Hey! Pikmin (3DS)
70 100 1

Review Hey! Pikmin (3DS)

De Pikmin-franchise wordt niet vaak voorzien van nieuwe spellen, maar wanneer er eindelijk een nieuwe Pikmin-game verschijnt is het altijd een topper. Hey! Pikmin gooit de traditionele gameplay van de voorgangers over een andere boeg. Als dat maar goed gaat.

Een game beoordelen op z’n ontwikkelaar

Hey! Pikmin is niet in-house ontwikkeld door Nintendo zelf, maar is gemaakt door Arzest; een studio die vooral bekend staat om Yoshi’s New Island. Een game die niet erg geliefd is bij de gemiddelde Nintendo fan, mede door het brakke leveldesign en een soundtrack die je oren laat bloeden. Toen bekend werd dat het volgende deel in de Pikmin-franchise ontwikkeld zou worden door deze studio, ging bij menig Pikmin fan de haren overeind staan. Maar is dit wel terecht?

Kleinschaliger
Waar de Pikmin-games normaal gesproken puzzel/strategie-spellen zijn die je van bovenaf bekijkt, is Hey! Pikmin een 2D puzzel-platformer. Je kruipt in de huid van onze oude vriend Captain Olimar, die je met de cirkelpad en de stylus van de 3DS op het onderste scherm bestuurt. Deze rondkoppige kameraad is namelijk weer eens neergestort met zijn schip. Door te tikken kun je bepalen waar je een Pikmin heen wil slingeren om daarmee zoveel mogelijk sparklium te verzamelen om je schip weer de lucht in te krijgen. Vanzelfsprekend beschikken de verschillende kleuren Pikmin over verschillende krachten. Zo kunnen rode Pikmin door vuur lopen, geleiden gele Pikmin elektriciteit en nemen de roze Pikmin je mee als je een reisje door de lucht wil maken. Het oude vertrouwde gepuzzel zoals we dat kennen uit de Pikmin-trilogie op de grotere broers van de 3DS is dus zeker terug te vinden in Hey! Pikmin. Alleen iets kleinschaliger.

Tweedimensionale werelden
Werkt dat in het nadeel van Hey! Pikmin? Nee, zeker niet! De game is juist erg leuk om te spelen, alleen door de tweedimensionale levels zijn de puzzels vaak een stuk makkelijker om op te lossen dan in de eerste drie Pikmin-games. Vaak zie je de oplossing al door goed te kijken naar beide schermen, en is het aan jou om uit te kiezen welke Pikmin het best geschikt is voor de taak. Gele Pikmin kunnen bijvoorbeeld verder en hoger gegooid worden dan rode Pikmin, en blauwe Pikmin worden in een rechte lijn door het water gesmeten, in plaats van in een boog. Het spel kent acht verschillende werelden die elk uit zo’n vijf levels bestaan. Echter zijn er ook genoeg geheime paden te ontdekken die naar bonuslevels leiden. De laatste wereld is wat moeilijker, maar ook die is door goed kijken en logisch nadenken prima te doorlopen. Hier merk je wel echt dat de switch naar 2D de traditionele Pikmin-formule niet ten goede komt.

Lekker simpel
Gelukkig is Hey! Pikmin geen traditionele Pikmin-game, maar een spin-off. En wat de game doet, doet het best goed. Nee, de game is niet echt uitdagend, maar daardoor ontzettend rustgevend om door te spelen. De fantastische soundtrack helpt hier ook erg aan mee. Door de simpele, maar goed werkende controls en het verwijderen van de tijdslimiet die we kennen van de oudere games, is Hey! Pikmin de perfecte game om na een lange werkdag – of voordat je in bed gaat – nog even een uurtje te spelen.

Grafische compressie
Grafisch is Hey! Pikmin een beetje een twijfelgeval. De game ziet er zeker goed uit voor 3DS standaarden, met vooraf gerenderde afbeeldingen in de achtergrond en waarbij vooral de verschillende bazen er erg leuk uitzien. Maar juist doordat deze achtergronden vooraf zijn gerenderd, zijn er door compressie regelmatig ‘artifacts’ (visuele errors - red.) te zien die zorgen voor een wat blokkerig beeld. Ook heeft de game last van framedrops. Wij hebben het spel gerecenseerd op een New 3DS model, waar het spel prima op draait, op een enkele kleine drop in framerate na. Maar aan de hand van de demo lijkt het spel het een stuk minder te doen op de oudere modellen. Het spel gaat, mede door de relaxte gameplay, nooit de grens van onspeelbaarheid over, maar een game als dit zou beter moeten draaien op de hardware.

Welkome toevoeging
Dus is Hey! Pikmin de moeite waard, of kun je het net als Yoshi’s New Island beter ontwijken? Als je het idee dat Hey! Pikmin geen traditionele Pikmin-game is los kunt laten, is het zeker aan te raden om de game op te pikken. Hij is op moment van schrijven voor zo’n dertig euro verkrijgbaar, wat de perfecte prijs is voor een game als dit. Zit je te wachten op een Pikmin-spel waarin je binnen een bepaalde tijd genoeg voedsel moet verzamelen om de dagen te overleven, terwijl je ondertussen je schip moet repareren, dan is Hey! Pikmin niet voor jou.

Hey! Pikmin is misschien niet de hardcore topper geworden waar de fans op zaten te wachten, maar de game is door zijn Zen-gameplay een soort Animal Crossing onder de 2D-platformers geworden, en daarmee zeker een welkome toevoeging aan de 3DS-bibliotheek. Het bewijst maar weer eens dat je een game niet moet beoordelen op z’n ontwikkelaar, want Arzest levert uiteindelijk een prima eindproduct af. Wie op zoek is naar echte uitdaging, zoals we dat kennen uit Pikmin 1 t/m 3, kan echter beter bij Hey! Pikmin uit de buurt blijven.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Oordeel Hey! Pikmin (3DS)

• Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 6292

Laagste 2 prijzen voor Hey! Pikmin (3DS)

21.49 29.95 2
€  18.00€ 3.49   € 21.49
Gameland-Groningen 9.6
€  26.95€ 3.00   € 29.95

avatar van Nrg50
Nrg50 ( 1055 ) 14-08-2017 08:25
Vind dit echt een erg vermakelijk spelletje om even tussendoor te spelen. Erg leuk on vanaf get begin gelijk de 3 sterren score per level te proberen te halen, en het speelt inderdaad heerlijk relaxed. Ik hou er van!
DaggieWaggie ( 39305   67) 14-08-2017 08:33
Hey! Pikmin is niet in-house ontwikkeld door Nintendo zelf, maar is gemaakt door Arzest; een studio die vooral bekend staat om Yoshi’s New Island. Een game die niet erg geliefd is bij de gemiddelde Nintendo fan, mede door het brakke leveldesign en een soundtrack die je oren laat bloeden.
Dat vind ik nog zacht uitgedrukt. Snap niet dat ze bij Nintendo zeggen; Klinkt goed. Zet maar in het spel.

Ik krijg wel het gevoel dat dit spel net als Chibi Robo Zip Lash in een paar maanden wordt afgeprijsd.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 14-08-2017 08:39
Ik speel nu toevallig yoshi New island, het is niet de beste game ooit ofzo maar ik vind m nou ook weer niet zo slecht. Volgens mij zijn al die yoshi games incl wooly world tergend makkelijk en plat.

Ik heb nooit pikmin gespeeld maar deze wil ik wel eens proberen, maar niet voor 30 euro.
DaggieWaggie ( 39305   67) 14-08-2017 08:46
Bij de Yoshi spellen gaat het voornamelijk om het verzamelen van rommel in een level. Als je letterlijk door het level heen blijft rennen is het inderdaad geen kunst aan. Collectibles zijn wel aardig, maar om in Woolly World 15 minuten een level te doorzoeken naar die 2 laatste Stamp Patches, die dan uiteindelijk verstopt zitten in een stel wegvliegende Shy Guys, is gewoon stom.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 14-08-2017 08:57
Mmkay, ik loop 2X door het level heen. Alles wat ik dan gemist heb is jammer.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1812   2) 14-08-2017 10:39
Ik was erg cynisch, zeker nadat ik hoorde dat Arzest de game ontwikkelde, maar ik moet zeggen dat Hey! Pikmin prima bevalt en in de verste verte niet doet denken aan wangedrocht Yoshi's new Island. Deze game is vele malen beter en de OST is ook prima, doet soms zelfs denken aan David Wise
DaggieWaggie ( 39305   67) 14-08-2017 10:49
Ik ctrl - F-de nog even naar Amiibo maar er staat niks over de support geschreven in deze review. Is daar ook een reden voor?

Mensen die willen bij lezen over Amiibo support in Hey Pikmin, <-- klik daar.
avatar van Bombaron
Bombaron ( 282 ) 15-08-2017 01:56
Ik vind de 3ds sowieso al een klote ding, het is zon mooi idee en toch weet nintendo er weer hardware in te proppen die net zo krachtig is als een snes, als ze net als een ps vita er krachtige hardware in hadden gestopt was ik gelijk verkocht!
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 15-08-2017 07:21
Want de vita was zo'n succes met de masterrace hardware en PS3 graphics. Gameplay over graphics, en Nintendo weet met mindere hardware alsnog een veelvoud aan hardware en software te verkopen.
DaggieWaggie ( 39305   67) 15-08-2017 08:03
Ik vind de 3ds sowieso al een klote ding, het is zon mooi idee en toch weet nintendo er weer hardware in te proppen die net zo krachtig is als een snes!
Zit je niet de hele dag de Virtual Console te spelen op je 3DS? Want dan ligt daar het probleem namelijk.
avatar van Weltschmerz
Weltschmerz ( 425 ) 15-08-2017 10:54
"Fantastische soundtrack" en -wederom- krijgt Sound een 80. Wat ontbreekt er aan het geluid dat er 20 mist?
DaggieWaggie ( 39305   67) 15-08-2017 11:19
Voor een 100 moet er een klein orkestje uit de speakers klimmen en alles volledig live voor je spelen. Volgens mij is Super Mario Land voor op de Gameboy één van de weinige spellen die dit ooit heeft gedaan. Corrigeer mij als ik het fout heb.
avatar van Misterdoa1983
Misterdoa1983 ( 8265   3) 15-08-2017 21:50
Ik weet niet of het al bekend was maar er staat een demo van deze game in de store. Bevalt wel erg goed dit spelleke.
avatar van Weltschmerz
Weltschmerz ( 425 ) 16-08-2017 11:24

Hahahahah echt?! Meen je dat? Dan moet voor graphics voortaan dus ook een wereld uit je TV komen die niet van echt te onderscheiden is, met de mogelijkheid alles live te beïnvloeden?
Een 100 score betekent "Er zitten geen fouten in, en valt niets negatiefs op aan te merken". Moet je bedenken dat jij geen fouten maakt op een examen, maar de leraar je een 80 geeft omdat je er een mooi boekwerk van had kunnen schrijven.

Wat een onzin zeg. Het systematisch 80-en uitdelen aan reviews hier op BG maakt het zo dat ik deze scores echt niet serieus kan nemen. Misschien moeten er eens duidelijke regels voor opgesteld worden. Zo ook "originality", dat blijft ook altijd een vaag concept. De meeste spellen zijn niet super origineel, en zouden dus steevast rond de 20 of 30 moeten krijgen, maar dat zouden mensen weer als negatief ervaren, dus maken we er maar een 70 van (70% van dit spel is origineel te noemen?).

Nu weet ik dat ik erg kritisch naar deze dingen kijk, en veel mensen zullen denken "waar maak je je druk om" maar mijn tegenargument is dan: 'als het toch niet uit maakt, waarom dan überhaupt een score?' Een score is er om een snel een overzicht te krijgen over de content van het spel. Als deze score bij elke review aan andere eisen moet voldoen, of de eisen afwijken per categorie (sound moet een live orkest hebben in je huiskamer om een 80 te krijgen, originality krijgt een 70 terwijl het spel maar voor 10-20% vernieuwend is), dan heeft het hele systeem totaal geen nut meer en kan het net zo goed weggelaten worden.

Ik zou liever zien dat elke review gewoon geschreven wordt zoals de criteria opgesteld staan.

Graphics
Vertel hier over de graphics. Niet alleen de kwaliteit van de technologie (resolutie, MSAA etc) maar ook het design, gebruik van kleuren, camerahoeken in cut scenes, etc.

Gameplay
Vertel hier over de controles, hoe soepel het spel loopt, hoeveel plezier je ervaart tijdens het spelen, hoe moeilijk of makkelijk het spel is (en of dit in te stellen is) en hoe lang het leuk blijft of juist hoe snel het in herhaling valt (en of dit slecht is).

Originality
De formule van het spel is al vaak eerder gezien, of juist totaal iets nieuws. Des te hoger dit punt, des te hoger de waarde voor mensen die iets nieuws willen. Des te lager, des te beter voor mensen die een gelijk spel als een ander willen spelen. Zo wil ik bijvoorbeeld een lager punt op originality voor FarCry 5, want ik vond 3, 4 en Primal erg goed en vind daar niet veel verandering aan nodig. Als dat spel opeens een 100 voor originality krijgt, dan weet ik dat mijn ervaring van 3, 4 en Primal dus totaal niet mee hoeven te wegen in mijn overweging om het te kopen.

Sound
Hoe goed is de kwaliteit van het geluid, hoe goed wordt het geluid gebruikt, en hoe goed is het design van het geluid? Zelf vind ik Deadspace nog steeds één van de beste voorbeelden voor een spel met goed geluid. Niet alleen de geluidskwaliteit, maar ook het gebruik ervan en de creativiteit bij het opnemen worden in dit spel sterk naar voren gebracht. Een spel als Dead or Alive 4 zal niet enorm goed scoren op geluid, maar hier mag de lezer best vermeld krijgen (of zelf slim genoeg zijn) om op te merken dat bij dit spel het geluid niet een enorme toevoeging is. Dan is een lager punt niet erg, zolang het maar vermeld wordt. Echter, de reviews zonder vermelding van geluid (maar wel een 80 score) of enkel een zeer positieve vermelding (fantastisch, wederom een 80 score), doen te kort.

Replay
Hoe vaak je het spel opnieuw zult willen spelen, en belangrijker, of dat het spel een meerwaarde geeft. Zo heeft Journey voor mij geen enorme replay value, maar vind ik het toch één van de beste spellen die ik ooit gespeeld heb. Zo zou ik het eindcijfer dus zeker richting een 100 duwen, ook al zou de replay value rond een 30 krijgen. Die 30 van een replay value wegen echter niet op tegen de 90-100 voor graphics (fenomenaal design), 90-100 voor geluid (bijzondere soundtrack en effecten die bijna tastbaar zijn in het spel), 80-90 voor originality (manier van verhaalvertellen, multiplayer mogelijkheden, design, etc.)... afijn, je begrijpt me wel.

Eindcijfer
Een beknopte samenvatting (tl;dr) van de uitleg van alle punten. Waarom bijvoorbeeld die 60 voor geluid, of die 30 voor originality niet zwaar meetellen in de eindscore, of waarom die 90 voor gameplay zo enorm belangrijk was. Alle Telltale games bijvoorbeeld, die kunnen makkelijk een 30 score op gameplay (zijn tenslotte slechts QTE's met wat lopen), maar dat maakt het spel niet minder goed; de gameplay is niet zo belangrijk.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 29543   288) 16-08-2017 11:28
[..]