Need for Speed Underground 2 (Xbox)
80 100 1

Review Need for Speed Underground 2 (Xbox)

Na het succes van het eerste deel kon een vervolg op Need for Speed: Underground natuurlijk niet uitblijven. Echter moest EA wel de voor de nodige vernieuwingen zorgen, want de concurrentie is gloeiend heet.

Een kleine terugblik. In 2003 speelt EA op geniale wijze in op de hype die er rond de straatraces onder jongeren leeft. Met Need for Speed Underground brengt de ontwikkelaar een game die de speler in staat stelt zijn eigen auto op unieke wijze te tunen, tweaken en beschilderen om later hun zelfgemaakte kunstwerk in verschillende speelmodi uit te testen. De game is een directe hit en wordt veelvuldig verkocht. En zoals vuur vaak vergezeld gaat van rook, is EA prominent aanwezig als er geld te verdienen valt. Helaas voor het Canadese bedrijf heeft niet alleen EA het geldgeurtje opgepikt, ook fabrikanten als Acclaim (Juiced), Rockstar (Midnight Club 3) en Namco (Street Racing Syndicate) voelen wat in de lucht hangen. Jammer voor EA, gelukkig voor ons gamers, want met veelbelovende concurrentie staat er zeker een stok achter de deur om van Need for Speed Underground 2 een meesterwerk te maken.

Same Old
De basis van Need for Speed Underground 2 is uiteraard nog altijd hetzelfde. Tune een gemiddeld boodschappenwagentje en tover ‘m om tot racebolide om er vervolgens illegale straatraces mee te winnen. Het winnen van races brengt geld in de pocket en zo zorgt deze ondergrondse circle of live ervoor dat je nieuwe en betere auto’s en/of onderdelen aan kunt schaffen. De vernieuwingen die EA heeft toegepast zijn niet groots, maar zeker wel effectief. Wat NFSU2 anders maakt dan zijn voorganger is het gevoel dat je zelf bepaald wat je wanneer doet en hoe je het doet en dat gevoel wordt gecreëerd door een aantal kleine aanpassingen.

Het is tegenwoordig hip om de speler zoveel mogelijk vrijheid te geven in het doen en laten. Waar Grand Theft Auto op dit gebied de onbetwiste trendsetter is, zijn games als True Crime, Tony Hawk en nu dus ook NFSU2 in de vrije voetsporen van Rockstar’s succesformule gestapt. En met succes! Gelukkig zijn er geen Driv3r taferelen en blijft de coureur keurig zitten waar hij hoort, maar hoe jij de stad doorkruist is volledig aan jou. Zo kan je ervoor kiezen om wat aan je auto te tweaken door een shop binnen te rijden, maar wanneer je zin in een snelle race hebt, kan je ook een van de talloze andere straatracers die door de stad heen rijden uitdagen. De verschillende mogelijkheden worden aangegeven op een GPS kaart van Bayview, de stad die je onveilig maakt. Leuk is dat NFSU2 verder gaat dan alleen maar racen. Naast het gebruikelijke scheurwerk heeft EA ook voor een zoekelement gezorgd. De vele verschillende winkels die Bayview bevat staan namelijk niet aangegeven op de kaart en dus is het aan jou om in de “explore mode” (ofwel de mode waarin je kan rondcruisen) elk hoekje en gaatje van de stad uit te pluizen.

Story
Uiteraard kent NFSU2 ook een verhaal mode, waar je de voornaamste vorderingen maakt. Je begint met een standaard auto en een beginbedrag, maar na enkele races gereden te hebben en de nodige upgrades toegepast te hebben lijkt de kar in de verste verte niet meer op de auto waar je moeder wel eens haar boodschappen mee doet. En is wat NFSU2 zo leuk maakt. Vanaf het moment dat je in je nieuwe auto stapt tot het moment dat je de laatste race voltooid heb blijven er nieuwe onderdelen komen die er om vragen gekocht te worden. Met steeds weer een coolere front bumper of een snellere spoiler blijft je auto het hele spel door veranderen. Aan de hand van de storymode wordt nieuw geld verdiend, nieuwe onderdelen vrijgespeeld en natuurlijk faam verdiend door te prijken op de cover van autobladen. Al met al zit er niet echt een verhaal in het spel, maar wat verwacht je in een racegame.

De game houdt je op de hoogte van nieuwe vrijgespeelde onderdelen of vorderingen via het SMS systeem. Met een simpele druk naar rechts op de D-pad verschijnt het overzicht van de laatste berichten welke je kan lezen, of wanneer de titel al cheesy klinkt (bijvoorbeeld “nieuwe spiegels beschikbaar!”) kan je er ook voor kiezen de boel lekker over te slaan. Het SMS systeem is niet echt van belangrijke waarde, maar is een handige reminder van bepaalde dingen en werkt in het begin als een goed excuus voor een tutorial.

Door heel Bayview zijn verschillende punten verstopt waar je je racetalent kan uiten. Als je zin hebt in een bepaalde type race kijk je op je GPS kaart om vervolgens bijvoorbeeld een Drift aan te kruizen. De GPS zorgt voor een mooie pijl in je beeld die je direct naar de place to be stuurt. De GPS kaart is een grote hulp, omdat deze duidelijk letterlijk in kaart brengt wat waar te doen is. Wil je bijvoorbeeld verder met je carrière, dan kan je opzoek gaan naar de daarvoor bestemde icoontjes. Je carrière vordert naarmate je meer sponsors in de wacht sleept die jou willen voorzien van geld en auto’s als jij onder hun naam een race wint. Hierdoor unlock je nieuwe auto’s en uiteraard ook nieuwe onderdelen.

Net zoals het eerste deel is er op verschillende manieren heel wat af te scheuren. NFSU2 telt verschillende modi, waaronder de gebruikelijke Circuit en Sprint (waarbij het zaak is eerder de finish te passeren dan je tegenstanders), Drift (slip zoveel mogelijk om punten te scoren) en Dragrace (racen tegen 3 anderen over een klein stukje baan waarbij de beste schakelaar de winnaar is), maar ook een tweetal nieuwe racetypes. EA introduceert bijvoorbeeld de Street X, een race waarin de grens tussen frustratie en voldoening erg dun is. Rij met 3 anderen door een klein circuitje, waarbij het zaak is de binnenbocht te nemen voordat je tegenstander daar al zit. Tijd om op je topsnelheid te komen is er niet, want je bent de ene bocht nog niet uit of de andere dient zich al weer aan.

Out Run
Een andere nieuwe mode past niet echt in het rijtje van de rest. Out Run is een mode die je zelf uitkiest en die zich niet op een vastgesteld circuit bevindt. Je activeert een Out Run door naar een van de vele straatracers die door Bayview heenrijden uit te dagen. Eenmaal uitgedaagd moet je zo snel mogelijk je tegenstander in zien te halen, om hem (of haar) daarna zo snel mogelijk uit je achterspiegel te werken. Neem op het laatste moment een andere afslag, verander van richting in een smalle tunnel, alles is geoorloofd om als winnaar uit de bus te rollen. Aangezien de Out Run’s nooit op zijn is er aan deze speelstijl veel plezier te beleven. Helaas speel je hier geen nieuwe onderdelen of wagens vrij, maar het brengt toch een duit in het zakje. Een duit die je goed kan gebruiken.

Jazeker, je zal je geld in NFSU2 hard nodig hebben. EA heeft voor meer dan 30 auto’s gezorgd die stuk voor stuk in je garage terecht kunnen komen. Leuk is dat EA de speler een evenwichtige keuze moet laten maken tussen uiterlijk en innerlijk. Zo kan je er voor kiezen om in de walgelijke Toyota Corola te rijden welke, na wat opknapwerk achter de rug te hebben, de nodige PK’s in huis heeft, of je kan voor de übervette Hummer 2 gaan welke en prachtig uitziet, maar rijdt als dikke stront door een rietje. Nieuwe auto’s zijn naarmate het spel vordert te unlocken en zoals gebruikelijk zal je de nodige uurtjes op de klok moeten hebben voordat je aan het echte racemateriaal als de nieuwe Ford Mustang mag komen. Ach, it’s a dirty job.

Tuning
Zonder twijfel het coolste aspect is het opknappen van je wagen. Waar de auto’s in het eerste deel al tot in het kleinste detail aangepast kon worden, is met NFSU2 de overtreffende trap gevonden. Naar eigen zeggen zijn eer meer dan 2 keer zoveel visuele upgrades om je aan tegoed te doen; decals, spoilers, velgen, uitlaten, noem het maar op. Dit alles betekent dat de auto’s die je neerzet verschrikkelijk kunnen variëren en je bij een vriend of over Live niet snel een dubbelganger tegen zal komen. Hoe je bolide eruit ziet wordt beoordeeld door de Visual Rating. Deze Rating heb je nodig om op de voorkant van bepaalde tijdschriften te staan, welke op hun beurt weer sponsors unlocken.

Natuurlijk is ook Need for Speed: Underground 2 met meerdere spelers te spelen. Tot 2 spelers kunnen tegelijk op een console de verschillende modi testen en online is de game met tot 6 spelers te spelen. Live is aardig stabiel en zorgt vrijwel nooit voor framedrops en beïnvloed daardoor de gameplay niet op negatieve wijze.

Graphics en Sound
Grafisch gezien zit het prima met Need for Speed: Underground 2. De auto’s zien er tot in detail prachtig uit en de omgevingen die je doorkruist zijn zeer toonaangevend. De framerate is vrij constant en nauwelijks te betrappen op slippertjes. Bayview is een erg dynamische stad met veel locaties die het checken waard zijn. Boven de vele smalle glimmende weggetjes prijkt de naam van de stad in Hollywood-stijl letters, en zo zijn op verschillende punten door de stad heen herkenningspunten aangebracht die de stad een eigen feeling geven. Artistiek belichte straten kenmerken het Chinatown achtige stadsdeel en zo zal je veel meer mooi ontworpen stukken tegenkomen, wat het waard maakt om de gehele stad uit te pluizen.

EA Trax is wederom verantwoordelijk voor de soundtrack, maar heeft dat voor zijn eigen doen tamelijk crappy gedaan. Uiteraard verschillen meningen hierover, maar de duffe eentonige riedeltjes op de achtergrond konden mij niet inpalmen. Je wordt het spel door geleid door de stem van Brooke Burke, en keiharde chick die weet wat ze wil. Om het ondergrondse sfeertje erin te houden wordt er veelvuldig met woorden als dawg en yo gesmeten. Op zich leuk voor diegenen die denken echt gangster te zijn door NFSU2 te spelen, maar op mij kwam het een beetje wannabee over.

Met Need for Speed: Underground 2 heeft EA een waardig vervolg geleverd die weliswaar niet zo’n impact zal maken als zijn voorganger, maar toch menig gamer zal weten te interesseren. NFSU2 heeft genoeg vernieuwingen om boven het eerste deel uit te stijgen en is dan ook zeker geen overbodige aankoop wanneer je het eerste deel al hebt. NFSU2 pakt de veelzijdige gameplay van het eerste deel en mixt dat met vrijheid die je eerder al zal in games als GTA en Midnight Club 2 en doet dat op een zeer behoorlijke manier. NFSU2 is niet zo’n mijlpaal in de serie als het eerste deel, maar wel een waardevolle toevoeging aan de toch al bijna 10 jaar durende Need for Speed reeks. Zeker het checken waard.

Oordeel Need for Speed Underground 2 (Xbox)

Aantal keer bekeken: 3254

Laagste prijzen voor Need for Speed Underground 2 (Xbox)