Me & My Katamari (PSP)
80 100 1

Review Me & My Katamari (PSP)

Toen LocoRoco op de Tokyo Game Show van 2005 werd aangekondigd ontstond er al meteen een hype rond de game. Je zou denken dat veel mensen een game waarin je gele blobjes door een level rolt niet interessant vinden. Het tegendeel blijkt dus waar te zijn. En niet onterecht. LocoRoco is een aparte game. Heel apart zelfs.

Voor degenen die niet precies weten wat je moet doen in Me and my Katamari zal ik het even uitleggen. Het is op zich vrij simpel; allerlei dieren hebben geen eiland voor zichzelf en jij kan samen met de King of all cosmos, een vreemd figuur constant onder invloed van alles en nog wat, deze dieren helpen door mooie grote eilanden voor hen te maken. Klinkt het vreemd? Nouja, eigenlijk wel. Het is weer die typische Japanse vaagheid die de meeste van ons waarschijnlijk niet zullen snappen maar eerlijk is eerlijk; het speelt wel lekker weg.

Je speelt de zoon van de King of All cosmos genaamd: (hoe kan het ook anders) The Prince. Gewapend met een katamari, een soort bolvormige (overigens niet altijd een bal) homp plaksel waaraan alles dat in zijn weg komt vast plakt, dien je de dieren te helpen. Door de bal/katamari te rollen en tegen allerlei objecten aan te "botsen", kleven deze aan je bal. Hoe meer spullen je aan je bal kleeft, hoe beter de score. Daarnaast kun je op bepaalde gebieden in een level niet binnen als je bal niet groter is dan een bepaalde grote. Trouwens, om een goed eiland te kunnen maken en de dieren tevreden te stellen dien je ook aan bepaalde criteria te voldoen. Meestal is dit een tijdslimiet met daarbij een minimale grote waaraan je katamari moet voldoen. Maar het kunnen ook speciale opdrachten zijn. Zo is er bijvoorbeeld een opdracht waarbij je binnen een bepaald tijdslimiet allerlei zoete spullen moet zoeken. Zaak is dan om zo snel mogelijk zoveel mogelijk zoete snoepjes aan je bal te plakken. Het probleem zit het echter in de spullen die niet zoet zijn, bijvoorbeeld zuurtjes. Naast deze opdracht zijn er soort gelijke opdrachten waarbij je dus een bepaald product of object moet vastplakken om het level succesvol te kunnen afsluiten. Ik kan je wel zeggen, er zit een Kanarie in het spel, en die is wel erg kieskeurig..

Nog even terug naar het doel van het spel, hoewel dit eigenlijk nergens op slaat, is het dus de bedoeling om alle dieren die bij je komen voor een nieuw eiland, tevreden te stellen. Door dit te doen speel je allerlei leuke cadeaus vrij(in de levels zelf) en kun je op het einde van de game nog een leuk minispelletje spelen. Daarnaast biedt de game de mogelijkheid om screenshots te maken. Met een speciale foto mode kun je tot 3 bitmap foto’s schieten. Deze worden automatisch in je PHOTO map gezet. Nadat je de singleplayer hebt gespeeld en deze beu bent. Kun je er ook nog voor kiezen om via een draadloze verbinding(ad-hoc)met een stel vrienden het spel te spelen. Daarnaast kun je nog het een en ander ruilen kwa gifts etc.. Helaas door gebrek aan een 2de spel heb ik deze optie niet kunnen testen.

De levels verschillen van kleine loze trainingsruimtes tot hele delen van een verzonnen stad. Mooi is dat naar mate je verder komt, ook de levels groter en dynamischer worden. In het begin is het eenvoudig om je bal voort te bewegen. Maar naar mate het spel vordert, lopen er mensen door het beeld, vallen honden je aan en zijn bepaalde stukken moeilijk begaanbaar. Qua grafische pracht is het spel te vergelijken met de game voor de PS2.

Normaal is een game op de PSP goed te spelen al missen een aantal titels de tweede analoge stick. Ook Me and My Katamari is zo'n spel. In het begin van het spel, bij het trainingslevel, word je uitgelegd hoe alles werkt. Omdat je 1 analoge stick hebt (of besturing via D-pad) zijn er allerlei combinaties in het leven geroepen om de 2de analoge stick te vervangen. Hierdoor moet je bijvoorbeeld naar boven + driehoekje drukken om vooruit te rollen en rechts + rondje drukken om naar achter te rollen enz. Dit lukt aardig maar duurt wel even voor je het onder de knie hebt.

Misschien ben ik iets te nuchter voor een game als deze. Desalniettemin is het een leuke game, waarbij je helaas een tijdje zal moeten oefenen met de controls alvorens je deze goed onder de knie zult hebben(zie controls) bij gebrek aan een tweede analoge stick. Me and my Katamari biedt een leuke verrassende gameplay en is zeker dè vakantie titel van 2006 als je het mij vraagt. Hij zal je niet teleurstellen, zelfs als je eigenlijk niks om vage Japanse spellen geeft.

Oordeel Me & My Katamari (PSP)

Aantal keer bekeken: 4032

Laagste prijzen voor Me & My Katamari (PSP)