James Bond 007: From Russia With Love (NGC)
78 100 1

Review James Bond 007: From Russia With Love (NGC)

Na het teleurstellende GoldenEye: Rogue Agent is er nu eindelijk weer een gewone nieuwe James Bond game, namelijk From Russia With Love… From Russia With Love..? Zo nieuw is dat toch helemaal niet..? De James Bond filmserie begon in 1962 met de film Dr. No en een jaar later verscheen deeltje twee, From Russia With Love. Nu, tweeënveertig jaar later, komt Electronic Arts aan met een game over deze tweede film. Waarom de tweede en niet de eerste, vraag je je af? Nou, ik heb werkelijk geen idee!

In James Bond 007: From Russia With Love krijgt James Bond de taak om een decoderingsapparaat met de naam Lektor van de Sovjet Unie te stelen. Wat Bond echter niet weet, is dat het een valstrik is. Niet alleen MI6 wil de Lektor in handen krijgen, ook de criminele organisatie SPECTRE wilt dit. Dit doen zij door Donald ‘Red’ Grant in te huren. Grant is een beroepsmoordenaar en helpt Bond met het stelen van de decoder, dit alles zonder dat Bond het weet, en Bond levert dus uiteindelijk de Lektor af bij SPECTRE, waarna Donald Grant wijlen SPECTRE-medewerker Dr. No, die Bond in de film Dr. No gedood heeft, ook wil doden…

Aangezien de film uit 1963 komt en de huidige James Bond (Daniel Craig of Pierce Brosnan) toen nog geen James Bond was, heeft Electronic Arts ervoor gekozen om Sean Connery er gewoon in te stoppen. Sir Sean Connery is helaas niet meer zo jong en dat is ook duidelijk te horen. Hoewel James Bond goed lijkt op de dertig á veertig jaar oude versie van Sean Connery klinkt hij alsof hij teveel shaken martini’s opheeft… De stem van de oude Bond klinkt namelijk nogal bejaard, en dat is opzich niet zo vreemd aangezien de man al wat jaartjes achter de rug heeft. Toch klinkt het nogal fout, en hoewel de Bond-grapjes in games zoiezo al niet leuk zijn, is dit al helemaal debiel. Ik kreeg er zelfs een beetje een triest gevoel van…

Maar goed, de sounds zijn voor de rest best oke, hier en daar kan het wat beter, maar de muziek maakt het allemaal goed. Typische Bondmuziek die je helemaal meeslepen richting de 007-sfeer. Samenhangend met de sounds is de manier waarop de mond van de characters beweegt. Dit gaat allemaal goed in tussenfilmpjes, maar mocht iemand tijdens de missie iets zeggen, dan lijkt het eerder op buikspreken: de mond beweegt gewoonweg niet! Dit werkt niet echt in het voordeel voor EA’s nieuwe Bondgame…

Wat wel in het voordeel werkt voor EA’s nieuwe Bondgame, zijn de missies. Hoewel de game het verhaal van de film volgt, zijn de missies niet zo slecht als de meeste andere filmgames. Eigenlijk zijn ze best wel goed zelfs! De missies volgen niet helemaal standaard de film, zo is er namelijk een nieuw character toegevoegd die aan de zijde staat van Donald Red Grant. Haar naam is Eva en ze wil er alles aan doen om Bond te doden. Ook zangeres Natasha Bedingfield heeft een rolletje in de game gekregen, maar haar zie je enkel in de eerste missie.

De missies bestaan uit Third Person actie, Jetpack actie en race actie. De Third Person actie was al eerder te vinden in Everything or Nothing, de Jetpack actie een beetje in Agent Under Fire en de raceactie is in elke Bondgame van Electronic Arts wel te vinden. De Third Person actie is net zoals in Everything or Nothing goed aangepakt, maar het is dan ook exact hetzelfde. De camera mag in de multiplayer wel wat beter, maar verder is de besturing best fijn. Het rijden daarentegen is wat minder. Je vliegt veel sneller uit de bocht met de Aston Martin dan in voorgaande delen, maar dit kan uiteraard ook aan mijn rijgedrag liggen… Het leukste aan deze game is de Jetpack actie. In Agent Under Fire drukte je op A en vloog je even omhoog… Nou, hiermee kan je gewoon echt vliegen! Met A ga je omhoog, met B omlaag en met de control stick kun je op je gemakje (Nou ja, gemakje..?) overal heenvliegen.

Naast de Jetpack en de Aston Martin heb je uiteraard nog een aantal gadgets. Zo hebben we het laserhorloge, bekend uit de latere Bondfilms zoals GoldenEye en The World is Not Enough, manchetknopen die je kunt gebruiken om vijanden te verdoven en een helikoptertje. Deze ‘mini-helikopter’ kun je gebruiken om de boel te inspecteren. Het apparaatje heeft een bom in zich die je op elk moment af kan laten gaan. Dit is handig als je voor een gesloten deur staat die alleen van binnen geopend kan worden. Ga gewoon via de ventilatie-schacht naar binnen, knal het slot aan diggelen en hoppa! Je kunt naar binnen! Een leuk apparaatje voor in de multiplayer.

Helaas, ik moet je teleurstellen, de helikopter is in de multiplayer helaas niet terug te vinden. Ook de Aston Martin, het laserhorloge en de manchetknopen zijn onvindbaar. De Jetpack zit er gelukkig wel in! In de multiplayer heb je drie modes: een mode waar je een bepaald puntenaantal moet halen door mensen te doden, een mode waar je de vlag van de tegenstander moet jatten en een Jetpack mode. In de Jetpack mode kun je niet uit de Jetpack stappen en moet je door de levels heen vliegen om je enemies af te knallen. Opzich een leuke mode, maar hij wordt wel saai en eentonig aangezien je maar twee wapens voor de Jetpack hebt. In de normale mode waarbij je mensen af moet knallen is het veel leuker: de Jetpack is in sommige levels te vinden en je kunt dus in en uitstappen. Dat maakt het leuker, want zo kun je tenminste afwisselen. Ook is er een automatisch geweer te vinden waar je achter kunt zitten, maar deze schiet helaas erg traag.

De multiplayer van From Russia With Love is best grappig, maar het is niet een multiplayer die je lang blijft spelen met je vrienden. Het idee is leuk bedacht, maar de camera werkt nogal slecht op sommige momenten, wat het al een stuk minder leuk maakt. Uiteraard zijn er genoeg andere Third Person Shooters die een stuk beter zijn qua multiplayer. Toch is dit voor even best leuk, maar het helpt de replaywaarde van dit spel niet erg veel omhoog. Heb je de game uitgespeeld dan blijf je in ieder geval niet aan de multiplayer haken.

Dan nog eventjes wat over het grafische gedeelte van de game. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Everything or Nothing ziet er net iets beter uit. De game is niet lelijk, maar op sommige momenten kan het echt beter. Zo heeft SPECTRE-medewerkster Rosa Klebb in een bepaald tussenfilmpje een ontzettend blokhoofd. Nou, haar hoofd is al niet al te rond, maar zó lelijk is dat mens nou ook weer niet. Haar gezicht is zo misvormd dat het net is of ze een snor heeft, en dat heeft ze nou weer net niet. Verder zijn er nog wat niet nader te noemen voorbeelden die je vanzelf wel tegenkomt. De game ziet er verder opzich wel oke uit. Niet lelijk, maar zeker ook niet een visueel toppertje.

James Bond 007: From Russia With Love is na het teleurstellende GoldenEye: Rogue Agent een goedmaker, maar ten opzichte van Everything or Nothing is deze Bondgame net iets minder. Toch zullen mensen die van Third Person Shooters houden zeker van deze game kunnen genieten, en voor deze shooter-fans is From Russia With Love ook zeker geen miskoop. Niet slecht, maar helaas geen geweldig spel.

Oordeel James Bond 007: From Russia With Love (NGC)

• Graphics 77
  • Gameplay 87