Freedom Fighters (NGC)
79 100 1

Review Freedom Fighters (NGC)

Welkom soldaat, welkom in de wereld van de koude oorlog. Niemand nog kan New York redden van de "rode", ofwel; de Russen. De Russen komen van alle kanten New York binnen sprinten, en onze hoop is voorbij... Of toch niet???
The Story Begins
Jij bent Cristopher Stone, een doodgewone loodgieter die doodgewoon op een mooie maandagmorgen weer doodgewoon aan het werk gaat. Doodgewoon rijdt hij, samen met zijn broer en gelijk ook collega in zijn doodgewone bestelbusje door de straten van New York. Vandaag heeft hij doodgewoon een klusje te doen in Manhattan. Doodgewoon komt hij binnen in het huis van adres, en doodgewoon bekijken ze wat er aan de hand is. Dan gebeurt er iets wat niet elke dag gebeurt in het leven van een loodgieter. Een legertje Russen stormen het huis binnen, op zoek naar de eigenaar. Helaas is ze niet thuis, en zien ze je broer aan voor haar vriend. Jij hebt je gelukkig kunnen verstoppen. Zonder het huis verder te onderzoeken, smeren de Russen hem, samen met je broer. Jij rent naar buiten en ziet daar een Russische soldaten met z'n gijzelaars staan. Gelukkig heeft hij jou niet gezien en heb jij vrij spel om hem dood te slaan. Vervolgens blijkt één gijzelaar van het verzet te zijn, en hij neemt je mee naar buiten. Daar mag je onder andere kennis maken met een doodgewoon 9 milimeter pistool en Molotov Cocktails. Na het vermoorden van een paar Russen brengt de verzetsstrijder je naar een andere rebel, die je meeneemt naar hun basis... Vanaf daar begint het spel pas echt.
,br>

Van de hak op de tak
als je het verhaal hebt gelezen, zie je dat het spel van de hak op de tak springt. Het ene moment ben je nog een doodgewoone loodgieter, een minuut later ben je een bloedserieuze verzetsstrijder en moordenaar. Wat mij betreft hadden ze hier wel wat beter over mogen nadenken. Wat meer tijd in het verhaal steken zou ook goed zijn geweest. Freedom Fighters, is een Third Person Squad-based game. Dat wil dus zeggen dat je Chris(Nee, niet de CubeParty Chris :p ) van achteren ziet. Squad-Based wil zeggen dat je met een team door de wereld loopt. Hierover meer in het kopje "Freedom Fighters".

De rebellen en de rode
Ditmaal niet de Amerikanen tegen de Duitsers, of de Palastijnen tegen de Israëliers. Ditmaal de rebellen, ofwel verzetstrijders tegen de rode, ofwel de Russen. Even in het kort; De russen proberen Amerika, en dan met name New York over te nemen. Veel Amerikaanse burgers hebben zich al overgegeven aan Rusland. Veel gebouwen zijn veroverd door de Russen. Dat is te zien aan de Sovietvlaggen boven op hoge gebouwen. De verzetsstrijders zijn de enige die dit conflict tegen kunnen gaan. Het is aan jou de eer te zorgen dat de Sovietvlaggen, met de mooie hamer, verandert in een Amerikaanse vlag, met de 50 sterren.

Freedom Fighters
Een oorlog wordt niet gewonnen door 1 persoon. Voor een oorlog moet je uiteraard meer mensen hebben. De rebellen noemen zichzelf Freedom Fighters. Iedereen, dus ook Chris, van de rebellen is een Freedom Fighter. Om een missie makkelijker te kunnen doen, kan je wat andere Freedom Fighters aannemen. De Freedom Fighters zijn van elk ras en van elk geslacht. Ze hebben allemaal een stem, alhoewel ze niet veel meer zeggen dan: "Roger Sir" of "No Problem Sir". Om Freedom Fighters aan te nemen, moet je naar ze toe gaan en op A drukken. Let wel op dat jouw Freedom Fighters geen Russen zijn. Dat kan ik nooit onthouden namelijk... Maar ja, aan het begin kan je maar 2 Freedom Fighters meenemen. Gelukkig kan je Charismapunten krijgen. Charismapunten krijg je als je een missie voldoet, of een goede daad doet. Een goede daad is bijvoorbeeld een kind redden voor een moeder of een onschuldig slachtoffer beter maken. Deze goede daden zijn dus geen officiële opdrachten, maar je kunt ze dus wel doen!

Alle levels zijn 1 level
Alle levels zijn 1 level? Wat bedoel je daar nou weer mee? Nou, alle levels hebben invloed op elkaar! Als je lekker aan het rond rennen bent, iedereen doodschiet, Bijna je missie voltooid en dan opeens wordt neergeschoten door een helikopter, baal je best wel. Als het je dan echt niet lukt, dus als je net zo slecht als ik ben, of gewoon wat rustiger wilt spelen, dan kan je in een ander level, waar die helikopter op de grond staat, de helikopter opblazen! Als je dan weer terug gaat naar dat vorige level, zal je zien dat de helikopter er niet meer is, en heb je vrij spel!

Missies
Als een ware rebel plan je eerst je plan goed in. In het riool, de basis van de rebellen, ligt een landkaart waar je in de meeste gevallen 3 delen ziet. Je kunt kiezen tussen deze delen, dus er is geen vaste volgorde. Zoals je hierboven al hebt gelezen, hebben de levels invloed op elkaar. Je moet dus goed nadenken, dat als je ergens niet verder kan, misschien TNT moet halen in een ander level. De missies die vaak voorkomen zijn missies als 'laat dit en dat exploderen'. Je moet dan bijvoorbeeld een brug opblazen of een helikopter neerhalen. Een missie die in elk gebied voorkomt is 'de vlag van de Russen veranderen in een Amerikaanse vlag'. Zodra je deze missie hebt voltooid, heb je het gebied uitgespeeld. Je hoeft dus niet alle andere missies te doen, maar als je extra charisma wilt, raad ik het je toch aan. Als laatst komen er nog wel eens missies voor waarin je rebellen, die gevangen zijn genomen door de Russen moet bevrijden. Ook heb je missies die je van mensen krijgt op straat, maar die zijn soms heel onmogelijk.

Wapens
Er zijn niet echt overdreven veel wapens. Gelukkig maar, want sommige wapens zijn echt shit. Je hebt verschillende wapens: Primary Weapons; dat zijn de wapens die je het meest gebruikt. Wapens als Machinegeweren en Sniper Rifles vallen hieronder. Secondary Weapons; Het 9 milimeter pistool en de Revolver. Je hebt Molotov Cocktails; de brandende cocktails die alles in het gebied van de landing in de fik zet, ook mensen! Je hebt de eerste hulp pakketen, waarmee je jezelf en je vrienden kunt healen. Dan komen we aan bij de granaten, die voor zich spreken. Als laatst hebben we nog een handige tang, waarmee je mensen kan slaan, en putten naar het riool mee kunt openen! Je kunt ook met de Primary en Secondary weapons ook slaan!

Multiplayer
Het laatste deel van the game die ik ga bespreken, de multiplayer. Een multiplayer waar je veel lol mee kunt beleven. Je kan tot en met 4 spelers een multiplayer game spelen, terwijl er meer dan 4 spelers rond lopen. In de multiplayer kan je namelijk ook soldaten aannemen! Dit gaat zo; er zijn 4 bassisen. Het zou dus mogelijk zijn dat iedere speler een eigen basis heeft. Maar dat hoeft niet, want je kan basissen innemen, zo hebben bijvoorbeeld twee 1 basis, 1 drie basisssen en weer een ander helemaal geen! Maar ja, op die bassisen spawnen soldaten. Je hoeft dus maar naar je basis te lopen om wat soldaten achter je aan te laten lopen. En dan... betreed je het slachtveld! Met maximaal 8 andere mannen, dus met jou erbij 9 man betreed je het slachtveld en neem je het op tegen de Russen, als je tenminste een Amerikaan bent, of andersom. Door de vele mannen die je hebt heb je hier waarschijnlijk erg veel plezier mee. Ik in ieder geval wel!

De scores
En zo komen we weer aan bij de belangrijkste stukken van de review, de scores! En zo beginnen we dan met de Graphics! In ieder geval is Freedom Fighters niet de beste game op Grafisch gebied. Je ziet helaas hier en daar iets te veel pixels. Soldaten verschijnen soms zomaar uit de duisternis. Er zit helaas een kleine bug in, waardoor de soldaat opeens voor je neus staat. Gelukkig gebeurt dit niet te vaak, en heb ik dit eigenlijk ook pas 2 á 3 keer gehad. En dan... De Gameplay! Als je voor het eerst speelt, moet je gelijk wennen aan de controle. Het speelt aan het begin namelijk niet erg lekker. Het handmatig richten gaat maar moeizaam, en elke keer geef je de verkeerde commandos aan je team. Na een tijdje spelen wen je hier gelukkig wel aan, en is de missie waar je een tijdje vast zat opeens een makkie! Dan kom je erachter dat het spel eigenlijk heel fijn speelt, maar dat je gewoon een beetje moet oefenen, waar ze je hier en daar helaas niet echt de tijd voor geven. Je begint namelijk al meteen met cocktails gooien in de eerste missie. Ook zijn er al oh zo veel Third Person Squad-based games, dus het is niet echt orgineel meer. Maar het idee achter Freedom Fighters echter wel! Nog niemand heeft een oorlog tussen Rebellen en Russen verzonnen die zich in 2003 afspeelde. Orginality is dus een moeilijk punt om te beoordelen. Na lang nadenken, krijgt het van mij een 75! Over de Sounds moest ik ook lang nadenken. Om te beginnen, de muziek. Die valt al tegen. Je hoort het hele spel door trieste muziek, en als er iemand in je buurt is wordt het opeens heel gezellig. Volgens mij had het andersom gemoeten, maar goed. De in-game geluiden zijn wel erg mooi! Het geluid van je geweer maakt het lekker realistisch, en de stemmen zijn luid en duidelijk ingesproken! Maar als je de game nogmaals speelt ben ik bang dat de Single Player dan saai wordt. Integendeel van de Multiplayer die eigenlijk gewoon helemaal fantastisch is! Gelukkig zitten er in de Single Player 4 niveaus, dus als je het ene te makkelijk vindt, ga je gewoon een stapje hoger. Een moeizaam begin, een grandioos einde! Het verhaal een beetje slap, De Multiplayer geweldig! De muziek stom, de sounds goed! Je begrijpt wel dat het moeilijk is om zo'n game een score te geven. Ik heb toch maar mijn best gedaan, en hieronder zie je wat er van uit is gekomen!

Oordeel Freedom Fighters (NGC)

• Sound 77
  • Eindcijfer 79