Pokemon Pinball: Ruby & Sapphire (GBA)
75 100 1

Review Pokemon Pinball: Ruby & Sapphire (GBA)

Iedereen kent ondertussen het fenomeen Pokémon wel. Vele RPG’s werden reeds uitgebracht van deze beestjes, maar ook andere games doen hun intrede. Pokémon Pinball is er daar één van. Pokémon Pinball op de Game Boy Color was niet voor iedereen bestemd. De éne hield ervan, de andere dan weer niet. Pokémon Pinball Ruby & Sapphire zet het genre verder, is het spel zoveel veranderd of is dit slechts een zwakke kloon van het origineel?

Een verhaal is er niet echt te zoeken in het spel, het is gewoon de bedoeling om zoveel mogelijk Pokémon te vangen aan de hand van een flipperkast. Natuurlijk kan je ook voor de High Score gaan, dat is dan een tweede doel in het spel. Voor het verhaal moet je dit spel zeker niet kopen, dan koop je beter de RGP-versies van Pokémon.

De gameplay is weinig veranderd in vergelijking met het origineel, het is nog altijd de bedoeling je beestjes te vangen in de 2 flipperkasten van Pokémon Pinball Ruby & Sapphire. Ook het principe om ze te vangen is weinig veranderd, eerst ga je een bepaalde weg moeten afleggen om een wilde Pokémon tegen te komen en daarna moet je hem proberen te vangen door zo vaak mogelijk op een bepaald obstakel te botsen met je bal. Ook het evolueren van je monsters werkt op ongeveer dezelfde wijze. Wat je nu ook kan doen, is Pokémon vangen die pas uit hun ei zijn gekomen. Zo moet je eerst het ei laten uitbroeden en daarna komt een Pokémon tevoorschijn die je moet zien te vangen. Wat ook nieuw is, is dat je ditmaal een Pokémon Mart hebt waar je verschillende nuttige items kan kopen zoals een Ball Saver en zelfs een Extra Ball. Geld om items te verkopen verdien je ook in de flipperkast zelf. Ook de bonuslevels zijn weer aanwezig, ditmaal is het meer de bedoeling om een bepaalde Pokémon te verslaan met je flipperbal. Maar de beestjes laten dit niet zomaar gebeuren, ze zullen vanalles proberen om niet geraakt te worden. Zo zal de éne onzichtbaar worden en zal de andere proberen je bal te absorberen.

Qua graphics is er op dit spel weinig aan te merken. De Pokémon-sfeer wordt prima weergegeven in de flipperkasten, en zeker de bal waarmee je speelt is mooi gedetailleerd een heeft zelfs een 3D-look. Iedere Pokémon zal je makkelijk herkennen, er werd met zorg voor detail aan dit spel gewerkt.

Het geluid is niet voor iedereen bestemd, je houdt er van of je houdt er niet van. De typische Pokémon-deuntjes keren terug in dit spel en vele muziekjes komen ook voor in Pokémon Ruby en Pokémon Sapphire. De geluidseffecten zijn gewoon, wat je van een matige flippergame zou verwachten. Maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn, ze passen in de Pokémon-sfeer.

Pokémon Pinball Ruby & Sapphire leeft gewoon voor z’n replaywaarde. Dit spel is op sommige momenten zo verslavend dat je maar opnieuw en opnieuw wil spelen om dat éne beestje te vangen of om die éne score te verbreken. Ook zijn er linkopties aangesloten om je scores uit te wisselen of om je Pokédex uit te wisselen. De gewisselde Pokémon die in die Pokédex zit zal je niet automatisch hebben, maar je zal ze zogezegd tegengekomen zijn in het wild. De replay ligt dus zeker hoog voor dit spel.

Conclusie:
Pokémon Pinball Ruby & Sapphire is zeker het spelen waard voor een Pokémon- en flipperfan. Ook de casual gamer kan hier plezier aan beleven. De gameplay is haast authentiek aan het origineel, maar dat neemt de fun van dit spel zeker niet weg.

Oordeel Pokemon Pinball: Ruby & Sapphire (GBA)

Aantal keer bekeken: 2526

Laagste prijzen voor Pokemon Pinball: Ruby & Sapphire (GBA)