Final Fantasy IV: The Complete Collection (PSP)
90 100 1

Review Final Fantasy IV: The Complete Collection (PSP)

Zoals de naam Final Fantasy IV: The Complete Collection al suggereert, verenigt het alle delen van Final Fantasy IV op één UMD-schijfje. In het originele spel krijgen we de controle over koene ridder Cecil, die een mooie baan heeft als kapitein van de Baron Red Wings. Wanneer hij zijn koning wat kritische vragen voorlegt, wordt hij uit zijn functie gezet en de deur gewezen. Daarna begint het avontuur dat gamers twintig jaar geleden al achter hun SNES kluisterde. Naderhand is er al eens een remake verschenen voor de Nintendo DS. Het spel kreeg echter pas een vervolg met The After Years, waarin de zoon van Cecil, Ceodore, de held is. Deze uitbreiding verscheen als download voor de Wii. Deze beide spellen worden nog aangevuld met het tussendoortje Interlude, welke zorgt voor een duidelijke link tussen beide spellen.

Gouden Eeuw
Het spel mag dan weliswaar twintig jaar oud zijn, maar wat mij betreft is het oud maar niet versleten. Ik ga hier niets meer uit de doeken doen over het verhaal, maar ik wil benadrukken dat het verhaal één van de sterkste elementen van dit spel is. Het blijft boeiend en dan maakt het niet uit of het zestig of tachtig uur van mijn tijd kost. Overigens was dat gevoel minder prominent aanwezig bij Interlude en The After Years. Deze zijn natuurlijk wel onmisbaar voor het complete verhaal, maar de originele titel blijft het sterkste.

Hiernaast ben ik zeer te spreken over de soundtrack van het spel. Deze is natuurlijk van niemand anders dan meester Nobuo Uematsu zelf. De muziek past altijd perfect bij de scènes, die op het scherm getoond worden. Waar het naderende gevaar altijd wordt aangeduid met onheilspellende, drukke muziek, wordt een romantische scène ingeluid met een dromerig, zoetsappig deuntje. Final Fantasy staat natuurlijk erg bekend om zijn muziek, maar ook deze soundtrack is er weer één om in te lijsten.

Op ontdekkingsreis
Direct vanaf de eerste missie belandt Cecil in een grote open wereld, die slechts wordt begrensd door enkele bergen en de zee. Tijdens dit avontuur komt hij diverse personages tegen die al dan niet de keuze maken om met hem op pad te gaan. Elk van deze personages heeft een eigen rol; zo zijn er onder meer Mages, Summoners en Knights. Er bestaan White Mages en Black Mages, waarbij de witte over magie beschikken, die zich erop richt om mensen te genezen of weer terug te halen uit de dood, terwijl de zwarte magiërs de kunst gebruiken om de vijand zoveel mogelijk schade toe te brengen. Een Summoner heeft daarentegen een hele andere gave. Hij kan monsters oproepen die ingezet kunnen worden als tegenaanval. Tot slot is er de Knight (Cecil zelf), die met zijn zwaard en schild voorop in de strijd gaat en met fysieke aanvallen de vijand een kopje kleiner probeert te maken.

Uiteindelijk kan Cecil maximaal vijf personages tegelijk in zijn team kwijt om het op te nemen tegen de monsters en gedrochten die hun weg blokkeren. De truc is hierbij om een goede balans te vinden in het team, waarbij de kwetsbare leden beschermd kunnen worden tegen zware aanvallen. Het spel geeft je hierbij alle ruimte om te experimenteren.

Tot slot is ook het gevechtssysteem van het spel nog van belang. Waar de huidige RPG’s veelal real-time gevechten bevatten, is deze titel lekker traditioneel en kiest het voor turn-based gevechten. Elk systeem heeft zo zijn voor- en zijn nadelen, maar na een flink aantal uren met het spel gestoeid te hebben, blijf ik erbij dat dit nog steeds een prima gevechtssysteem is. Er kan rustig een tactiek uitgebouwd worden, personages kunnen tijdig verzorgd worden en omdat je zo veel tijd krijgt als je nodig hebt, voelt het geheel stukken minder chaotisch.

Steentijd
Na deze lofzang wil ik toch nog een kleine kanttekening plaatsen. Op grafisch niveau stelt Square-Enix me toch enigszins teleur. Het gaat hierbij om een remake van één van de beste Final Fantasy delen ooit en hiervoor wordt alles speciaal omgevormd voor het beeldformaat van de PSP. Tevens wordt het spel voorzien van diverse fraaie CGI-filmpjes. Wat ik alleen niet kan begrijpen, is dat de rest van het spel niet is voorzien van een nieuw likje verf. Het staat buiten kijf dat dit de mooiste 16-bit beelden ooit op de PSP zijn, maar het blijven 16-bit beelden die jaren geleden al op de SNES afgespeeld werden. Dit alles is een kleine teleurstelling, die in het niet valt bij het verder prachtige en meeslepende spel.

Met tenminste zestig uur aan solide gameplay en een verhaal, dat de speler weet te boeien van het begin tot aan het eind, is Final Fantasy IV: The Complete Collection jouw tijd en geld dubbel en dwars waard. Over de aanschaf van dit spel hoef je als RPG-liefhebber absoluut niet te twijfelen.

Ultieme fantasie
Final Fantasy IV: The Complete Edition is het spel geworden dat het belang van het verhaal in RPG-games aantoont. Met een meeslepend en origineel avontuur, stevige soundtrack en prima werkend gevechtssysteem is dit een titel geworden die iedere RPG fanaat blindelings moet aanschaffen!

Deze review werd geschreven door ConAir

Oordeel Final Fantasy IV: The Complete Collection (PSP)

• Sound 100