NEO: The World Ends with You (Switch)
80 100 1

Review NEO: The World Ends with You (Switch)

Met NEO The World Ends With You keert Square Enix terug naar een serie die grotendeels genegeerd is de afgelopen zeventien jaren. In 2018 kwam er nog een Final Mix-versie van het eerste deel uit op de Switch, maar mensen die het origineel in 2004 op de Nintendo DS gespeeld hebben, hadden een vervolg waarschijnlijk niet meer verwacht. Nu is NEO The World Ends With You recentelijk alsnog verschenen op de Switch en PS4. Ik ging kijken of oudgedienden en nieuwkomers een vermakelijke game te wachten staat.

Goed voor oudgedienden en nieuwkomers
Zowel NEO (2021) als The World Ends With You (2004) draaien om een zogenaamde Reaper’s Game waarbij mensen een alternatieve dimensie ingetrokken worden om deel te nemen aan een sadistisch spel. Elke week verschijnt een scorelijst van hoe verschillende teams het gedaan hebben en het winnende team mag als beloning een wens doen. Het verliezende team? Dat wordt weggevaagd uit de realiteit en houdt op te bestaan. Er staat voor deelnemers dus heel wat op het spel. In het origineel beleefde je het verhaal door de ogen van Neku en zijn vrienden. En voor de fans van het eerste deel is het goed om te weten dat NEO zeker niet vergeten is wat er in het vorige deel is gebeurd. Nieuwkomers hoeven zich echter geen zorgen te maken, aangezien NEO het verhaal helder en goed te volgen weet over te brengen. In NEO beland je als nieuwkomer Rindo en zijn goede vriend Fret opnieuw in de wereld van The Reaper’s Game en zul je erachter moeten komen waarom zij bij deze wereld betrokken werden.

Verandering van aanpak
The World Ends With You uit 2004 was een actie-RPG waarbij je door middel van je stylus verschillende aanvallen kon doen. Om dergelijke aanvallen uit te voeren had je verschillende pins en badges die elk unieke aanvallen met zich meebrachten. In NEO The World Ends With You is de gameplay een klein beetje veranderd ten opzichte van het origineel. Natuurlijk is dat grotendeels omdat de Switch en PS4 slechts op een enkel scherm gespeeld kunnen worden. Dat betekent dat waar je in het origineel de stylus kon gebruiken, je nu bent aangewezen op het toekennen van je teamleden aan knoppen. Gaandeweg het verhaal zul je meer en meer teamleden verzamelen, inclusief wat oude bekenden, en die teamleden kun je weer uitrusten met unieke badges. Het mooie van dit vechtsysteem is dat je tijdens het verhaal steeds meer opties krijgt en je aanvallen goed te combineren zijn. Zo kun je bijvoorbeeld met een zwaardaanval een tegenstander de lucht in slaan om hem vervolgens met bliksem of vuurballen te bestoken. Het spelletje hooghouden krijgt daardoor weer een nieuwe betekenis. Het leuke aan het combineren van je aanvallen is ook dat er een zogenaamde Groove-meter volloopt die je de optie geeft om een ultieme aanval uit te voeren. Je wordt dus beloond voor het goed combineren van je mogelijkheden. Met het verslaan van tegenstanders verdien je zowel ervaringspunten voor je personages als voor je badges. Heb je genoeg punten verdiend? Dan kan je badge nieuwe opties bieden. Het is natuurlijk wel een kwestie van hoeveel tijd je wilt investeren in specifieke badges, maar ik zag het als een bevredigende uitdaging om zoveel mogelijk van mijn badges te maximaliseren en een zo breed mogelijk spectrum aan aanvallen vrij te spelen.

Qua vormgeving erg aantrekkelijk
De wereld van Shibuya waarin je The Reaper’s Game aan het spelen bent is kleurrijk en straalt een zekere mate van energie uit. Als je daar de aanstekelijke muziek, met zowel remasters van het origineel als volledige nieuwe muziek, aan toevoegt dan kun je NEO eigenlijk niet anders omschrijven als een hele fraaie game. Dat is terug te zien in het karakterdesign, maar ook in de manier waarop de cameravoering gedaan is. Actie wordt mooi in beeld gebracht en het verhaal wordt daardoor ook op een vermakelijke manier verteld. Toch vond ik de wereld van Shibuya af en toe wel een beetje kaal aanvoelen omdat er maar weinig echte interactie met de wereld om je heen plaatsvindt. Daarnaast is het verhaal ook behoorlijk lineair. Je hebt hier en daar wat side quests die je op kunt pakken, maar de manier waarop het verhaal is opgebouwd is redelijk stapsgewijs. Je krijgt een opdracht om iemand te vinden, er is een blokkade op je pad, je moet iemand verslaan en als je dan eindelijk op je bestemming bent aangekomen is de persoon die je moest vinden alweer vertrokken. Ik begrijp deze opzet natuurlijk wel, omdat het verhaal anders behoorlijk ingekort zou worden, maar omdat de wereld van NEO redelijk dunbevolkt is (zowel met personages als activiteiten) voelt het ook een beetje goedkoop aan.

Makkelijke puzzels
Tijdens het verhaal zul je ook meerdere raadsels en puzzels moeten oplossen die verre van uitdagend zijn qua moeilijkheidsgraad. Denk dan eerder het niveau van een simpele som als 1+1=2 dan aan een breinbreker uit de Professor Layton-games. Maar misschien is dat voor het speeltempo wel beter, aangezien het vooral de gevechten zijn die het meeste vermaak weten te bieden. Je speelt de Reaper Game over een tijdsbestek van dagen en weken in-game. Zo'n dag kan relatief snel voorbij gaan, waardoor het spel aanvankelijk snel voorbij lijkt te vliegen.Gelukkig is de uiteindelijke speelduur van NEO dik in orde, aangezien je vooral iets verderop in het verhaal wat meer context en diepgang qua beweegredenen krijgt. NEO is in ieder geval zeker geen korte game. Ga je doelgericht naar de eindstreep dan zul je er ongeveer veertig uren zoet mee zijn. Maar fans van RPG’s zijn over het algemeen geneigd om van het pad af te wijken en extra wapens, voorwerpen of personages vrij te spelen. En die insteek wordt in NEO ook zeker beloond.

NEO The World Ends With You is een vermakelijk vervolg op het origineel geworden. Met een nieuwe cast aan personages, toffe gevechten en een sterk verhaal dat makkelijk te volgen is voor nieuwkomers en genoeg verwijzingen naar het origineel heeft om oudgedienden te doen glimlachen, is NEO een toffe RPG geworden. Qua gameplay kun je er tussen de veertig en vijftig uren mee bezig zijn, maar mensen die alle geheimen willen ontrafelen zullen daar nog wel een uur of tien bij op kunnen tellen. Je krijgt in ieder geval genoeg content om je mee te vermaken.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 3058