Gangs Of London (PSP)
75 100 1

Review Gangs Of London (PSP)

De makers van ‘The Getaway’ zijn terug met een gloednieuwe game, genaamd Gangs Of London. De afgelopen weken heb ik het spel geleidelijk aan leren kennen en vandaag breng ik de conclusie. Een conclusie die niet makkelijk was om te bepalen, de game kent namelijk zijn ups & downs. Al met al is Gangs of London een leuke game die je wellicht ooit aan je collectie wilt toevoegen.
Voor de mensen die nog niet bekend waren met het eerdere werk van SCE London zal ik nog even een korte samenvatting geven van ‘The Getaway’. In deze ‘Grand Theft Auto’ kloon speelde je niet met één personage, maar met twee. Dit kende een hoop leuke gameplay elementen, alleen werden deze niet al te best uitgewerkt; Gangs of London lijdt onder hetzelfde probleem. Het idee achter de game is goed, alleen de developer heeft niet genoeg in huis om dit werkelijk om te zetten naar een topgame. Toch is het spelen van Gangs of London geen marteling en zal je jezelf zo nu en dan met een flinke glimlach achter je PSP terug vinden.

Gangs of London speelt zich af in (tadaaa) Londen . In de ‘Main Mode’ is het ditmaal niet meer mogelijk om je vrij rond te bewegen in de stad. Het spel is onderverdeeld in zestig missies welke je zal moeten uitspelen met een groepering naar keuze. Deze ‘gangster’ groeperingen staan voor jou klaar en elke is ontworpen met een eigen look. Je krijgt de keuze uit vijf verschillende groepen en met die groep moet jij aan de slag. Je bestuurd telkens één figuurtje en de andere figuren (meestal vier) kan je commando’s geven om op die manier te bepalen wat ze moeten doen. Dit werkt in het begin nogal vreemd maar na de nodige gewenning zal het soepel gaan. De missie’s zelf lopen uiteen tussen het uitschakelen van een vijandige groepering, tot het stelen van een auto. De missies zijn uiteenlopend genoeg om je een tijdje geboeid te houden in de game, maar het uitspelen met alle vijf de groeperingen kreeg ik niet voor elkaar. Dan koos ik liever voor één van de andere modes. Wel een kleine aanmerking op de missies: ze voelen allemaal nogal nep. Ik bedoel: is het realistisch dat je honderden vijanden neer moet schieten om simpelweg een mesje te kopen?

De belangrijkste andere mode is ‘Free Roaming’. In deze mode krijg je de gelegenheid om jezelf vrij rond te bewegen in Londen. Dit is voor tien minuutjes leuk maar daarna ga je je vervelen en kan je beter aan de slag gaan met één van de andere modes, namelijk ‘4 Weeks Later’. In deze mode wordt London overrompeld door zombies en moet je die zo snel mogelijk uitschakelen. Een erg simpele mode, maar toch leuk om te spelen. Ook kan je kiezen uit andere modes als ‘The Getaway’, ‘Riot Control’, ‘Speed Trap’, ‘The Knowlage’ en ‘London Tourist’. Iedere mode is een game op zichzelf en verhoogt de replay value aanzienlijk, en als ik heel eerlijk moet toegeven heb ik die games meer gespeeld dan de eigenlijke main mode...

Ook kan je altijd eventjes gaan relaxen in de pub. Hier kan je verscheidene multiplayer spelletjes spelen waaronder darts, biljart en arcade. Deze spelletjes kan je ook in je eentje spelen, maar dan is het geen uitdaging. Ook de Pub helpt de totaal score een beetje omhoog.

Gangs of London ziet er weer verbluffend uit. Als de game op de PlayStation 2 zou verschijnen zou het oud nieuws zijn geweest, maar de PlayStation Portable versie ziet er bijna net zo goed uit als Grand Theft Auto: Liberty City Stories. De framerate loopt stabiel, de details zijn opmerkelijk, je kan vrijwel zo ver kijken als je wilt en dit alles gepaard met realistisch geluid brengt Gangs of London naar een niveau dat nog niet of nauwelijks is behaald op Sony’s PSP. Petje af.

Sony heeft ook besloten de gamers te trakteren op een extraatje, namelijk het delen van het spel. Mocht je in het bezit zijn van Gangs of London kan je een demo opsturen naar een andere PSP. Uiteraard is dit niet zomaar een demo, anders zou het niet haar eigen alinea verdienen. Op elke PSP is de demo namelijk anders. De game registreerthet serie nummer van de PSP waar de data naar toe word t gestuurd, en zet dit om in een uniek geselecteerd deel van de stad met een paar missies. Zo zal elke PSP haar eigen demo ontvangen, en kunnen wij weer een functie toevoegen aan het lijstje van wat allemaal mogelijk is op Sony’s PSP.

Conclusie:
Gangs of London is een leuk, alledaags spel. Alhoewel de game er verbluffend uitziet, laat de gameplay het één en andere te wensen over. Ik weet niet hoe ik deze game moet belonen. Ik heb het spel vele uren gespeel d maar bleef achter met een raar gevoel, een gevoel van leegte . De game brengt niks memorabels met zich mee en daarom hangt ‘ie in de middenmaat . Maar de middenmoot is niet slecht, toch?

Oordeel Gangs Of London (PSP)

Aantal keer bekeken: 6328

Laagste prijzen voor Gangs Of London (PSP)