Pokemon: Emerald (GBA)
75 100 1

Review Pokemon: Emerald (GBA)

Toen Pokémon tien jaar geleden voor het eerst op de Game Boy uitkwam wist niemand wat voor groot succes dat uiteindelijk zou gaan worden. Vele kleuren zijn de Game Boy al voorbij gegaan en nu zijn we dan eindelijk uitgekomen bij een aantal waardevolle stenen, een emerald in dit geval.

Pokémon Emerald is de afwerking van de trilogie die op de Gameboy Advance was begonnen. Het verhaal in iedere Pokémon versie is bekend. Jij als net beginnende trainer vertrekt van huis en probeert Pokémon meester te worden. Met veel ups en downs redt iedereen het uiteindelijke doel om je ultieme rivaal in de game te verslaan.

Net zoals het ooit bij Pokémon Red en Pokémon Blue is begonnen kan je op het begin drie Pokémon kiezen. Dit zijn dan niet Charmander, Bulbasaur of Squirtle maar de wat minder bekende graspokémon Treecko, vuurpokémon Torchic en de waterpokémon Mudkip. Zoals altijd zal je rivaal altijd de sterke variant kiezen dus als jij een vuurpokémon kiest, kiest je rivaal de waterpokémon om je te slim af te zijn.

Pokémon Emerald kan natuurlijk niet zomaar een game zijn die na ruim een jaar er nog even bijkomt. Er zijn daadwerkelijk een aantal kleine veranderingen die de game voor sommige leuker en voor andere minder leuk maakt. Zo zitten er in Emerald weer animaties bij de Pokémon. Dit zagen we al eerder bij Pokémon Crystal maar vreemd genoeg was het weg gelaten in Ruby en Sapphire. Voor de rest zijn de meeste verschillen vooral in het verhaal op te merken. Hier en daar vind je wel wat Pokémon op andere plekken. Maar eenmaal verder in game begin je daadwerkelijk de eerste echte veranderingen te merken.

In Pokémon Emerald zullen namelijk zowel Team Magma als Team Aqua hun opwachting maken en beide proberen hun ultieme Pokémon te ontwaken. Natuurlijk zal jij als zo goede Pokémon trainer dit niet laten gebeuren en gaat ze proberen tegen te houden. Hoewel dit voor de meeste een kleine verandering is zit vooral in dit stuk van de game, het vechten tegen de twee verschillende teams de grootste veranderingen in het verhaal. Ik zal je niet vertellen wat precies wegens het feit dat veel mensen dit als een spoiler kunnen beschouwen.

Andere grote veranderingen zijn bijvoorbeeld de nieuwe locaties en nieuwe Pokémon die in deze game zitten. Zo zal je hier en daar Pokémon tegenkomen van eerdere generaties. Tussen deze Pokémon zitten ook weer een aantal weinig voorkomende Pokémon of Pokémon die in de andere versies helemaal niet zaten. Iets nieuws wat totaal nieuw is, is dat je de Gym leiders nog een aantal keer kan verslaan. Als je bijvoorbeeld een Gym leider hebt verslagen zal hij vragen om je PokéNAV nummer, dit is eigenlijk gewoon je telefoonnummer waar hij je op kan bereiken. Als je dan eenmaal verder bent zal op een gegeven moment de Gym leider jou opbellen, of jij hem of haar en dan kan je ze nog een keer uitdagen tot een match. Je zal er dan niks meer mee winnen maar het is toch een leuke bijkomstigheid.

Andere leuke dingen die we natuurlijk niet kunnen vergeten zijn de nieuwe locaties die in deze game zitten. Zo zitten er nu zeven verschillende Battle Frontier gebouwen in. Voor onbekende met deze gebouwen, dit zijn Pokémon gevechten met maximaal 3 Pokémon. Bij deze gevechten zal er altijd iets aan de hand zijn zo kan je bij sommige gevechten niet zelf kiezen welke aanval je gebruikt of zelf niet eens je eigen Pokémon gebruiken. Ook zijn er een aantal nieuwe gebieden bij gekomen die allemaal bezocht moeten worden als je het verhaal een beetje gaat volgen.

Ook bij deze game moeten we het natuurlijk nog even over de graphics hebben. Als je die vergelijkt met Ruby en Sapphire zal je hier en daar zien dat Emerald iets is opgepoetst. Zoals ik al zei bewegen de Pokémon tijdens gevechten, wat een leuke toevoeging is. Ook de Pokédex is iets opgepoetst. De Pokémon zien er hier en daar net wat scherper uit en zo hoort het ook vind ik.

De game is tot een bepaald punt eigenlijk precies hetzelfde. Als je eenmaal voorbij dit punt bent zal je merken dat er meer in deze game zit dan dat je eerst dacht. Of je de game moet kopen is moeilijk in te schatten, heb je Ruby of Sapphire al in huis zou ik er nog even over nadenken heb je geen van die twee kan je het beste deze aanschaffen omdat het verhaal naar mijn menig net wat leuker is.

Oordeel Pokemon: Emerald (GBA)

Aantal keer bekeken: 3855

Laagste prijzen voor Pokemon: Emerald (GBA)