Operation Flashpoint: Red River (Xbox360)
85 100 1

Review Operation Flashpoint: Red River (Xbox360)

De eerste keer dat Operation Flashpoint de overstap waagde naar de consoles viel er nogal wat aan te merken op de game. Zo vielen de graphics tegen en had de game ingeboet op realisme. Toch lijkt het alsof Codemasters vasthoudt aan de ingezette lijn. De game moet toegankelijk blijven voor een zo groot mogelijk publiek, terwijl ze tegelijkertijd de hardcore fanbase willen bedienen. Het klinkt als een onmogelijke opgave maar wellicht lukt het ze in Operation Flashpoint Red River(OFRR).

“FUBAR!”, schreeuw ik naar mijn kameraden. Ons konvooi wordt van twee kanten beschoten door haatbaarden met kalashnikovs. De sergeant kaffert ons af en roept dat we onze hoofden laag moeten houden. Maar als twee tankbataljons ons te hulp schieten, ebben de beschietingen weg in de woestijn van Tadzjikistan. Het konvooi rijdt door naar het dichtstbijzijnde dorpje. Onze sergeant wil dat we de rebellen uitschakelen zodat we kunnen doorrijden. Mijn teammaten en ik snellen ons naar de westkant van het dorpje, terwijl de het andere peloton de oostkant aanpakt.

YEAH!
Ik merk dat de terroristen met dodelijke precisie schieten, als ik zie dat een teamlid van het andere peloton door zijn hoofd geschoten wordt. Begrijp me niet verkeerd; het spel is absoluut geen sensationele testosteronbom zoals bijvoorbeeld Black Ops is. Sterker nog, het tempo ligt vergeleken met CoD vrij laag. Dat maakt het er echter niet minder interessant op. Terwijl je in dekking ligt en je de kogels om je oren hoort vliegen, ben je je constant aan het afvragen hoe je de situatie het beste kan aanpakken. Daarnaast heb je niet alleen de verantwoordelijkheid over jezelf, maar ook over je driekoppige peloton.

Het peloton bestuur je door middel van een order menu, waarmee je je team instructies geeft.  Je kan bijvoorbeeld je teammaten dekking laten zoeken of juist op de rebellen laten afstormen. Deze orders zijn soms doorslaggevend in een gevecht en dat dwingt je ertoe zorgvuldig de situatie te analyseren. Een one-man-show zoals in de meeste mainstream shooters is het dus zeker niet, je bent echt aangewezen op je teammaten.

Tussen de missies door kan je het peloton naar eigen wens aanpassen. Standaard heb je een rifleman (standaard soldaat), heavy machinegunguy (soldaat geschikt voor onderdrukkingsvuur ) en een scherpschutter (soldaat voor lange afstand). Je zou dus kunnen besluiten om 3 standaard soldaten mee te nemen of 2 scherpschutters en één heavy machinegunguy. Ook kan je tussentijds je eigen uitrusting aanpassen. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor een M4 of toch liever die M16 met holographic sight. Daarnaast kan je tussen missies door een geluidsdemper op je wapen schroeven als je denkt dat je daar baat bij hebt.

Booh!
Maar natuurlijk is het spel niet perfect. Zo moet je echt door de grafische minpuntjes heen kunnen kijken. Door de uitgestrekte gebieden en de grove textures zijn er genoeg fraaiere shooters aan te wijzen.  Toch kan ik persoonlijk heel goed leven met de looks van de game.

Het grootste minpunt van deze game is de A.I. van zowel de tegenstanders als je teammaten. Een aantal keer kwam het voor dat een vijand in het luchtledige stond te staren terwijl ik hem vol lood pompte. Aan de andere kant gebeurde dat ook een aantal keren met mijn eigen peloton. Ook gaan je teammaten niet altijd naar de plek toe die je aanwijst. En als je dan niet snel genoeg bent om het te corrigeren zijn je teammaten dood en sta je er alleen voor.

Multiplayer
Maar gelukkig hoef je niet afhankelijk te zijn van de slechte computer gestuurde voetsoldaten. Je kan namelijk ook gewoon je vrienden uitnodigen in de interessante multiplayer die OFRR te bieden heeft. Zo kan je de campaign met maar liefst vier vrienden online co-op spelen (splitscreen niet mogelijk)! Dit biedt echt een uitkomst voor de slechte A.I., want als je niet constant hoeft te letten op je teammaten, kan je je beter concentreren op het tactische aspect van het spel, de grote kracht van OFRR.

Na de campaign houdt het niet op met het multiplayer-festijn. Zo zijn er nog een aantal multiplayer modi toegevoegd. Zo moet je in de één zoveel mogelijk waves van vijanden doorstaan terwijl je in de ander weer zoveel mogelijk vijanden moet verslaan binnen een zo kort mogelijke tijd. Ook is er een modus waarin je een konvooi voertuigen moet beschermen en is er nog een waarin je stealth moet gebruiken om twee Amerikaanse soldaten te bevrijden.

Ondanks wat minpunten en technische tekortkomingen heeft OFRR toch één heel groot voordeel ten opzichte van de concurrentie. Het is namelijk één van de weinige shooters op de consoles waar tactiek en planning een zeer belangrijke rol in spelen. Ook heeft OFRR realisme en authenticiteit hoog in het vaandel staan.  Een welkome afwisseling voor diegenen die een beetje klaar zijn met de rechttoe-rechtaan shooters van het moment.

Natuurlijk moet de manier van spelen je aanspreken. Als je bijvoorbeeld geen geduld hebt om rustig je kans af te wachten kan je beter een andere game spelen. Ook moet je de matige A.I. op de koop toe nemen,  die laat te wensen over. De absolute meerwaarde komt pas naar voren als je de game coöperatief speelt, bij voorkeur met zijn vieren. Daar kan je met gemak uren mee zoet zijn.

Mis je realisme en authenticiteit in het huidige shooteraanbod dan is deze game echt iets voor jou. Tel daarbij de uitgebreide co-op modi op en je hebt een goede game waar je veel uurtjes mee zoet bent.

Deze review is geschreven door Daan Ceelie

Oordeel Operation Flashpoint: Red River (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 9731