Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
GoldenEye: Rogue Agent (NGC)
68 100 1

Review GoldenEye: Rogue Agent (NGC)

Rogue Agent, een game die voor gigantisch veel ophef, voor teleurgestelde 007-fanaten, en bovenal voor negatieve reacties zorgde. Toch is deze game, afgezien van de onware geruchten, een leuk spelletje. Is dit zo’n game die je in de uitverkoop moet halen, of is deze toch wel zijn 60 euries waard? Hierover alles en meer inside.
Allereerst één ding: de game is geen vervolg op de N64 titel GoldenEye. Hij mag dan wel dezelfde naam in zijn titel dragen, maar deze verwijst naar de film en niet naar de op-de-film-gebaseerde game. Dit was een grote fout van EA, want je gaat toch niet een naam laten herrijzen als je ander materiaal dat bij die naam toebehoort, niet laat herrijzen!? Oh, en nog iets: je speelt niet James Bond. Je speelt een ‘bad guy’, met de nadruk op die aanhalingstekens. Dit is dus de eerste bondloze James Bond game. Leuk?

De verhaallijn
In de single-player modus krijg je acht verschillende levels voorgeschoteld. Deze variëren enorm van elkaar, waardoor van eentonigheid geen sprake is. Het ene moment ren je namelijk als ’n opgejaagd konijn over de daken van Hong Kong, terwijl je het andere moment uit één of ander onderwater bedrijfje moet zien te ontsnappen. Acht levels lijkt niet veel, maar deze levels zijn echt gigantisch groot. Niet zomaar eventjes een paar camera’s kapot knallen en een tankje opblazen. Met de levels zit het dus wel goed. Toch zouden sommige levels best ingekort mogen zijn. Tien tot vijftien uur gametijd is wel genoeg.
In GE:RA speel je als een voormalig geheim agent, ontslagen door de koningin vanwege je onvoorzichtigheid in het vak en dankzij te ruwe ondernemingen. Hierdoor beland je in de handen van een organisatie opgericht door Auric Goldfinger. Hij lapt je oog op, dat verloren ging in een gevecht met Dr. No. Hij plaats de – oh oh, daar komt ‘ie – GoldenEye in je hersenpan.
Vervolgens blijkt dat het om een conflict, of zeg maar gerust: een gevecht, gaat tussen Mr. Goldfinger en Dr. No.



Gameplay elementen
Dat gouden oog, dat geïmplanteerd werd geeft je ook speciale krachten. Deze worden langzamerhand ontdekt, één voor één. Dit is ook meteen de eigenschap van Rogue Agent, waardoor het zich onderscheid van andere FPS spellen. De eerste kracht die je ontdekt in het spel is de X-Ray kracht. Hiermee kan het hoofdpersonage door muren heen kijken. Uitermate handig als je een groepje vijanden wilt bespioneren. Deze wordt gevolgd door de hack mogelijkheid, waarmee je wapens kan blokkeren. Niet dat deze twee krachten veel waard zijn, als je de schild kracht ontdekt. Hiermee blokkeer je elk geschut dat op je afgevuurd wordt. Deze krachten beperken zich wel, elke kracht vreet namelijk wat energie. Deze energie wordt aangeduid in het beeld, in een energie balkje.

Als je word geraakt gaan er HP’s (health points) af, dat is niks nieuws. Echter, in GoldenEye 007: Rogue Agent vond EA het ook leuk een spel te creëren waarbij de HP’s er weer bijkomen. Langzaam, maar zeker. Dit hebben ze ook geflikt bij het energie balkje die de ‘gouden oog’ krachten aanduiden. In het beeld zie je ook een soort radar, of beter gezegd: een pijltje. Deze zorgt ervoor dat je niet verdwaalt tijdens het gamen. Niet dat je überhaupt de weg kwijt kan raken, want dit is echt zo’n spel waar je maar één richting op kan. Toch kan deze soms van pas komen.

In 007 games/films zijn we veel gadgets en dergelijke gewend, maar omdat je nu niet in de huid van James Bond kruipt, is er geen sprake van hightech snufjes. Wel krijgt de gamer beschikking over een mix van normale en futuristische wapens. Deze variëren van normale pistolen tot laserachtige rocket-launchers. Hier zien wij weer het James Bond element (gelukkig) terug. Je kunt overigens twee verschillende wapens dragen op één moment (in elke hand eentje), wat zorgt voor een extra stoer gevoel tijdens het knallen. Denk aan een automatische mitrailleur in de ene hand, en een ruige shotgun in de ander! Helaas kan je geen wapens op je rug dragen, maar gelukkig verminderd dit de snelle actie tijdens combat niet.

Multiplayer
Naast de single-player mode is er natuurlijk ook een mode waarin je met meerdere mensen kunt gamen. Deze mist in geen enkele 007-game, en ook niet in deze game. Het beeld wordt, afhankelijk van het aantal gamers dat je selecteerd, in 2, 3 of 4 vakjes verdeelt, voor elke gamer één. De multiplayer mode van Rogue Agent stelt echt helemaal niks, nada, noppes voor in vergelijking met andere vergelijkbare FPS games. De standaard modes worden gebruikt: Free-for-all, team, etc. En ook de opties zijn niet vernieuwend. Wel een pluspuntje is het feit dat je wat maps kunt spelen waarin ‘traps’ zich bevinden. Denk aan een knop die ervoor zorgt dat een brug uitklapt (waardoor de gamer die erop staat de afgrond invalt) en lasers die aanspringen als iemand voorbij loopt. Ook iets leuks is dat je de (onderhand bekende) ‘oog-krachten’ weer kunt gebruiken. Geinig als iemand heel zijn wapen op je leegschiet en jij niks voelt vanwege je schildje.



De grafische kant & geluid(s effecten)
Als we spreken over de GFX van een EA game dan zijn we altijd wel positief. Deze game is dan ook geen uitzondering. Hoewel sommige levels best wat gedetailleerder hadden kunnen zijn, is het allemaal netjes uitgewerkt. Vooral als je beseft dat er soms meer dan 20 tanks & 40 vijanden door de omgevingen rijden en rennen zonder enige hapering, is er geen sprake van verlies van kwaliteit.

Ook hier zien we EA weer terug. Alle personages hebben namelijk de échte stemmen van de échte personen uit de GoldenEye film meegekregen. Best netjes gedaan. Ook zijn de background muziekjes tijdens het knallen heel stoer, deze geven je dat extraatje, waardoor je ’n lekkere adrenaline boost krijgt. De wapen-sounds mogen er ook zijn, een realistisch lasersoundje her en der, en ook een zware bas bij de rocket-launcher mist niet. Hiervoor gaan ook CubeParty’s thumbs up!

Conclusie
Het is dat mijn broertje de game heeft betaald, maar ik raad hem mensen af. Het is zijn 60,- zeker niet waard als er games als Metroid Prime 2, Paper Mario 2 en Prince of Persia 2 op je liggen te wachten. De single-player mode is matig, de mutli-player mode is uiterst mager, en voor de GFX en geluid gaat men een game niet aanschaffen.. toch? Dit is echt het zwarte schaap in de 007-game reeks. Een héél zwart schaap. De 10 tot 15 uurtjes gamen zijn wel vermakelijk, want soms doen zich 20 tanks voor in één gevecht, en daar sta je dan, met je rocket-launcher. Maar €60,- is wel veel geld voor zo’n game. Gewoon wachten op die uitverkoop dus!

 

Oordeel GoldenEye: Rogue Agent (NGC)

  • Graphics 83
  • Gameplay 71
  • Originality 52
  • Sound 83
  • Replay 62
  • Eindcijfer 68

Aantal keer bekeken: 1946 

Laagste 1 prijzen voor GoldenEye: Rogue Agent (NGC)

59.99 59.99 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  59.99€ 0.00   € 59.99

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.