Outward (PS4)
73 100 1

Review Outward (PS4)

Outward is een open wereld RPG van Nine Dots Studio en is uitgekomen voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. De game onderscheidt zich van de gemiddelde open wereld RPG doordat je niet de held of uitverkorene van het verhaal bent. Je bent slechts een simpele ziel die moet zien te overleven in de realistisch gevaarlijke wereld Aurai. Je wordt zonder enige uitleg de wereld in gezet en je moet zelf uitzoeken hoe alles werkt en waar je heen moet. Moeilijk? Zeker. Leuk? Lees snel verder!

Eat, sleep, work, repeat
Het eerste dat opvalt aan Outward is dat je personage heel realistisch in de wereld wordt neergezet. Je hebt honger, dorst en je kan ziektes krijgen die je nadelen geven. Zo word je snel verkouden als je te weinig warme kleren aan hebt terwijl je door de sneeuw loopt. Of je kan ziek worden als je vervuild water drinkt of de verkeerde maaltijden nuttigt. Ook kan voedsel na een bepaalde tijd gaan rotten. Daarnaast moet je natuurlijk ook je nachtrust pakken, maar let daarbij wel op dat je ook de wacht moet houden, anders kun je aangevallen worden.

Doordat je geen uitverkorene bent, hoef je niet de wereld te redden. Je kunt op je dooie gemak de wereld verkennen en er worden je ondertussen allerlei opties gegeven om invulling te geven aan je leven. Je kunt oude vrienden opzoeken, lid worden van een van de drie verschillende facties, je eigen vechtstijl kiezen en trainen, noem het maar op. Het verhaal is goed, alleen niet al te diepgaand. Want veel achtergrondinformatie over de wereld is er niet te vinden. Het is in het begin vooral een opstapje naar de rest van de wereld. Je kunt zelf kiezen hoeveel je je hiermee wilt bezig houden.

Vind het zelf maar uit

De mogelijkheden in Outward zijn eindeloos. Je hebt honderden items, die je kunt combineren om nieuwe items te maken. Heel belonend is het als je zonder recept – door middel van logisch redeneren – met nieuwe items of maaltijden komt. Maar recepten zijn gelukkig ook gewoon te koop. Je kunt wapens, pantsers of kleding kopen of maken die bij jouw favoriete speelstijl passen. Van zwaard en pistool tot boog. Er zijn vaardigheden die je kunt leren die je helpen tijdens de gevechten. Of je kunt door middel van magie de gevechten aangaan. Echter is dit wel tegen een prijs, je bent immers geen held die in alles excelleert.

Dat de game moeilijk is blijkt al vanaf het begin, je wordt namelijk helemaal aan je lot overgelaten. Al wijst veel zich ook vanzelf. Je leert gaandeweg hoe alles werkt en het geeft veel voldoening als je zelf dingen uitvindt. Maar de game straft je daarbij wel. Zo word je zelfs in het begin al makkelijk gedood door de eerste de beste ongevaarlijk uitziende “kip” die je buiten de stadsmuren tegenkomt. Echt dood ga je niet, maar je wordt ergens anders wakker met de notitie dat iemand je bewusteloos gevonden heeft. Vaak heeft dit ook consequenties, je raakt geld of wapens kwijt, of je wordt wakker in een gevangenis waar je eerst uit moet zien te komen. Je eerdere save file laden gaat hierbij niet, alles wordt automatisch opgeslagen, dus je fouten en keuzes staan ook echt vast. Tenzij je een nieuwe game begint.

Vechten
Vechten doe je volledig actie gebaseerd, met het wapen of de manier van jouw voorkeur. Je hebt voor elk wapen verschillende aanvallen en extra vaardigheden die je kunt gebruiken. Er is geen level systeem, dus alles wat je doet om beter te worden zit hem in het verkrijgen van betere wapens, pantsers en vaardigheden. Wel moet gezegd worden dat het vechten niet heel soepel aanvoelt, het is zelfs wat stroef te noemen. Van het locken van de vijanden en het weglopen, tot het moment dat er te veel op je scherm gebeurt en je wat ‘lag’ ervaart. Dit had veel beter gekund en is een groot nadeel van de game.

Er zijn in de hele wereld quests te vinden die je kunt doen en ook tijdens het reizen kom je monsters en vijanden tegen. Al hadden zowel de quests als de vijanden wel in een wat ruimere mate aanwezig mogen zijn. Soms voelt het allemaal nog wat te kaal aan. Vooral wanneer je verre reizen moet maken van de ene naar de andere stad, ben je lang bezig en kan het wat saai worden. Al helemaal als je besluit om als magiër door het leven te gaan, gezien je dan een minder groot uithoudingvermogen hebt. Er is namelijk geen fast travel, zo werkt dat in het echte leven ook niet tenslotte. Daarnaast is het realistisch dat de kaart die je in je bezit hebt niet aangeeft waar je staat, dit moet je dus zelf uitvogelen!

Kwaliteit van leven
Op grafisch vlak loopt Outward helaas achter. Het idee is heel mooi, de omgevingen zijn goed ontworpen en er is voldoende variatie in de wereld, maar helaas kan de game dat grafisch gezien niet aan. Op de pc is dit gelukkig beter, wanneer je videokaart het aankan althans, maar op de consoles lijkt het alsof de game een generatie achterloopt. Daarbij komen ook nog enkele bugs voor in het spel die nogal storend zijn, om nog maar te zwijgen over de tergend lange laadschermen!

De muziek is dan weer prima, alleen valt deze soms weg als je te lang in een gebied bent. De stemmen zijn minder goed gedaan. Hier is weinig variatie in gemaakt en de zinnen die je hoort komen niet altijd precies overeen met de tekst die erbij staat. Dit is heel verwarrend als je beide op hetzelfde moment probeert te volgen. Een gevalletje: doe het óf goed óf helemaal niet.

Levenssimulator in het echte leven
Outward wordt neergezet als een avontuurlijke levenssimulator. En wat is er nou beter dan dit avontuur in je eentje beleven? Juist, met een vriend of vriendin. De hele game is namelijk samen te spelen, zowel online als samen op de bank. Zo kun je elkaar helpen om door het lastige avontuur heen te komen: maak slim gebruik van elkaars spullen, vaardigheden en help elkaar tijdens gevechten. Zo kan de één een monster afleiden, terwijl de ander hem in de rug probeert te steken. Ideaal en leuk!

Outward is een unieke open wereld RPG waarbij je niet de held bent. Je moet net als in het echte leven rekening houden met eten, drinken, slapen, het weer en ziektes. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om een eigen manier van spelen aan te nemen: van je vechtstijl tot welke factie je kiest en het verdere verloop van je game. Dit maakt het interessant om de game meerdere malen uit te spelen. Outward is de ideale game voor wanneer je eens iets anders wilt dan het standaard verhaal. Wel moet je niet te kritisch zijn op grafisch gebied, want je gaat bij Outward echt voor de beleving. Kun je dit en heb je zin in een moeilijk maar belonend avontuur? Dan is Outward zeker wat voor jou.

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Oordeel Outward (PS4)

• Graphics 55