Perfect Dark Zero (Xbox360)
85 100 1

Review Perfect Dark Zero (Xbox360)

Joanna Dark..Een duistere naam gaat schuil achter een op het eerste gezicht lief meisje. Maar schijn bedriegt want Jo moord voor geld. Sterker nog, moorden is haar leven. Ze wordt bijgestaan door haar vader; Jack en haar vriendin; Chandra. Ze belandt ook ditmaal in een web vol intriges en bedrog. Met plotwendingen die dan wel erg simpel ogen, maar toch ontzettend kruiperig zijn. Welkom in de prequel van de Nintendo 64 hit; Perfect Dark Zero.

Cliché
Zo als het een prequel betaamd gaat ook dit spel terug in de tijd, nog voor haar voorganger. Je speelt dan ook een zeer jonge Joanna Dark, een puber zogeheten. Rode nagellak, strakke pakjes en een poeslief gezicht vormen dan ook het gezicht van dit spel. Maar vanwaar al deze gewelddadigheid en ophef? Ook hier betreft het een erg cliché gericht verhaal: Een man met kwade bedoelingen ontvoert een onnozele, sullige professor met het doel een formule uit de beste man te krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. Voor je het weet sta je met grof geschut te knallen, en dan druk ik het nog magertjes uit.

Knallen is zonder meer de hoofdmoot van het spel. De singleplayer duurt verrassend kort, in zo'n 8 uur moet je het spel toch zeker wel hebben uitgespeeld. Goddank dat er zoiets als Live bestaat!. Maar de 8 uur singleplayer dat het spel bied, bied een hoop plezier. Acht uur lang jezelf een baan proberen te vinden door laboratoria, jungles en discotheken is een memorable ervaring. PDZ schiet lekker weg. Na vijf minuten spelen heb je de controls al onder de knie en dan is het knallen geblazen! Een missie om je te laten wennen aan de besturing is er dan ook niet, simpelweg omdat dit ook totaal overbodig zou zijn. De controls zijn heel erg simpel, eigenlijk zoals je al gewend bent van Halo maar dan met een Rare sausje eroverheen. En het moet gezegd worden; het smaakt heerlijk.

Online
De relatief korte singleplayer verbleekt bij het zien van het Live-gedeelte. In een arena met maximaal 32 (!) mensen knallen, kan blijkbaar toch erg leuk zijn. De maps zijn divers en staan garant voor heel veel plezier. Stel je bent met slechts een paar man in een gebied aan het knallen, dan sluit het spel automatisch een gedeelte van de 'arena' af. Zo hoef je nooit urenlang nutteloos rond te dwalen zonder iemand tegen te komen. Simpel maar zeker briljant!

Het spel duurt offline dus kort, online daarentegen is het spel bespeelbaar tot in het oneindige. Maar offline valt er na acht uurtjes al weinig meer te beleven. Althans in je eentje! Want met zijn tweeen kun je missies naar keuze opnieuw doorlopen. "What Ever", zullen sommige van jullie wellicht denken. Ik kan je echter wel zeggen dat deze modus geen overbodige is. Nodig een vriend(in) uit, haal een paar drankjes (Cola, Sisi en al die andere rommel dus (bier, red.)) en je bent gegarandeerd van een avond dikke pret. Temeer teamwork vereist is, wil je een missie uitspelen.

Beeld
Het spel ziet er werkelijk fantastisch uit. Je tegenstanders vergieten bloed als nooit tevoren en zien er ook daadwerkelijk uit als echte moordlustige mensen. Mensen die niets liever willen dan jou het loodje zien leggen. De gezichtsuitdrukkingen zijn briljant en de wijze waarop ze ten aarde storten, is meer dan realistisch. Het bereikt het punt der puurheid zo goed dat het haast eng wordt.
Ook het leveldesign is naar behoren verricht. Of je nou een missie speelt op daken of in een disco, het ziet er allemaal even fenomenaal uit. Werkelijk alles kan stuk en de lichamen en andere voorwerpen blijven ook liggen op de plek waar je ze gelaten hebt.

Geluid
Bij schieten komt een bijbehorend geluid. Dat weten we. Maar stel dat je honderden wapens in een spel plaatst en je eigen sausje er overheen giet. Wat voor geluid hoort het wapen dan te maken? Rare kende het antwoord blijkbaar al want de kogels die uit de wapens komen, liggen erg lekker in het gehoor. Rifles, pistolen en bazooka's het maakt allemaal niet uit want realistisch geluid maken doen ze toch wel. Alsof dit niet genoeg is, praten je tegenstanders op het (slag)veld ook nog eens tegen je. Schiet ze in hun aars en ze schreeuwen uit: My ass, she shot me in my ass. Raak een stoere jongen een paar keer in zijn maag, en hij roept stoer uit: "Wanneer ik jou te pakken krijg...". Uiterst amusant kan ik je vertellen.

Geen klassieker wel een must-have
Zoek jij een heerlijk schietspel die voor elk wat wils biedt én heb je Live? Dan is Perfect Dark Zero zonder meer verplichte kost voor jou. Ben jij meer een Halo-type die ook daadwerkelijk zweert bij Halo, en eigenlijk niets anders wilt dan Halo spelen? Dan kan je dit spel uiteindelijk toch beter links laten liggen, want Perfect Dark Zero biedt dan wel voor elk wat wils, het spel is wel een aaneenschakeling van oude gameplay-elementen in een geheel nieuw jasje. Maar god, wat een heerlijk zittende jas is het toch. Rare heeft met deze titel laten zien het nog lang niet verleerd te zijn, maar om een klassieker te worden; de drager van een nieuwe console, dan moet je toch van betere huize komen. De korte speelduur doet hier vooral afbreuk op, maar ook de niets vernieuwende gameplay draagt hier haar steentje aan bij. Ondanks dit gegeven toch een heerlijk spel, die je eigenlijk wel gespeelt moet hebben. Hoe kort die dan ook duurt!

Oordeel Perfect Dark Zero (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 6039

Laagste prijzen voor Perfect Dark Zero (Xbox360)