Freekstyle (NGC)
79 100 1

Review Freekstyle (NGC)

Freekstyle is het zoveelste ‘doe een stunt in de lucht en zorg dat je niet op je smoel ga’ spel, is deze beter dan de rest? Je komt het in deze review te weten… Wat doe je als je bij een klasgenoot ben die een GameCube heeft? Juist, een spel van hem lenen die je zelf niet heb om hem daarna te reviewen voor Cubeparty. Freekstyle is zo’n game. Robbie reviewde al eerder BMX XXX en Michiel kwam aan met Dave Mirra Freestyle BMX 2. Allemaal leuke pogingen, maar meer is het niet. Ik vertel jullie het meteen maar, Freekstyle hoort ook in dit rijtje thuis…

Freeky…
Het spel bestaat uit racen, een paar stunts doen, niet op je smoel gaan, punten verdienen en boosten zodat je harder gaat. Niets origineels aan of zo, maar dat hoeft ook niet. Ik zeg altijd maar zo: Liever leuk dan origineel… Oke, dat heb ik nog nooit gezegd, maar ik zeg het nu! Je kunt in dit spel kiezen uit een aantal mensen met een eigen motor, en dat verklaart eigenlijk meteen het ‘Freek’ in Freekstyle. Jongen, die mensen denken echt dat ze geweldig zijn met hun wijze uitspraken zoals: “It’s me the Metz and I’m feelin’ FREEKY!” en “It’s me, it’s me! The M.E.T.Z.!” En als je niet snel kiest gaat die gast heel misselijk kijken en laat hij een paar keer een enorme scheet. En hij doet z’n ogen heel eng open, oke, dat kan ik zelf ook maar die gast is niet gezond. Als je hem eenmaal kiest roept hij heel vrolijk: “IT’S TIME TO RIDE!” En het spel kan beginnen, of je kiest natuurlijk een andere gast! In totaal zijn er acht van deze idioten waarvan er aan het begin maar vier speelbaar zijn met ieder een eigen motor: Mike Metzger, die gast van daarnet, Brian Beegan, een ‘onderwereld’ figuur, Leeann Tweeden, zo’n bitch, en Stefy Bau, een heel irritant blije vrouw. Later kun je nog Clifford Adoptante, Mike Jones, Jessica Patterson en Greg Albertcyn unlocken.

Bagger!
“Oh, Jeroen vindt dit een baggergame”, denk je nu. Nou, nee, ik heb het letterlijk over bagger. In de races zit namelijk een heleboel bagger, en als je erover heen rijdt gaat je motor ineens een stuk langzamer. Dus rijdt daar niet in! Maar goed, nu ik het toch over de races heb, je kunt racen of lomp doen in verschillende modi: Circuits, Single Race, Freestyle en Freeride. Ik ga ze eventjes voor jullie beschrijven in diverse stukjes.

Circuit
Circuit is zeg maar de Tournament Mode van deze game. Je moet door middel van goed racen en veel toffe stunts uithalen eerste, tweede of derde worden om door te gaan naar het volgende circuit. Best wel lollig gedaan, maar ik heb het spel kapot gescholden toen ik niet door het eerste circuit heen kwam. Ik dacht zoiets van: “Shit he, Jeroen, je kan toch wel door het eerste level heen komen? Aap!” Nou, uiteindelijk lukte me dat ook en ik kon verder met het tweede circuit, die nog moeilijker bleek te zijn… Dus qua moeilijkheidsgraad zit het wel goed! Single Race
Ja, de naam zegt het al, een enkele race waarin je eens lekker kan oefenen en veel punten scoren. Hierin bereikte ik voor het eerst de 250000 punten en dat is heel wat beter dan de 70000 die ik eerst haalde, dus ik begon al wat beter te worden. Maar goed, na de Single Race begon ik met het uittesten van mijn favoriete modus.

Freestyle
Mijn favoriete modus is Freestyle, je zit op een leuk baantje met allerlei heuveltjes en hobbeltjes en je kunt lekker wat tricks oefenen en fijn op je smoel gaan zonder dat iemand je inhaalt, want tja, in Freestyle ben je in je eentje. Echt perfect om wat te stunten, stoer doen en vallen. Waarom dit dan mijn favoriet is? Tja, ik ben toch wel de pijnkoning van alle extreme sportspellen, dus hier kon ik rustig oefenen in het blijven zitten op mijn motor.

Freeride
Ook leuk om te doen is de Freeride. Zie de Freeride als een soort van Time Trial. Verder is er niet zoveel bijzonders aan, alleen dat je in je eentje op een echte baan zit, dus niet in zo’n halletje zoals in de Freestyle Mode. Dit is best wel een handig dingetje dus, want zo kun je oefenen én de banen verkennen.

Toch nog een beetje originaliteit. Denk ik…
Nu moet ik eerlijk toegeven nog nooit een bromfietsgame naast deze aangeraakt te hebben, dus ik weet niet of het origineel is wat ik nu ga vertellen. Hoe meer punten je haalt in een bepaalde race, hoe meer bolletjes er te verdelen valt aan je karakter, zo kun je als je bijv. tien bolletjes heb twee bolletjes geven aan de snelheid, twee aan de tricks en de rest ook verdelen aan bepaalden karaktereigenschappen zodat jij op een gegeven moment een veel betere motor heb dan al je vriendjes! Ik vond dat in ieder geval erg grappig, minder leuk was uiteraard dat ikzelf erg moeilijk punten scoor… Maar toch!

Onderzetter?
Oke, ik heb wat negatief commentaar gegeven en wat positief commentaar. Maar is dit wel een waardig spel, of is het gewoon simpelweg een onderzetter? Nou, daar gaat die dan: Graphics zijn wel oke, niet geweldig of zo maar het kan er mee door. De sounds zijn wel strak en happy, misschien iets te freeky maar wat wil je anders met zo’n game! Gameplay is ook wel goed, niet super of zo maar ook zeker niet slecht. De Replay kan er mee door; het is niet een game die je voor eeuwig blijft spelen, maar het is wel een game van: “Laat ik eens even een potje gaan vallen!” De originaliteit, tja, het blijft een motorgame als alle anderen, maar het is best wel origineel met dat upgradesysteem enz. Nou, het is in ieder geval zeker te weten geen onderzetter, het is de GameCube gewoon waardig maar het is zeker geen toppertje. Freekstyle is een game die je niet voor de volle prijs hoort te kopen, maar pas als je hem ziet liggen voor rond de 20 Euro. Voor de rest is het best wel een leuke game.

Oordeel Freekstyle (NGC)

• Graphics 77
  • Gameplay 79