MotoGP (PSP)
60 100 1

Review MotoGP (PSP)

Bij de launch van de PSP was het Namco die zorgde voor een waardige launch titel. Zij kwamen aanzetten met Ridge Racer, en deze titel verkoopt tot de dag van vandaag nog steeds als een tierelier. Nou was Ridge Racers niet serieus te nemen. De stijl van de game was eigenlijk compleet 'over the top' en realisme is een woord dat ze daar niet eens zouden kennen. Alhoewel.. Namco-Bandai (inmiddels één ontwikkelaar) brengt ons nu MotoGP 2006, een realistische motor race game waarin snelheid onbelangrijk blijkt. Is dit waar we op wachten?

Persoonlijk stond ik niet te springen op MGP te spelen. Het kwam zelf als een verrassing toen bleek dat ik de game zou krijgen, aangezien ik normaliter totaal niet bezig ben met dit genre. Op het moment dat ik begon aan MotoGP 2006 heeft het me eigenlijk ook niet veel kunnen boeien. Een beetje racen langs de (ietwat) eentonige wegen en zorgen dat je een degelijke plek behaalt in het klassement. De game volgt de standaard formule van alle andere race games, en weet mijn hart daarmee in ieder geval niet te veroveren.

MotoGP is te bestempelen als een arcade racer, maar toch kent de game té veel diepgang om de 'casual' arcadegangers bezig te houden. Tenminste, dat is wat ik denk. Als je het spel voor de eerste keer speelt zal je gegarandeerd de bocht uit vliegen. Op het moment dat je gas geeft en op het laatste moment nog een scherpe bocht denkt te maken, zal je merken dat het spel niet zo gemakkelijk in elkaar zit. De enige mogelijkheid om goed door de bocht heen te kruipen is om rustig aan te beginnen, bijna stilstaand over de weg heen te rijden, en pas weer gas te geven als je de bocht hebt verlaten. Iets wat drie keer leuk is, en daarna in herhaling valt. Iets té veel gas en je ligt eruit, en dat is iets wat irritatie op kan wekken.

Ook heb ik geen lovende woorden over voor de verschillende modes. Eens effe kijken... je hebt natuurlijk de Arcade Mode waarin je simpel een race kan spelen. Verder is er uiteraard ook Season Mode, en ook multiplayer mocht natuurlijk niet ontbreken. En dan... uhm.. is dat alles? Na uitgebreid te hebben gezocht bleek dit echt alles te zijn, en dat is natuurlijk veel te weinig waar voor je geld. Misschien komt Namco-Bandai met meer modes in de uiteindelijke versie, maar ik verwacht dit niet. Ik weet ook niet of dit standaard is in deze serie, aangezien ik eerdere delen niet heb gespeeld. Ik beschouw het in iedergeval als een minpunt.

Grafisch is alles mooi en aardig, maar zeker niet meer dan ik had verwacht van een PSP game. Geloof me als ik zeg dat Ridge Racer er mooier uitziet, ook al verscheen die ruim een jaar eerder. De sounds zijn wel oké, maar ook ditmaal geldt dat ik niets minder had verwacht. Het is allemaal standaard voor een PSP game, en inmiddels zijn we gewend aan dit prachtige apparaatje. Ik zelf kijk niet meer raar op van een PSP game met PS2 kwaliteit.

Nog een aardig minpunt is de AI van je tegenstanders. Deze rijden over de baan alsof ze alleen zijn, waardoor ze wel eens recht door je heen willen rijden. Dit hebben we al eerder gezien in andere racegames, maar dit is de eerste keer dat ik het zelf meemaak. En dit is inderdaad geen fijne toevoeging. Ik snap dat het redelijk moeilijk te programmeren is om ieder figuurtje zijn eigen AI mee te geven, maar dit is wel héél erg zwak.

Nu ben ik aardig negatief over dit spel, maar dit komt mede omdat ik geen fan ben van race games. Daarom zeg ik bij deze dat je niet moet ingaan op mijn review, al weet je dat je houd van simpele, maar toch ingewikkelde race spellen. MotoGP valt gewoonweg niet in mijn straatje, jammer maar helaas. Toch wil ik nog eenmaal duidelijk maken dat het als 'realistische racer' voldoet aan de eisen, maar dat is dan echt het minimum. MotoGP, weg ermee!

Oordeel MotoGP (PSP)

• Gameplay 55
  • Replay 55