Mario vs. Donkey Kong (GBA)
85 100 1

Review Mario vs. Donkey Kong (GBA)

Een hele tijd geleden, in 1981, kreeg een medewerker van Nintendo de kans om zijn idee voor een spel uit te werken. Deze medewerker heette Shigeru Miyamoto en hij werkte aan het spel Donkey Kong. Een grote circusaap, Donkey Kong, was uitgebroken en ontvoerde Pauline, de vriendin van Mario. Mario was nog geen dik ventje, maar een mager mannetje met een rode overall, een blauw T-shirt en een rode pet. In die tijd had Mario nog geen naam, alleen spelfanaten noemden hem ‘Jumpman’. Toen de directeur van Nintendo Amerika Jumpman voor het eerst zag zei hij: “Hey! He looks just like the landlord of our office!”. Die landlord heette Mario Segali. En zo is Mario ontstaan. Het spel Donkey Kong was erg simpel bedacht, maar toch speelde het geweldig.

Nu, anno 2004, heeft diezelfde Mario al talloze avonturen beleeft en zelfs Donkey Kong, die niet meer zo slecht is als vroeger, heeft enkele avonturen achter de kiezen. Mario is begonnen met een speelgoedmaatschappij en produceert nu ‘Mini Mario’s’, lieve, kleine, schattige Mario’s die je gewoon moet kopen. Donkey Kong heeft het wat rustiger, hij ligt lekker op de bank te zappen. Maar dan ziet hij de reclame van de Mini Mario’s en meteen rent hij naar de winkel. Helaas hangt daar een groot bord: SOLD OUT. De diep teleurgestelde Donkey Kong wil naar huis gaan, maar dan ziet hij het Mario Toy Company gebouw. Donkey Kong denkt ineens weer terug aan vroeger en besluit het gebouw te overvallen en alle Mini Mario’s te stelen! “Hey! What are you doing? Come back here, you big monkey!” schreeuwt Charles Martinet, de man achter Mario’s stem, door het speakertje. Nu is het aan jou om Mario door de levels te leiden en de Mini Mario’s te redden uit de klauwen van Donkey Kong.

Net zoals in Donkey Kong voor de Game Boy moet je in elk level een sleutel vinden en vervolgens die sleutel meenemen naar de deur waardoor Donkey Kong ontsnapt is. Als je de deur door bent kom je in het tweede gedeelte van het level, nu moet je de Mini Mario zien te bereiken om de level te halen. In elk level zitten ook 3 pakjes verstopt. Lukt het je om elk pakje te pakken? Dan krijg je aan het einde van de level een bonus om je aantal levens aan te sterken. De eerste zes levels van een wereld gaan volgens dit plan. Als je alle zes de levels gehaald hebt moet je zorgen dat de Mini Mario’s in hun speelgoedkist terechtkomen. Dit doe je door de Mini Mario’s, die achter je aan lopen, door de level te leiden en ze veilig naar hun speelgoedkist te doen terugkeren. Des te meer Mini Mario’s je redt des te meer kans je krijgt om de eind-level te halen. In de eind-level moet je Donkey Kong verslaan, dit doe je door tonnen tegen hem aan te gooien. Dit is niet zo makkelijk als het lijkt, Donkey Kong haalt namelijk allerlei schakelaars over en ook hij gooit met tonnen. Als je geraakt wordt dan verdwijnt er één Mini Mario, als al je Mini Mario’s verdwenen zijn ben je af en kan je opnieuw beginnen bij de level waar je de Mini Mario’s naar hun speelgoedkist moet leiden. In totaal zijn er 6 werelden plus een level waarin je eindelijk met Donkey Kong kan afrekenen. Als je die laatste level gehaald hebt is het spel nog langer niet afgelopen. “Oh no! Not again?” Dan komen de plus-levels. Vroeger was Donkey Kong + al een keer aangekondigd voor de GBA, maar hier is verder nooit meer wat van vernomen. Waarschijnlijk is Donkey Kong + gewoon Mario vs. Donkey Kong geworden, daarom heten de plus-levels de plus-levels. In deze levels is het de bedoeling om eerst een Mini Mario, die een sleutel vasthoudt, te zoeken en vervolgens naar de deur te leiden. Na 5 van dit soort levels is het tijd om de Mini Mario’s terug in hun speelgoeddoos te stoppen en Donkey Kong een lesje te gaan leren. Ook de plus-levels bestaan uit 6 werelden en een level waarin je eindelijk Donkey Kong terug kan pakken.

Alhoewel het spel veel jump ’n run elementen heeft is Mario vs. Donkey Kong een puzzelspel. Het is de bedoeling om de sleutel uiteindelijk bij de deur te krijgen. Soms moet je allerlei schakelaars overhalen om bij de sleutel te komen en kan je gewoon naar de deur lopen, soms kan je erg makkelijk bij de sleutel en is de uitgang erg moeilijk te bereiken en soms zijn beide mogelijkheden het geval. Door al deze elementen lijkt het spel eigenlijk helemaal niet meer zo op het oude Donkey Kong, maar als je het eenmaal speelt krijg je echt weer dat ouderwetse Donkey Kong gevoel.

Mario vs. Donkey Kong ziet er qua graphics geweldig uit. De sprites zijn semi-3D en de bewegingen lopen erg soepel. Ook de kleuren zijn weer lekker vrolijk, net zoals dat hoort in een Mario-spel. Ook de muziek is erg goed verzorgd, zo heb je in het begin een geslaagde mengeling van het Mario- en het Donkey Kong-deuntje. De stemmen zijn ingesproken door Charles Martinet, die in andere Mario-spellen ook de stem van Mario verzorgt.

Al met al is Mario vs. Donkey Kong een geweldig spel voor in de auto, thuis, op het werk of waar je ook maar wil. Na ongeveer twee levels heb je de besturing helemaal door en kan je volop genieten van het spel. Door de vele levels ben je behoorlijk wat uren bezig om het spel uit te spelen. Mario vs. Donkey Kong is een geweldig vervolg op een geweldige klassieker die je 45 euro meer dan waard is.

Oordeel Mario vs. Donkey Kong (GBA)

Aantal keer bekeken: 2401

Laagste prijzen voor Mario vs. Donkey Kong (GBA)