Fight Night Round 3 (PSP)
76 100 1

Review Fight Night Round 3 (PSP)

Anders dan de consoles
De PSP is een krachtig apparaatje. EA heeft daar gebruik van gemaakt en de consoleversie van Fight Night Round 3 bijna helemaal overgezet naar de PSP. Met bijna doel ik op de controls. Door het gemis van een tweede analoge stick heeft EA de controls fiks aan moeten passen. In de consoleversies kan je, naast de knoppencombinaties, met de rechter analoge stick klappen uitdelen aan je tegenstander. Bij de PSP is dit alleen mogelijk door middel van knoppencombinaties, aangezien de analoge stick gebruikt wordt om je boxer te bewegen. Verder wordt de vierpuntdruktoets gebruikt om een soort mastermove te doen (naar onderen), je tegenstander uit te dagen (naar links), je tegenstander vast te pakken (naar boven) en om een rake klap uit te delen (naar rechts). Met kruisje en rondje deel je respectievelijk een linker- en rechterhoek uit en met vierkantje en driehoekje respectievelijk een linker- en rechterstoot. Je kunt klappen blokken met de R knop en tevens wegduiken door de L knop ingedrukt te houden en met de analoge stick een richting te kiezen waarheen je wegduikt. Uppercuts kan je maken door kruisje en vierkantje of driehoekje en rondje samen in te drukken. Nieuw is de Haymaker (een hele krachtige aanval), die je kan maken door weg te duiken en dan kruisje of rond je in te drukken. Deze controls werken, alleen een stuk minder fijn dan bij de consoleversies. Dit komt simpelweg door het gemis van een tweede analoge stick.

Toch nog gelijkenissen?
Zijn er dan nog wel gelijkenissen met de consoleversies? Jazeker! De graphics bijvoorbeeld. Alles ziet er zeer slick uit, zeker voor een PSP titel. De animaties zijn soepel en als je een bokser goed tegen z’n gezicht mept, spuugt hij een behoorlijke hoeveelheid slijm uit. Ook blauwe en opgezwollen ogen zijn mooi weergegeven op het kleine PSP scherm. Het geluid kan er ook mee door, al is dat (ook met oortjes in) wel minder dan bij de console versies.

Ook op gameplay gebied komt Fight Night Round 3 overeen met de consoleversies. Je kunt vanuit het menu gelijk een wedstrijd beginnen, maar natuurlijk ook een eigen carrière beginnen. Je maakt hierbij je eigen boxer. Dit gaat redelijk ver, je kunt namelijk zelfs het gezicht van je personage helemaal naar je eigen wensen aanpassen. Ben je hiermee klaar, dan kan je gaan spelen. Je kunt natuurlijk oefenen, maar het echte werk begint pas als je een contract voor een echte wedstrijd tekent. Voordat de wedstrijd begint wordt je boxer eerst getraind. Dit gebeurt door middel van een soort level systeem. Je boxer heeft bepaalde vaardigheidsbalkjes, en na de training komen bij bepaalde balkjes één of meer punten erbij. Ook al gaat het hier maar over enkele punten, tijdens de wedstrijd merk je meestal goed verschil ten opzichte van de vorige wedstrijd die je gespeeld hebt. Na afloop van de wedstrijd krijg je, mits je gewonnen hebt, een geldbedrag van je sponsor. Met dit geld kan je je boxer vol hangen met accessoires zoals nieuwe kleren, sierraden, tatoeages enzovoort. Mogelijkheden genoeg dus.

Naast de singleplayermodes is er ook een multiplayermode. Je kunt hier via Ad-Hoc tegen een vriend spelen of via Infrastructure online gaan. Dit werkt goed, alleen kan het nog wel eens voorkomen dat je via Infrastructure last hebt van lag. Zelf heb ik dit helaas niet uit kunnen testen, omdat ik hier (nog) geen WiFi heb.

Over het algemeen is Fight Night Round 3 op de PSP een aardige game geworden. De controls zijn helaas wat minder dan op de consoles, maar voor de rest is het een goede overzetting. De game speelt goed en er zitten voldoende mogelijkheden in om een aardig tijdje zoet mee te zijn. Natuurlijk heb je als je de singleplayer uitgespeeld hebt ook nog de multiplayer om je de nodige tijd mee te vermaken. Hou je gewoon van een flink potje knokken, dan is Fight Night Round 3 een prima (en voor zover ik weet ook de enige) aanschaf.

Oordeel Fight Night Round 3 (PSP)

• Eindcijfer 76

Aantal keer bekeken: 2010