MAG - Massive Action Game (PS3)
77 100 1

Review MAG - Massive Action Game (PS3)

Tweehonderdzesenvijftig man, uitgeschreven klinkt het nog meer dan het al is. Twee maps zou voldoende zijn om alle bewoners van het dorp waar mijn ouders wonen te huisvesten. Het is ook zo ongeveer het enige wat de meeste mensen weten over MAG: je kunt met 256 mensen aan de slag op één map. Is het terecht dat dit alles is wat echt bekend is over MAG of heeft de Massive Action Game meer te bieden? En is dit getal een echt goede feature of meer een gimmick? Is het eigenlijk ook wel gelukt, zoveel mensen zonder lag op een server te proppen en gaan deze mensen vervolgens ook nog daadwerkelijk doelen voltooien of krijg je één grote ´grenade spam´? Ontzettend veel vragen die bij veel mensen opkwamen zodra ze over MAG hoorden. Wat is er van MAG geworden?

Welcome
Zodra MAG begint moet je kiezen tussen drie partijen om voor te strijden. Deze hebben elk hun eigen wapens, voertuigen en stijl. Een leuke keuze maar wel wat jammer dat een van de facties (SVER) een beetje overpowerd is. Ook erg leuk is, is dat je niet voor één klasse kiest. Naarmate het spel vordert, krijg je steeds meer punten die je kunt uitgeven om wapens, upgrades of andere middelen te kopen. Deze spullen vallen binnen een categorie (bijvoorbeeld ondersteuning of bestorming), maar je kunt bijvoorbeeld ook aanvalsgeweren kopen maar wel de medikit om mensen te healen en het lasapparaat om dingen te repareren.

Hoe werkt MAG nou echt?
MAG heeft drie verschillende modes, waarbij 64, 128 of de volle 256 man tegen en met elkaar spelen. Elk van deze modes verschilt qua objectives wat van elkaar, maar uiteindelijk komt het er meestal op neer om bepaalde punten te veroveren na enkele hindernissen genomen te hebben. Laat ik de meest in het oog springende mode, Domination, er bij pakken om duidelijk te maken hoe het nou is gelukt om daadwerkelijk 256 man in een server te proppen, en hen ook nog eens bepaalde doelen te laten voltooien. Van de 256 zijn er 128 van de ene factie en 128 van de andere. Deze 128 man zijn verdeeld in vier pelotons, welke weer verdeeld zijn in vier squads van acht man. Je speelt in een enorme map, waarbij ook tanks en andere voertuigen te gebruiken zijn. De map is opgedeeld in vier secties, die in een soort kruisvorm samenkomen. Elk van de vier pelotons (die dus uit 32 man bestaan) van de aanvaller begint bij één van de uiteinden van het kruis. Hier moeten zij eerst twee affakkeltorens veroveren en vervolgens kan er door worden gegaan naar de daadwerkelijk hoofddoelen. Van deze hoofddoelen zijn er in totaal acht, waarbij er in elke hoek van het middelste vlak van de map twee zijn geplaatst. Elk peloton richt zich dus eigenlijk maar op twee doelen. Dit houdt het allemaal lekker overzichtelijk en zorgt ervoor dat je niet van alle kanten tegelijk beschoten wordt.

Samenwerken
Het lage aantal mensen waarmee je daadwerkelijk de strijd aan gaat, zorgt ervoor dat de belangrijkste samenwerking moet gebeuren met de squadleader (team van acht dus). In het begin had ik echter het gevoel dat dit totaal niet ging werken en de eerste paar uur dacht ik dat de game alleen maar bestond uit doelloos mensen afschieten en af en toe een willekeurig doel veroveren. Totdat ik in een server kwam bij een squadleader die het een keer serieus aanpakte: met een headset gaf hij aanwijzingen en we kregen ondertussen doelen aangewezen om te veroveren, waardoor je in guerillastijl steeds meer gebouwen van de vijand afpakt. Doordat je bij alles wat je doet (bijvoorbeeld kills, healen en objectives voltooien) twee keer zoveel experience points (XP) krijgt als je dit doet in de buurt van de plek waar je met je squadleader heen bent gestuurd, levert het ook voor jou als individu nog eens wat op. Een slim systeem, dat zogenaamde Priority XP, omdat daardoor zelfs de grootste einzelgänger dom zou zijn om niet in de buurt van de objective te gaan strijden. De squadleader kan ook nog eens dingen als een airstrike aanvragen, om zijn squadleden te helpen, maar wel alleen als deze leden het luchtafweergeschut hebben vernietigd: teamwork lijkt dus inderdaad de sleutel. De headset is hierbij natuurlijk ideaal. Veel mensen hebben deze echter niet of hij *muziek* werKRAAKt niet *pieppp* he..le…aal. Het mooiste is natuurlijk als je al een groepje (bijvoorbeeld een clan) hebt met mensen waar je MAG serieus mee kunt spelen. Je kunt dan met zijn achten samenwerken en op dat soort momenten werkt de game fantastisch: jij bent met je groepje bezig binnen de enorme strijd.

Roet in het eten?
Doordat de map in vieren is verdeeld speel je effectief dus ‘maar’ met 64 en dit roept de vraag op of die 256 man wel zo belangrijk zijn voor de game. Je merkt namelijk pas wanneer je de plattegrond bekijkt of een heel stuk van je eigen objective wegloopt, hoe grootschalig het gevecht eigenlijk is: overal rijden tanks, landen parachutisten en gaan mensen ten onder. Rationeel kun je dus niet echt zeggen dat het enorme aantal soldaten daadwerkelijk een meerwaarde voor de game is: je bent eigenlijk met veel minder mensen bezig. Toch voelt het wel heel vet om met zo veel man bezig te zijn op een map en echt 256 man tegenover elkaar zetten had waarschijnlijk een niet echt leuke en veel te chaotische gameplay opgeleverd. Sowieso is MAG soms nogal chaotisch. Vooral wanneer één van de teams totaal de overhand heeft is er niet heel veel lol in de game meer te halen. Het is me best een aantal keer gebeurd, dat de vijand zo’n grote overmacht wist te krijgen, of zich volledig had verschanst in een gebouw, dat je geen kant meer op kon. Wat er dan gebeurt, zorgt voor heel veel frustratie: mensen gaan de server verlaten en hierdoor wordt de overmacht nog veel groter. Snipers weten het spel soms ook nogal irritant te maken, vooral binnen een map, en op een gegeven moment zat iedereen die wel een headset had te klagen over een paar snipers die ergens verstopt zaten. Toch is de meerderheid van de maps gelukkig goed genoeg om dit soort irritatie te voorkomen.

L2 L2 L2
De schietactie werkt verder prima. Jammer is alleen dat het wisselen van wapens niet altijd goed werkt. Vooral de secundaire wapens (pistool, medikit en RPG bijvoorbeeld) zijn erg vervelend onder de toetsen geplaatst. Afhankelijk van hoe vaak je op de L2 toets drukt krijg je een van deze wapens te pakken. Bizar echter: als je bijvoorbeeld door je granaten heen bent (waarvan je maar twee hebt dus de grenade spam valt mee!), komt de RPG ineens op de plek van de medikit. Daardoor heb ik meerdere keren mensen per ongeluk met een bazooka beschoten in plaats van geheald! Wat MAG verder soms erg verpest zijn de toch wel aanwezige bugs. Het is me een aantal keren gebeurd dat ik zomaar uit een server werd gegooid en vrijwel elk potje dook er wel één bug op, zoals granaten die door gebouwen vliegen of dat ik ineens niet meer van wapen kon wisselen. De lag viel me daarentegen reuze mee. Af en toe gebeurt er wel iets raars qua bewegingen van andere spelers die duiden op een beetje lag, maar overall is er weinig lag aanwezig. Knap werk van de ontwikkelaar Zipper Interactive en de servers van Sony!

Look & Feel
De look and feel van MAG zijn niet echt bijzonder. De graphics zijn voldoende maar niet bijzonder, maar van een spel dat zoveel man op een server gooit kun je denk ik ook niet al te veel verwachten. De feel is wat tegenstrijdig. Aan de ene kant is MAG erg serieus en de stemmen die updates over het slagveld geven klinken erg goed. Een rare keuze vond ik echter om na een killstreak een muziekje te laten horen, dit past wat beter bij bijvoorbeeld een unreal tournament.

Het is Zipper en Sony gelukt om daadwerkelijk 256 man deel te laten nemen in een strijd en de meerderheid van de potjes zijn zonder lag te spelen! Jammer is alleen dat de kwaliteit van MAG erg afhangt van de soort squadleader en groepsgenoten die je treft. MAG geeft je, op enkele bugs na, goede middelen om een vette strijd ervan te maken maar als deze niet goed worden gebruikt kan de game het bloed onder je nagels weghalen. Het idee achter de maps, facties, priority XP en objectives is erg goed maar ook hiervoor geldt dat het niet altijd even goed uit de verf komt. Toch is een groot deel van de potjes erg vermakelijk en wanneer je een paar andere serieuze mensen vindt om mee te spelen kan MAG helemaal niet meer stuk.

Deze game is gereviewed door Wouter

Oordeel MAG - Massive Action Game (PS3)

• Graphics 65