GripShift (PSP)
86 100 1

Review GripShift (PSP)

Gripshift is eigenlijk een raar spel. Het krijgt weinig media aandacht en het spel kost maar €30,-. De meeste mensen lopen er zomaar aan voorbij. Zeker als je het vergelijkt met de overige PSP games. Maar alsjeblieft! Doe dit niet. Gripshift is denk ik de sluimerhit van dit jaar.

Maar wederom een racegame op de PSP? We hebben er al zoveel? Gripshift is een mix van verschillende genres. Je hebt mini games, races, puzzel en platform actie en dat allemaal in één spel. De mix hiertussen en hoe het opgebouwd is, mag je gerust super noemen. Het eerste waar ik aan moest denken was Trackmania. Hier heeft het spel wel iets van weg. Gelukkig is Gripshift meer. De manier waarop je van punt a naar punt b gaat mag je zelf uitkiezen. Ga je via die schans of kies je toch voor die gevaarlijke schans met de kans dat je valt? In de meer dan 100 levels die het spel kent moet je zo snel mogelijk naar de finish toe. Onderweg moet je langs checkpoints, maar ook zul je sterren moeten verzamelen of Gripshift logo’s. In ruil voor deze logo’s kun je allerlei leuke items en bonusgames verdienen. Deze minigames zijn ook hilarisch. Wat dacht je van pinguïn bowlen met je auto? Omdat je nooit alles in één race kunt behalen, moet je wel de levels een aantal keer spelen. Dikke kans dat je dus lang bezig zult zijn met deze game.

Het spelen van Gripshift is best “raar” te noemen. Vreemd is ook een goede benaming. De wegligging en de zwaartekracht is namelijk allesbehalve realistisch. Ook is je auto niet echt een auto zo lijkt het. De zwaartekracht kun je het beste vergelijken met die van de maan. Je bent dus veel lichter en soms lijkt het alsof je zweeft. Onthoud dit goed als je het spel speelt. Als je uitgaat van normale omstandigheden dan kun je de besturing best kut noemen. Geef het spel de kans en je komt erachter dat het best wel cool is. Oefening baart kunst zeg maar. Zo kom je er dan ook achter dat je de auto tijdens een vlucht in de lucht ook kunt bijsturen. Ook remmen en sturen werkt in de lucht. Jumps worden dan opeens niet meer toevallig, maar je kunt gericht jumpen en ook bijsturen in de lucht. Race dus niet als een gek door het spel heen. Dit zal je geen goed doen. Je kunt beter iets rustiger rijden en precies proberen te landen waar jij dat wilt. Op deze manier bereik je veel meer en maakt het spel ook uitdagender.

Zelf kun je trouwens ook banen maken met de meegeleverde trackeditor. Deze tracks kun je zelfs versturen naar andere mensen met een PSP. De makers van het spel hebben zelf ook een boel tracks op de website van Gripshift staan. Deze kun je downloaden en op je PSP zetten zodat je nog meer levels hebt die je kunt spelen. Naast het draadloos versturen van tracks kun je natuurlijk ook draadloos tegen elkaar een spelletje Gripshift doen.

Ook grafisch ziet het spel er leuk uit. Nog steeds verbaas ik me waartoe de PSP in staat is. Leuke fruitige graphics en stoere characters is wat je ziet in Gripshift. Deze game zou zomaar op een Nintendo platform kunnen verschijnen. De tracks zijn er in alle soorten en maten. Zo heb je ijslevels, jungle levels of het wilde westen. Voor ieder wat wils. Dit alles is in een mooie cartoony style weergegeven. Dit sluit ook perfect aan met de gameplay. Je moet het allemaal niet serieus nemen, maar gewoon spelen. Tel daarbij de leuke muziek die bestaat uit voornamelijk drum ’n bass en je hebt een hele leuke complete game die zeker niet onderdoet voor de topspellen die nu verkrijgbaar zijn voor de PSP. Sterker nog. Gripshift kun je gerust een van de beste PSP titels noemen die er verkrijgbaar zijn. Er zit echter 1 maar aan. Geef het spel de kans en leg het niet meteen weg nadat je de besturing tegen vind vallen. Deze moet je leren door middel van trail-and-error. Laat het over je heen komen en na een weekje wil je niet anders meer!
br>

Oordeel GripShift (PSP)

• Eindcijfer 86