Max Payne 3 (Xbox360)
85 100 1

Review Max Payne 3 (Xbox360)

Het is alweer 11 jaar geleden dat het eerste deel van Max Payne verscheen. De duistere sfeer en de introductie van bullet time, waarbij je in slow motion spectaculaire kills kon maken, vielen bij veel gamers in de smaak. Na een succesvol vervolg bleef een derde deel lang uit. Gelukkig zag ontwikkelaar Rockstar in dat Max een derde deel verdiende. Maar de grote vraag is natuurlijk of Rockstar ook in het huidige game klimaat met de kenmerkende Max Payne stijl weet te scoren…

No payne no gain?

Max Payne is een ex-agent, die in zijn leven al de nodige ellende heeft meegemaakt. Sinds zijn vrouw en kind vermoord werden (in Max Payne 1) is het grijpen naar de fles de enige manier om zijn schuldgevoel te doen vergeten. Ook in dit deel heeft de lever van Max het weer zwaar te verduren, wanneer hij als bodyguard voor een rijke Braziliaanse familie in dienst is. Al snel ontvoert een lokale bende de vrouw van Max zijn werkgever en belandt Max in de ene na de andere gevaarlijke situatie. En ook al is de zwaar drinkende Max Payne eigenlijk meer een anti-held die zijn gevoelens van schuld hoopt te vergeten, een dame in nood kan hij nog steeds niet negeren. Rockstar verdient wat dat betreft een dikke pluim, want het gevoel van onmacht wanneer alles weer eens mis lijkt te gaan zorgt ervoor dat de game je meesleept in het verhaal. Bovendien zorgt de stad waar het grootste deel van de game zich afspeelt, Sao Paolo (Brazilië), voor flink wat mooie locaties. Zo moet je je een weg door de sloppenwijken banen, beleef je een wilde achtervolging in een luxe nachtclub en begin je op een gegeven moment de hitte van de Braziliaanse zon bijna te voelen… Ja, met de sfeer van dit derde deel zit het meer dan goed!

Bullet Time 2.0

Toen het eerste deel van Max Payne liet zien hoe cool het kan zijn om vuurgevechten in slow motion te beleven, werd deze zogenaamde bullet time in veel andere games overgenomen. Waar de meeste developers de laatste jaren moe leken te zijn van deze feature, bewijst  Rockstar dat bullet time nog steeds heel goed kan werken. Want wanneer je in je eentje tegen een tiental vijanden staat zul je alleen kunnen overleven door slim gebruik te maken van de bullet time meter, die met elke kill gevuld wordt. Bovendien kun je voor het eerst in een Max Payne game dekking zoeken achter muren en voorwerpen in de omgeving. En juist die combinatie van tactisch dekking zoeken en al schietend in bullet time je wapens op de vijand legen geeft dit derde deel een extra dimensie. Verder heeft Rockstar de bullet cam, waarbij de camera de kogel volgt die de laatst overgebleven vijand van een gevecht doorboort, extreem cool gemaakt. Daarbij is de plaats waar ze door de kogel geraakt worden ook daadwerkelijk van invloed. Een schot in het hoofd zorgt voor een geheel andere impact dan een schot in het hart. Bullet time is nog nooit zo vet geweest als in Max Payne 3!
Paynepunten?

Er is eigenlijk maar weinig aan te merken op dit derde deel van Max Payne. Het enige minpuntje dat ik wil noemen is dat de vele shootouts af en toe wat te voorspelbaar aanvoelen. De locaties wisselen wel, maar soms voelt het neerhalen van groepje na groepje vijanden in hetzelfde gebied een beetje te eentonig. Gelukkig heeft Rockstar ervoor gezorgd dat dit gevoel van eentonigheid beperkt blijft, door deze gameplay af te wisselen met spectaculaire momenten. Zo zal je bijvoorbeeld rijdend op een karretje, of hangend aan een kabelbaan in bullet time een aantal vijanden moeten neerhalen. Maar ook het racen in een speedboot en het rijden in een bus of trein zorgen precies op de momenten dat je geërgerd zou kunnen raken, voor een nieuw fris gevoel. Zo wist Max Payne 3 in ieder geval bij mij persoonlijk het gevoel dat ik met een herhalingsoefening bezig was naar de achtergrond te drukken.

Online Multiplayer

Dat de singleplayer van Max Payne 3 ouderwets goed aanvoelt is inmiddels wel duidelijk, maar voor het eerst in de serie bezit de game ook een multiplayer mogelijkheid. Zelf speel ik Max Payne vooral om de singleplayer ervaring, maar ik moet toegeven dat Max Payne ook online zeer verslavend werkt. Het is knap hoe Rockstar het gebruik van bullet time heeft verwerkt in de online gameplay. Wanneer een speler bullet time activeert, vertraagt de speler zelf, en alle tegenstanders die binnen een bepaalde afstand van jou aanwezig zijn. Zo ontstaan intense shootouts die verrassend goed aanvoelen. Je kunt online natuurlijk aan de slag met een deathmatch en team deathmatch optie, maar er zijn ook een aantal andere interessante game modes. Zo spelen er in Payne Killer twee spelers met een sterker karakter (Max of Passos) die opgejaagd worden door de rest van de spelers en daardoor meer ervaringspunten kunnen verdienen. Wanneer het je lukt om één van hen neer te knallen verander je in dit karakter en zal de rest het juist op jou gemunt hebben. Een andere online optie is om je aan te sluiten bij een bende waarna je aan de slag kunt met de game mode: Gang Wars. In alle online game modes verdien je ervaringspunten, waarmee je wapens en upgrades kunt vrijspelen. Je kunt dan ook concluderen dat Rockstar goed heeft gekeken naar de populaire online shooters van dit moment.

Het heeft even geduurd voor Max Payne 3 het daglicht zag, maar na het spelen van de vette singleplayer en de prima multiplayer kun je wel stellen dat Max weer helemaal terug is. De game ziet er grafisch prima uit, heeft een meeslepend verhaal en de duistere sfeer die de vorige delen typeerde is ook nu weer volop aanwezig. Bovendien heeft Rockstar bewezen dat het functioneel gebruiken van bullet time nog steeds goed werkt. De singleplayer had ik in een uurtje of 15 (moeilijkheidsniveau: hard) doorlopen, maar daarna kun je je nog prima vermaken met de online multiplayer. Was je al fan van de Max Payne serie of houd je gewoon van een goede third-person shooter? Dan is Max Payne 3 een game die niet in je game collectie mag ontbreken.

Deze review is geschreven door Frido van der Wal

Oordeel Max Payne 3 (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 8868