste 88 wedstrijden mee, vriendschappelijke wedstrijden niet meegerekend. Op zich een mooi aantal wedstrijden, vergelijkbaar met ca. twee seizoenen op het grasveld. Dit lijkt niet eens zo lang, maar de werkelijkheid is dat dit alleen weggelegd zal zijn voor de echte die-hards. Het duurt niet lang voor je door hebt dat de game kunstmatig is opgerekt en dat de gameplay zodoende niet lang leuk blijft. Daar kunnen zelfs de unlockables in de vorm van veertien kledingstukken en twintig accessoires niets aan veranderen, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat je die halverwege de rit al allemaal hebt vrijgespeeld… Al met al is dit een zeer zwakke titel van EA. Hoeveel is een titel waard als het op zich wel leuk is om te spelen, maar het op zo’n manier verpakt is dat het je uiteindelijk alleen maar kan gaan vervelen? Je hebt geen duidelijke doelen zoals in een regulier voetbalspel, waarin je bijvoorbeeld voor de beker gaat of landskampioen wil worden. Nee, op de wedstrijden van de toernooitjes na staan alle wedstrijden op zichzelf, waardoor ze je constant het gevoel geven dat je een vriendschappelijk duel aan het spelen bent. Wat ook zeer ernstig is, is het gebrek aan geluid in de game. De enige geluiden die je tijdens de wedstrijden hoort, zijn in de trant van het "zoef"-geluid dat klinkt op het moment dat je een truc doet, erg magertjes. Mijn advies is dan ook duidelijk: koop deze game niet! Het speelt ondanks alles aardig weg, maar het zal je niet lang genoeg boeien om je geld waard te zijn. Wil je een goede DS-footie? Ga dan voor FIFA 06 of wacht nog even op 2006 FIFA World Cup. Ben je echter een ware man van de straat en eis je een goede straatvoetbalgame? Dan zul je wellicht nog even geduld moeten tonen tot FIFA Street 3 verschijnt…

Oordeel FIFA Street 2 (NDS)

• Gameplay 50
  • Sound 45