Gunstar Future Heroes (GBA)
79 100 1

Review Gunstar Future Heroes (GBA)

De game Gunstar Heroes op de Sega Mega Drive heeft eindelijk een vervolg. Één van de laatste leuke games voor de Game Boy Advance? Of kunnen we die handheld beter laten sterven in vrede?

De Game Boy Advance is een tragisch geval geworden. Eens een machtige handheld, nu niet meer dan een spelcomputertje voor kleine kinderen. De Nintendo DS en de PlayStation Portable hebben het rijk inmiddels overgenomen. Dit geldt overigens niet voor de verkoopcijfers van het apparaatje; in principe gaat hij nog best wel veel over toonbank, maar qua nieuwe games is Nintendo’s laatste (?) Game Boy als iemand die in coma ligt. Toch wil de Game Boy Advance maar niet sterven.

Terwijl Square-Enix de Game Boy Advance momenteel gebruikt om flink wat oude Final Fantasy games naar te porten komt SEGA, naast een aantal dubbelpacks van eerder uitgebrachte Sonic games, met een gloednieuw vervolg op Gunstar Heroes. Deze Sega Mega Drive game zag in 1993 het licht en werd ontvangen als één van de beste 2D shooters in die tijd. Ontwikkelaar Treasure heeft, 12 jaar later, besloten een vervolg uit te brengen. Wederom een top 2D shooter, eentje die de Metal Slug serie van de ‘2D shooter’-troon kan stoten?

Uit de rommelige intro van de Gunstar Future Heroes, zoals het GBA spel heet, kunnen we opmaken dat in het verleden 2 onbekende helden, genaamd de Gunstar Heroes, de aarde hebben gered van een kwade macht met de bijnaam ‘Destructor’. Toen de Destructor verslagen werd kreeg de aarde vier manen. De ontwikkeling op deze manen ging zo hard dat het rijk een vijfde maan erbij bouwde. Helaas heeft het rijk minder goede bedoelingen met deze vijfde maan; de militaire satelliet moet de Destructor weer tot leven wekken! In deze tijd van nood is het aan twee nieuwe Gunstar Heroes, genaamd Red en Blue, de taak om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt.

Een echte 2D shooter kenmerkt zich door drukte, paniek en chaos. Snelle flitsende beelden, kogels die je aan alle kanten om de oren vliegen en tot de tanden toe bewapende personages. Red en Blue beschikken maar over drie verschillende wapens, maar dat mag de pret niet drukken; met deze drie valt genoeg te knallen. Aan de overige kenmerken heeft ontwikkelaar Treasure echter genoeg aandacht besteed. Veel verschillende vijandjes vallen je van alle kanten aan terwijl jij al rennend en schietend moet proberen het einde van het level te halen. Om het spel lekker chaotisch te maken zit het spel boordevol verschillende levels. Naast het echte knal- en schietwerk heb je vlieglevels (van opzij en van bovenaf), een soort racelevel, een soort ganzenbordspel en zelfs een ronddraaiend level waarin je zonder geldige reden kuikentjes moet redden. Het slaat allemaal nergens op, maar door de stoere look waarin het spel verwerkt is lijkt het heel wat. De chaos wordt ook nog eens versterkt tot het grote aantal, prachtig ogende, eindbazen dat het spel rijk is. De gigantische robots die aan het einde van een level proberen je kop in te drukken geven de 2D shooter een extra touch.

De grafische kwaliteit van consoles en handhelds is aan het einde van hun leven altijd het hoogste. De ontwikkelaars hebben tot in de puntjes door wat de hardware aankan en proberen tot op de laatste druppel alles eruit te halen wat erin zit. Zo ook bij Gunstar Future Heroes. De snelle gameplay, leuk weergegeven omgevingen, grote en gevarieerde eindbazen en natuurlijk alle grafische effecten laten zien dat de Game Boy Advance voor hedendaagse begrippen nog best wel wat leuke beelden kan produceren. De muziek en geluidseffecten (incl. een beetje spraak op sommige punten) zitten prima in elkaar en gaan absoluut niet hinderen. Elke afgeschoten kogel is dus geen scherpe naald in je trommelvlies. En aangezien je nogal flink wat kogels afschiet is dat al heel wat. De ervaring leert het ook heel anders kan. De drukke muziek past goed bij de sfeer van het spel, maar blijft niet al te lang rondspoken in je hoofd. Gewoon leuk, maar meer ook niet.

Maar het is niet één en al plezier in Gunstar Future Heroes. Als je de moeilijkheidsgraad op ‘normal’ zet krijg je al een vrij pittige game voor je kiezen en dat zorgt ervoor dat je talloze malen hetzelfde stukje opnieuw kan gaan doen. En dat wordt natuurlijk vreselijk saai op den duur. Vreemd genoeg zijn de eindbazen nogal simpel. Daar komt ook nog eens bij dat het spel niet al te lang is. Door de snelle gameplay rag je vlug door alle levels heen (exclusief die stukken waar je dus vastzit). Om het spel langer in je Game Boy Advance te laten zitten bevat Gunstar Future Heroes de mogelijkheid om de scores van alle levels bij te houden. Jammer genoeg is het niet veel aan om alle levels nog een keer door te gaan spelen, zeker niet omdat het toch niets extra’s oplevert. Jammer maar helaas; Gunstar Future Heroes is een leuke game, maar geen top 2D shooter.

Dat wil overigens niet zeggen dat je deze game niet moet gaan halen. De volle mep van 45 euro betalen zou een miskoop zijn, maar een winkelketen in Nederland en België (*kuch!* Bart Smit *kuch!*) doet de game momenteel weg voor een zalige prijs van 10 euro. En dan wordt Gunstar Future Heroes een stukje aantrekkelijker. Want ook al is de game een tikkeltje kort en niet weggelegd voor beginners op het gebied van 2D shooters, het blijft een toffe game met geweldige graphics. Zeer leuk om even onderweg een potje te knallen op je Game Boy. En anders moet je maar op vakantie naar de aracadekasten, want 2D shooten blijft het leukste met Metal Slug.

Oordeel Gunstar Future Heroes (GBA)

• Replay 65
  • Eindcijfer 79