LEGO Star Wars III: The Clone Wars (PS3)
80 100 1

Review LEGO Star Wars III: The Clone Wars (PS3)

Dat Lego en Star Wars niet zo’n gekke combinatie is als het op het eerste gezicht lijkt, hebben de vorige twee delen van Lego Star Wars wel bewezen. En niet alleen Star Wars heeft de kubistische overstap gemaakt: ook grote franchises als Batman, Indiana Jones en binnenkort Pirates of the Carribean zijn in Lego speelbaar. Kennen we het trucje ondertussen wel of weet Lego Star Wars III toch te verrassen?

The Force is strong with this one
Groter is beter
De meest opvallende vernieuwing van Lego Star Wars III is het invoeren van de nieuwe 'veldslagen’. Dit zijn gevechten waarbij je op bijna RTS-achtige manier de vijand moet zien te vernietigen. Dit werkt erg leuk: door het vernietigen van vijanden (bijvoorbeeld droids) verdien je studs (de muntjes van Lego). Met deze muntjes kun je vervolgens allerlei hulpmiddelen kopen, zoals tanks of legers van clones. Deze aankopen kun je besturen en gebruiken om andere vijandelijke bases over te nemen, om zo uiteindelijk als winnaar uit de strijd te komen. De levels vormen een erg leuke afwisseling met de meer adventure-achtige levels, al raak je door de grootschaligheid soms het Lego-gevoel een beetje kwijt.

Graphics
Bij dit Lego-spel zijn de graphics weer verbeterd, waardoor het er nu eens echt mooi en kleurrijk uitziet.

Fantastische Co-op
Lego Star Wars was al een echte co-op-game, maar in dit derde deel is dat onderdeel nog eens heel erg uitgebreid. Zo is er nu een automatische splitscreen die activeert wanneer je te ver uit elkaar loopt, zodat er minder irritatie ontstaat. Ook zijn er levels waarin jij en je partner in een totaal ander stuk spelen. Maar ook dan moet je elkaar helpen: dan moet de één bijvoorbeeld een machine aanzetten, waardoor de andere speler zijn doel kan halen. Het mooie van de co-op van Lego is ook dat je hem geheel op je eigen manier kan spelen. Zo zullen twee ervaren spelers proberen om altijd de ´true Jedi-satus´ te unlocken, waarvoor je een level bijna perfect moet uitspelen. Minder ervaren spelers kunnen zo vaak dood gaan als ze willen en alsnog het level halen, waardoor het spel leuk is voor gamers van elk niveau.

Content, content, content
Waar de Lego-games ongelofelijk goed in zijn, is het bieden van content. Na een verhaal van zo´n 10 uur begint het spel pas echt, en de teller staat dan ook nog maar op zo’n 35%. Daarna kun je alle levels nog meerdere keren spelen om zo te proberen alle verstopte dingen te unlocken. Het leuke daarvan is dat die dingen alleen haalbaar zijn met personages die je pas vrijspeelt nadat je het verhaal hebt doorgespeeld. Daarnaast biedt de game nog meer dan tien pure veldslaglevels voor degene die er nog geen genoeg van heeft en zijn er extra verhaalmissies. Ook biedt het spel een prachtig ruimteschip als hub, waarin je uren lang kunt verkennen en extra´s kunt behalen en zelfs de ruimte kunt verkennen.

Too many robots does not a good game make
Verhaal
Lego Star Wars III is gebaseerd op de animatieserie The Clone Wars. Daardoor was het verhaal totaal onbekend voor mij en dat is het nu eigenlijk nog. Elk verhaal-level begint en eindigt met een filmpje, maar het is vrijwel onmogelijk om de draad vast te houden en wat overblijft, is het lachen om de slapstickhumor van Lego. Dit laatste is wel leuk, maar het is toch jammer dat het verhaal zo verschrikkelijk onduidelijk is voor de nieuwkomer.

Chaos en onduidelijkheid
Een groot minpunt van deze game is de chaos en onduidelijkheid die het met zich meebrengt. In grootschalige levels zijn de Lego-poppetjes eigenlijk te klein voor het level. Het is, ook in splitscreen, vaak moeilijk om precies te zien wat je allemaal doet. Dit zorgt voor nogal wat ergernis. Ook jammer is dat het regelmatig niet duidelijk is wat je moet doen. Ik heb meerdere malen een handleiding moeten inkijken om te weten wat ik moest doen.

Spelvoorbeeld
We zijn met onze vliegtuigen neergedaald en komen terecht in een hypertech ruimte. Ik zorg ervoor dat de toren naar beneden komt. Vervolgens schiet mijn partner R2D2 naar het platform door middel van de force. Maar die knop daar kan nog helemaal niet worden ingedrukt. Een kwartier later blijkt het probleem erin te zitten dat er een platform niet goed stond. Jammer dat we daar een kwartier aan verspeeld hebben, maar aan de andere kant hebben we nu wel een collectible gevonden waar we normaal langs waren gelopen. Een ruimte verder is een eindbaas die we moeten zien te verslaan door hem zijn eigen muren te laten vernietigen, maar we proberen hem eerst te ontwijken en de computers aan de zijkant kapot te slaan om zo de ‘true Jedi’ te halen. Nadat dat gelukt is, gaat de eindbaas eraan en zijn we weer 2% verder in Lego Star Wars III!

Waar voor je geld
Er zijn niet veel spellen die zoveel (offline) content bieden wanneer je de verhaallijn hebt doorgespeeld: het verzamelen van dingen in eerdere levels, het perfect uitspelen van levels, het verkennen van het enorme hub-schip, de gewone, vlieg- en veldslagbonuslevels; het houdt niet op!

De co-op van Lego Star Wars III is uniek. Er zijn vrijwel geen games waar het zo leuk is om met zijn tweeën de hele game te doorlopen en waarbij een niveau- of leeftijdsverschil tussen de spelers niet uitmaakt. Ook is de game op een unieke manier uitdagend. De levels zelf zijn namelijk niet moeilijk, maar het verzamelen van alles om je heen en het halen van de ´true Jedi’-status is een hele uitdaging. De veldslagen brengen de grootste vernieuwing in dit deel en hoewel deze leuk zijn mag TTgames nu ook wel eens proberen de Lego-games echt te gaan vernieuwen.

Deze review is geschreven door Wouter

Oordeel LEGO Star Wars III: The Clone Wars (PS3)

• Originality 65