Mario Smash Football (NGC)
86 100 1

Review Mario Smash Football (NGC)

Na Mario Power Tennis, Mario Kart Double Dash!!, Mario Golf en Mario Party zijn wij nu toe aan de volgende Mario spin off voor de Nintendo GameCube: Mario Smash Football. Zijn wij deze inspiratieloze troep nou nog steeds niet zat? Een ding kan ik je wel zeggen: Na Resident Evil 4 heeft Mario Smash Football mij het meest kunnen bekoren op de 'Cube in 2005...

Het al oude spelletje voetbal kent iedereen tegenwoordig. Raak de lederen knikker met je ingevette ‘kicksen’ op een dusdanige manier dat je het netje laat bollen als de zeilen van een vlaggenschip van de vroegere V.O.C. De commercie rondom dit stukje vermaak heeft momenteel dusdanig grote proporties aangenomen dat het eens zo onschuldige spelletje de vormen aan heeft genomen van een donkere en muffe tweede wereld oorloge bunker waarin een tweetal Duitse soldaten Russische Roulette aan het spelen zijn. Leven of dood hangt momenteel aan zijden draadje in dit keiharde wereldje.

In de hedendaagse maatschappij zien wij dit terug, maar ook op het gebied van games is het terug te zien. De concurrentiestrijd tussen Konami en Electronic Arts wordt elk laatste kwartaal van het jaar op het scherpst van de snede gespeeld. Voor de mensen die hun vingers liever niet snijden is er nog een derde, ogenschijnlijk onschuldige partij aanwezig; Nintendo. Ongemerkt hebben zij afgelopen maand ook een voetbalspel op de markt gebracht, een spel dat het niet zo nauw neemt met de werkelijkheid. Een spel met een flinke knipoog richting de twee andere kemphanen. Een spel dat een heerlijke mix is geworden tussen World Cup (NES) en Sega Soccer Slam. En een spel dat verrassend goed is uitgepakt.

World Cup
Een van mijn favoriete spellen op de NES was zonder twijfel World Cup. Een heerlijk over de top voetbalspel, waarbij de spelregels aan de spreekwoordelijke laars werden gelapt, en tevens het eerste spel dat ik in de multiplayer met drie andere vrienden heb gespeeld. Geen scheidsrechter die alles netjes in het gareel probeert te houden en geen grensrechter die je buitenspel vlagt. Gewoon rennen, schieten en elkaar helemaal verrot trappen, terwijl je al lachend en gierend op de bank je maten uitlacht wanneer er weer eentje het stadion uit vliegt. Fantastische tijden die ik in kleinere mate al herbeleefde met Sega Soccer Slam, maar welke helemaal terug zijn gekeerd met Mario Smash Football.

Nintendo heeft met deze titel een geweldig spel weten neer te zetten dat mij, na Resident Evil 4, dit jaar het meest heeft kunnen bekoren op de ‘Cube. Of dit aan het matige spelaanbod of de klasse van dit spel ligt, is aan jullie, maar ik ben van mening dat optie 2 hier duidelijk van toepassing is.

Even geen regels, even geen strakke lijn die je moet volgen, even geen uitgekauwd verhaal waar je de hele tijd naar moet luisteren. Gewoon lekker voetballen zonder er verder bij na te denken. In teams, van elk 5 personen, ga je de virtuele strijd met elkaar aan in diverse, tot de verbeelding sprekende stadions. Stadions die geen zijlijnen kennen, maar worden afgebakend met grote stroomvelden, waar je naar gelang een tegenstander in kan buiken om er zodoende een kleine 220 volt doorheen te jagen. Iets wat maar al te vaak zal gebeuren tijdens het spelen van Mario Smash Football. Evenals het neerbuiken van een willekeurige andere tegenstander. Kijken naar een potje ‘freefight’ op Eurosport is vredelievender.

No f*cking rules
In dit spel is het, zoals in elk voetbalspel, de bedoeling om te winnen. Dit doe je door doelpunten te maken, maar nog belangrijker dan in alle andere voetbalspellen, door je tegenstander het leven zuur te maken. Dit doe je ditmaal niet door een onnavolgbare schijnbeweging, maar door een ongenuanceerde, keiharde elleboog op zijn jukbeen. De slidings en trappen op de kuiten vliegen over het scherm, terwijl de loszittende ledenmaten niet meer zijn te tellen. Ook de overbekende ‘specials items’ zijn weer van de partij. Zo kan je, als laatste redmiddel, nog even snel een schild over het scherm heen schieten om de tegenstander van het scoren af te halen. Tevens zal er regelmatig een ontspoorde Chain Chomp over het veld heen rennen, terwijl de bommen en bananen om je oren heen vliegen. Een chaotisch en gewelddadig potje voetbal waar jij jezelf staande in moet zien te houden. Dolle boel.

Het team
Een team bestaat, zoals gezegd, uit 5 spelers. Een keeper, een plek die bij elk team wordt ingenomen door een krokodil, een aanvoerder, waarbij je kan kiezen uit de overbekende Mario karakters zoals Mario, Luigi, Wario en Peach, en een trio aan medespelers. Hier kan je kiezen uit 3 Toads, Birdo’s of Koopa’s, waarbij elk team zijn eigen sterke en zwakke punten heeft. Zo is het ene trio beter in scoren, terwijl het andere team het vak van verdedigen weer beter verstaat. Ook is er een ‘belangrijke’ rol weg gelegd voor de aanvoerder. Deze kan namelijk als enige uit het team een ‘Super Shot’ produceren. Een schot dat, mits je goed timet, ongekende kracht heeft en ervoor zorgt dat de bal met keeper en al het doel in vliegt. Een leuke toevoeging die, in tegenstelling tot Mario Power Tennis, wel wat toevoegt aan de spelvreugde.

Kopen? Of toch maar niet?
Met een grote boog omheen lopen of stiekem toch maar halen? Ik zou voor de laatste optie gaan. De koude en gezellige wintermaanden met de familie komen eraan. En wat is er leuker dan met je neven en nichten, tussen het Mario Party spelen door, de kerstfrustraties van je af te trappen in een ongenuanceerd potje voetbal? Een heerlijk, over de top voetbalspel dat in de singleplayer helemaal niets voorstelt, maar met 4 mensen helemaal tot bloei komt. Zelfs in deze donkere dagen. Dus ben je op zoek naar een nieuw, grappig multiplayer spel en houd je van voetbal? Dan is Mario Smash Football de perfecte keuze.

Oordeel Mario Smash Football (NGC)

• Eindcijfer 86

Aantal keer bekeken: 3202