How to Train Your Dragon (Xbox360)
56 100 1

Review How to Train Your Dragon (Xbox360)

Filmlicencties zijn een gegarandeerde bron van inkomsten voor ontwikkelaars. Want de fans van de films kopen vaak ook de bijbehorende game. Is de game van How To Train Your Dragon een hoogvlieger of moet je er je vingers niet aan branden? Lees het in de review.
Mijn gamesverzameling bestaat uit vele licentietitels. Van de mindere games als Ironman tot een topper als The Darkness. Het grootste probleem met licentiegames is dat ze gelijktijdig met een film verschijnen. Daardoor heeft de ontwikkelaar vaak heel weinig tijd om van concept tot een fatsoenlijk eindproduct te komen.

How To Train Your Dragon is helaas een game geworden die zelfs met een hele hoop extra tijd niet heel erg bijzonder zou zijn geworden. Het spel speelt zich af na de gebeurtenissen uit de gelijknamige film. Er wordt helemaal niets gezegd over wat er precies gebeurd is tijdens die film en de game lijkt dan ook helemaal los te staan van die gebeurtenissen. Goed, in de film waren de vikingen bang voor draken en in de game trainen ze die alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Maar daar houdt het ook wel mee op. Als je de film niet kent dan zal je ook niets van deze game begrijpen. Er wordt namelijk helemaal niets duidelijk uit de doeken gedaan en van een lopend verhaal is ook geen sprake.

Je begint de game met een keuze. Kies je voor een jongen (Hiccup) of een meisje (Astrid)? Is de keuze eenmaal gemaakt, dan zit je voor de rest van de game aan je personage vast. De gameplay komt neer op het trainen en laten vechten van je draak. Door oefeningen te doen krijg je punten die je toe kunt wijzen aan meerdere statistieken. Kies je tussen betere vuuraanvallen of liever meer energie?

Na het trainen van je draak moet je deze laten vechten in de arena. In dit geval bestuur jij de draak en is het simpelweg een kwestie van je tegenstanders te verslaan om zo het toernooi te winnen. Win je eenmaal een toernooi, dan krijg je een extra draak om te trainen. Dit gaat zo de hele tijd door totdat je alle toernooien hebt uitgespeeld. En dan houdt de game grotendeels op.

In het vikingdorp krijg je ook geregeld opdrachten van de bewoners. Dit komt in de praktijk neer op het simpelweg vinden van de juiste voorwerpen, ze bezorgen en weer een nieuwe opdracht ontvangen. Nadeel hiervan is dat je het overzicht snel kwijtraakt. Er is namelijk nergens terug te vinden welke opdrachten je precies hebt gekregen. Er is altijd een quest actief, maar als je in de tussentijd aan de criteria van een andere quest hebt voldaan dan zie je die niet opeens oplichten. De stemacteurs uit de film doen ook hun rollen in de game. Dat is op zich wel een toegevoegde waarde. Zolang je natuurlijk voor de Engelse stemmen hebt gekozen. Het spel is heel simplistisch. De werelden zien er wel kleurrijk uit, en doen heel erg aan de film denken. Helaas is de film ook niet bepaald het toonbeeld van hoogstaande CGI, dus dat spreekt niet automatisch in het voordeel van de game. Er is ook nog een multiplayer waar je jouw draken tegen die van je vrienden kunt laten vechten, maar dat is niet echt een toegevoegde waarde. Als het in de singleplayer al niet leuk is, dan wordt het er online echt niet beter op.

How To Train Your Dragon is geen slecht spel. Het is alleen ook geen leuk spel. De gameplay is eentonig, het mist de vrijheid die een game over draken juist zo bijzonder zou kunnen maken. How To Train Your Dragon is gewoon niet leuk genoeg om aan te raden. En als je een neefje of nichtje de game cadeau wilt doen, dan kun je beter Kung Fu Panda geven. Dat spel is toegankelijk én leuk.

Deze game is gereviewed door Ollie1981

Oordeel How to Train Your Dragon (Xbox360)

• Gameplay 50