Need for Speed Underground 2 (NDS)
75 100 1

Review Need for Speed Underground 2 (NDS)

De derde race game voor de DS, wat zal EA van deze game gemaakt hebben. Is het net zo goed als de console versie of heeft het toch aan speelplezier moeten inleveren. Need for Speed: Underground 2 is alweer de achtste titel in de reeks van Need for Speed als je begint te tellen bij de PC games. Maar het is de eerste Need for Speed die verschijnt op de DS. Na eerder al op de GBA te zijn uitgekomen, verschijnt de game nu dus ook voor het dubbelschermige broertje. Need for Speed heeft een lange historie achter de rug. Het is begonnen op de PC als een race game, waarin je met mooie bolides door pittoreske landschappen moest racen. Het is nu uitgegroeid tot een game die de straatraces zo perfect mogelijk probeert te vertalen naar de game platforms.

Het belangrijkste van het spel is én blijft natuurlijk hoe snel je door de straten van de donkere stad kunt scheuren. Als tweede komt daar nog eens bij hoe leuk je je auto kunt pimpen. In de DS versie kun je je weer uitleven op een hele reeks auto’s. Zo’n achttien auto’s kun je in het spel bemachtigen, het mooie is dat je ze ook allemaal mag houden. Het is niet zo zoals in de console versie, waar je maar vijf auto’s mag hebben.

In het spel zit totaal geen verhaal. Je rijdt ook niet rond in een stad maar werkt gewoon een lijst van races af. Je krijgt nieuwe mogelijkheden in die lijst als je een race hebt gewonnen. Erg spectaculair is het niet, maar de races blijven vermakelijk. Als je een race wint krijg je punten. De punten vervangen het geldsysteem een beetje. Van die punten die je verdient hebt kun je auto’s en upgrades voor je auto kopen.

De standaardmodi zitten er natuurlijk ook weer in. Hierbij moet je denken aan Drag, Lap KO en de normale Circuit mode. De Drag mode werkt als volgt. Vier auto’s aan de start, één daarvan bestuur jij. Het enigste wat je hoeft te doen is op het goede moment te schakelen en de obstakels op de weg ontwijken. Lukt je dit dan is deze mode een peulenschil voor jou. Drag was de eerste mode die ik had uitgespeeld en stelde me eigenlijk een beetje teleur qua moeilijkheid.

De normale circuit mode is samengevat met de Lap KO mode. Het is onderverdeeld in drie moeilijkheidsgraden; level één tot en met drie. Hoe verder je komt met de levels, die elk een race of twaalf bevatten, hoe meer car upgrades je kunt kopen. Overigens zijn de visuele attributen gratis te bemachtigen. Je moet ze alleen wel unlocken door races te winnen. De circuit mode is simpel; ben je als eerste over de streep in het laatste rondje dan heb je gewonnen. De Lap KO mode is eigenlijk ook vrij simpel. Kom niet als laatste over de finish van elk rondje en je wint.

Er moet natuurlijk ook iets vernieuwend in het spel zitten. Daarom is er een nieuw onderdeel toegevoegd dat er in de console versie niet inzit. Dit onderdeel is “Own the zone”. In deze spelmode moet je bepaalde zones van het circuit het snelste afleggen om te winnen. Degene met de meeste zones in zijn of haar bezit wint. Dit is niet alleen een nieuwe mode die ik nog nooit gezien had, hij is ook nog eens uitdagend.

Grafisch gezien viel het spel mij in het begin een beetje tegen, maar later begon ik het toch wel enigszins te waarderen. De omgevingen zijn mooi en goed in detail. De auto’s vallen soms wat tegen. Vooral de auto’s die in het verkeer rijden lijken een beetje afgeraffeld. Het zijn net vierkante blokjes met een kleurtje en een texture. De bodykits maken de spelersauto’s wat minder vierkant en geven de auto een wat mooiere look.

De menu’s zijn ook mooi weergeven en makkelijk in gebruik. Je kunt ze met de stylus en met de knoppen van je DS bedienen. Het upgraden van je auto toch vaak wat sneller gaat met de knoppen, omdat je een hoop moet aanklikken als je het met de stylus doet.

De gameplay is op zich goed. Ik heb alleen af en toe het idee dat ik meer in een botsautootje aan het rijden ben dan in een getunede auto. Als je éénmaal ergens tegenaan botst dan vlieg je ook letterlijk alle kanten op. Ook bij de kleinste hobbels begint je auto al bijna over de kop te gaan. Dit heeft bij mij de nodige frustraties opgeleverd. Nog een punt waar ik niet over te spreken ben is de nitro. Als je de nitro gebruikt in een circuit level, merk je nauwelijks dat het invloed heeft op je snelheid. Je tegenstanders gaan altijd met dezelfde vaart vooruit en het lijkt geen enkel effect te hebben op je plaatsing. Het lijkt wel of alleen de camera wat verandert en het allemaal wat blurry wordt.

Niet te vergeten zijn de bonus games. Hierbij moet je met de stylus allerlei doelstellingen proberen te halen om bonus upgrades te unlocken. Het zijn vrij simpele, maar erg leuke en verslavende spelletjes. Het thema van de mini-games is natuurlijk de elektronica in de auto. Vaak is de doelstelling dat de motor niet te heet mag worden.

Geluidstechnisch ontbreekt er ook nog het één en ander. De effecten zijn mooi en toepasselijk, maar een lekker deuntje van EA Trax tijdens het racen ontbreekt. In het hele spel wordt eigenlijk niets gezegd/gezongen behalve bij het introotje van EA. Waar de gebruikelijke woorden “Challenge Everything” weer voorbij komen.

Er zit ook een multiplayer mode in het spel. Helaas heb ik deze niet kunnen testen, maar de gebruikelijke spelmodi zitten ook hierin. De replay waarde van het spel is niet erg groot, maar de “Race Now” optie, waarin je zelf een race kunt kiezen, biedt genoeg om toch nog leuk te blijven. Tegen de tijd dat je de Underground mode hebt uitgespeeld ben je heel wat uurtjes verder. Ik heb het spel nu een uur of tien gespeeld en ik zit op tachtig procent.

Nu denk je misschien, nu komt hij met de conclusie van het spel, want hij heeft alle onderdelen zo’n beetje besproken. Nou nee. Ik maak er nog even een extra onderwerp bij. Het onderdeel bugs. Jazeker je hebt het goed gelezen bugs, ook wel fouten in een programma genoemd. Need for Speed: Underground 2 is niet bepaald bug vrij. De auto’s blijven vaak in de lucht hangen wanneer je de lucht in wordt getorpedeerd door een tegenstander en het spel is zelfs een keer vastgelopen bij mij. Ook heeft een raar voorgeval mijn speler statistieken aangepast. Bij mijn maximaal behaalde snelheid staat namelijk 1716 kilometer per uur. Foto hiervan

Dan nu toch de conclusie. Het spel over het algemeen heeft een redelijk goede indruk op me achter gelaten. Ik ben weer wat blije ervaringen en frustraties rijker. De frustraties niet alleen door de kleine ergernissen hierboven beschreven, maar ook vanwege de moeilijkheidsgraad van sommige levels. Tevens mis ik de drang om mijn auto zo mooi mogelijk te maken. Het heeft verder totaal geen invloed op het spel zelf. Het heeft alleen invloed op het uiterlijk van je auto en verder niet op prestaties of eventuele punten. Een game die zeker niet misstaat in je games lijst, maar een game die zeker beter had gekund.

Oordeel Need for Speed Underground 2 (NDS)

• Sound 65

Aantal keer bekeken: 2488