Import Tuner Challenge (Xbox360)
50 100 1

Review Import Tuner Challenge (Xbox360)

Wie tuning zegt, denkt automatisch aan de Need for Speed serie. Toen Need for Speed Underground drie jaar geleden de consoles raakte, moest er in bijna elke racegame getuned worden. Soms met redelijke en soms met rampzalige gevolgen. Pas geleden kregen wij van Xlife Import Tuner Challenge toe gestuurd, de hoes beloofde hotte wagens, merk onderdelen en meer dan 200 tegenstanders om mee door de straten van Tokio te racen.

Helaas klinkt het allemaal mooier dan dat het is, vol moed gooide ik het spel in mijn Xbox 360 en starte mijn fonkel nieuwe 21 inch monitor op met HD component. Na het opstarten kom je in een menu die de volgende mogelijkheden heeft en er als volgt uit ziet:

• Quest mode (carriere rijden)
  • Time Attack mode (tijd rijden)
  • Free Run (los rond rijden om de banen verkennen)
  • Xbox Live (online racen)
  • Vs mode (tegen een maat racen)

Nu bespreek ik alleen de Quest Mode aangezien hier de hele game omdraait. In deze mode is het de bedoeling de beste straat racer van Tokio te worden, maar voor dat dit zo ver is zullen er vele races gereden moeten worden. Je kunt beginnen met één van de veertien wagens die er aanwezig zijn (wat eigenlijk al veel te weinig is) met merken zoals Nissan, Toyota en Mazda. En dan is het tijd om te gaan racen, even kiezen of je rond middernacht, de nacht of tijdens het aanbreken van een nieuwe ochtend wilt spelen. Je tegenstanders op de weg worden netjes op een klein kaartje links boven in de hoek weer gegeven, het uitdagen van een race gaat heel makkelijk je gaat achter een tegenstander van keuze rijden seint met je lichten en racen maar.

Als de race begint verschijnen er twee balkjes in beeld, één van jou en één van je tegenstander. De bedoeling is deze meter van hem naar nul te krijgen en als overwinnaar uit de strijd te komen, dit kan op twee manieren, hem er uit rijden of hem tegen de vangrail of andere verkeers gebruikers te laten crashen, hier door gaat zijn meter om laag. Maar dit kan natuurlijk ook andersom en moet je ook uit kijken dat je tijdens het racen niks anders raakt omdat je meter dan ook omlaag gaat.

Win je een race, dan krijg je wat geld waarvan je weer nieuwe onderdelen kan kopen, waardoor de wagen beter op de weg presteert en je weer meer races kan winnen. Natuurlijk moet een straatracer toch wel een beetje voor de dag komen met een gepimpte wagen, van het geld van je overwinningen kan je ook het uiterlijk en het interieur aanpassen. Dit brengt ons eigenlijk bij het enige plus punt van de game. Het tunen kent ongelovelijk veel mogelijkheden, maar het race gedeelte is ronduit saai te noemen en wordt al heel erg snel eentonig.
    De game ziet er voor de huidige standaard helaas erg brak uit. Ik bedoel, als je kijkt naar de concurrentie zoals een Need for Speed of een Project Gotham Racing, dan lijkt het wel of ik op een Playstation 2 zit te spelen ipv een Xbox 360 die makkelijk de mooiste HD graphics op mijn monitor kan neer zetten. Nu weet ik ook wel dat het met gamen gaat om de gameplay (die niet eens zo slecht is) en niet altijd om de graphics, hoewel het oog natuurlijk ook wat wilt. Maar deze graphics scoren helaas gewoon ver ondermaats.

Dan komen we bij het geluid. Dit is echt om te huilen, de motoren van de autos klinken gewoon allemaal het zelfde en erg eentonig. Ook hier ligt de concurrentie weer voor op deze game. Overigens bestaat de Soundtrack uit (voor mij) onbekende zweverige house muziek, die eigenlijk geen enkele feeling met het spel heeft.

Nu is Import Tuner Challenge een titel uit de Tokyo Xtreme Racer reeks, die sommige onder ons nog wel kennen van de Dreamcast en de Playstation 2. Deze games waren voor een bepaalde groep fans dat is nu ook het geval met deze game. Als je de andere delen werelds vond dan mag deze titel niet in je collectie ontbreken, zo niet, dan moet je deze titel lekker links laten liggen of ooit kopen als hij in de knakenbak bij de bekende winkelketens ligt. Want er zijn voor de bijna 65 euro, wat dit spel kost, vele andere en leukere race games te koop.

Oordeel Import Tuner Challenge (Xbox360)

• Graphics 50
    • Gameplay 50