Need for Speed Carbon: Own the City (PSP)
75 100 1

Review Need for Speed Carbon: Own the City (PSP)

Of we nog op een nieuwe draagbare Need for Speed zitten te wachten is natuurlijk een persoonlijke kwestie. De een kon niet wachten tot Need for Speed Carbon uitkwam, de ander boeide het geen spreekwoordelijke moer. Nu het spel uit is, kunnen we eindelijk de rekening opmaken om te kijken of Need for Speed Carbon het wachten waard was, of dat je het spel toch beter links kunt laten liggen.
De hoofdmode van het spel is natuurlijk het veroveren van de stad, zoals de naam "Own The City" ook al doet vermoeden. Het verhaal is, voor een racegame, nog best goed. Je hebt een gruwelijk ongeluk overleeft waarbij je broer wel om het leven is gekomen. Natuurlijk wil je zijn dood wreken en probeer je erachter te komen wie er achter zijn dood zit. Dit doe je door allerlei races te winnen, gebieden te veroveren en op die manier steeds meer in contact te komen met andere streetracers. Een leuke toevoeging is dat je in deze game met een team kunt racen.

Je kunt je eigen team samenstellen. Je hebt verschillende eigenschappen waaraan je teamleden kunnen voldoen. Zo heb je een wreker, een vechter, een drafter, een regelaar en ook nog een monteur. Een wreker gooit met kraaienpoten en vernielt zo elke auto die hier overheen rijdt. Een vechter versnelt op het moment dat je hem inschakelt om zich vol op een door jouw gekozen tegenstander in te rijden. Een drafter schakelt de tegenstander niet uit maar gaat voor jouw rijden om op die manier meer snelheid te geven aan jouw wagen. Een regelaar zorgt per race voor extra inkomsten terwijl een monteur zorgt voor extra prestatieboost. Hoe je je team samenstelt hangt dus volledig van jouw voorkeur af en bepaal je helemaal zelf. Per veroverd gebied komen er een aantal personages vrij om te rekruteren voor je team. Je team bestaat uit maximaal vijf personages, waarvan je er per race twee kunt gebruiken.

Het inschakelen van je teamgenoten gaat erg makkelijk via een druk op een knop (rondje en driehoekje). Dat je team meerdere eigenschappen kan hebben is natuurlijk leuk, maar in de praktijk komt het er vaak op neer dat je twee vechters meeneemt. Deze klasse is verruit het meest effectief als je de race wilt winnen. Dat is jammer, want zo komen de andere klassen veel minder aan de beurt.

In de hoofdmodus heb je de beschikking over een clubhome. Vanuit hier kun je het gebied selecteren waarin je wilt racen. Ook kun je er voor kiezen even rustig door de stad te rijden, alwaar je ineens achtervolgd kunt worden door de politie. Probeer de politie dan te snel af te zijn of rijdt ze totalloss, om ze van je af te schudden. Ook kun je in de stad een aantal bonuskratten vinden waarmee je extra beloningen vrijspeelt. In je clubhome kun je ook de andere gebruikelijke zaken regelen. Je kunt er dus je auto's bewerken, pimpen, of gewoon een hele nieuwe bak kopen. Aan auto's overigens geen gebrek en er zitten ook nog eens een aantal leuke merken tussen. Wil je bijvoorbeeld met een Mercedes, Audi, Porsche of Lamborgini rijden? Geen probleem. Ook een eigen teamlogo behoort tot de mogelijkheden. Wat overigens een leuke toevoeging is, is het feit dat als jij in de hoofdmode een auto hebt gekocht en helemaal hebt gepimpt, deze te zien is in het hoofdscherm op het moment dat je het spel opstart. Het hoofdmenu is daarnaast zichtbaar in de kleur van jouw teamlogo.

Er zijn gebieden te veroveren in de stad. Alle gebieden samen, vormen logischerwijs de stad. Om een gebied te veroveren moet je meestal een stuk of 7 á 8 races winnen. De races variëren wel van aard. Zo heb je de volgende varianten: Circuit (race meerdere ronden en de snelste wint), Sprint (race tussen twee bepaalde punten), Knock-out per ronde (elke ronde valt de laatste racer af tot er een winnaar is), Ontsnapping (een rivaliserend team zit je op de hielen en binnen de gegeven tijd moet je zien te ontsnappen), bezorging (zorg er met je team voor dat je een pakketje sneller aflevert dan het tegenspelende team), Teamuitschakeling (zelfde als ontsnapping, maar dan andersom en dus ben jij de jager). De variatie in de races zit er dus goed in en dat houdt het spel leuk en interessant.

De eerste keer dat ik spel speelde schrok ik wel even van de graphics. Want de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit spel echt niet uitblinkt qua mooie beelden. Zeg gerust dat de beelden op het eerste gezicht ronduit lelijk zijn. Zelfs als je Need for Speed Carbon met bijvoorbeeld een Burnout Legends vergelijkt (launchtitel), komt Burnout nog veel beter uit de bus. In het begin begon ik dan ook een beetje met tegenzin te spelen. Opvallend is dat deze tegenzin na een uurtje spelen een beetje wegebde. Dit kwam door de combinatie van het redelijk goede verhaal (je wilt echt weten wie je broer nou uiteindelijk heeft laten verongeluken) en ook door het lekkere sfeertje van het spel. De muziek, de auto's, de donkere lucht, de grauwe gebouwen, alles zit er weer in en geeft gewoon dat lekkere Need for Speed gevoel. En dat is nou net het gevoel dat een game goed maakt en de graphics net even wat minder belangrijk maakt.

Daarom vind ik Need for Speed ook zeker de moeite waard om te spelen. Het speelt gewoon heerlijk weg en weet je te boeien van begin tot eind. Ondanks de matige graphics zal het spel je zeker aanspreken en wil je koste wat kost de stad veroveren. Stap dus snel in je auto, doe je gordel om, laat je tegenstanders achter je en "Own The City".

Oordeel Need for Speed Carbon: Own the City (PSP)

• Graphics 60

Aantal keer bekeken: 2197