Polarium Advance (GBA)
83 100 1

Review Polarium Advance (GBA)

We zagen al enkele Game Boy Advance games op de Nintendo DS verschijnen, maar een Nintendo DS game naar de Game Boy Advance is iets nieuws. Is het ook iets beters?

Madagascar, Mega Man Battle Network 5, Star Wars Episode III: Revenge of the Sith en Gyakuten Saiban 3 (Phoenix Wright) zijn enkele voorbeelden van GBA games die, met enkele verbetering, naar de Nintendo DS werden geport. Phoenix Wright werd drastisch veranderd en uitgebreid terwijl Madagascar slechts een extra touch-screen functie kreeg. Maar dat het ook andersom kan bewijst het bedrijf Mitchell met Polarium Advance. De game Polarium was één van de launchgames van de Nintendo DS en toonde aan dat deze handheld, dankzij het touch-screen, uiterst geschikt was voor dergelijke puzzelgames. Nu heeft Mitchell de game ook uitgebracht op de Game Boy Advance. Je weet wel, die andere handheld van Nintendo zonder touch-screen.

Het principe van Polarium is vrij eenvoudig en toch verslavend, precies zoals we gewend zijn van een goede puzzelgame. Je begint met een rechthoek verdeeld in zwarte en witte blokjes. Jahaa, wat betreft graphics had Polarium een tijdgenoot van Tetris kunnen zijn. Maar daar later meer over. Je hebt dus een scherm vol zwarte en witte blokjes. Je kan met je cursor een spoor over de blokjes trekken. Als je op A drukt veranderen alle blokjes die onder het spoor liggen van kleur. Zwart wordt wit en vice versa. Nou is het de bedoeling dat je ervoor zorgt dat elke horizontale rij de zelfde kleur krijgt met één spoor.

Het lijkt simpel, en dat is het ook. Tenminste voor de eerste 200 puzzels. In tegenstelling tot zijn DS broer bevat Polarium Advance maar liefst 365 puzzels in plaats van 100. Daarnaast kan je ook nog eens zelf 100 puzzels maken. Hmm... 365? Zitten er niet zoveel dagen in een jaar? Inderdaad, Polarium Advance heeft voor elke dag van het jaar een puzzel. Als je voor het eerst de game speelt moet je de huidige datum opgeven. Die dag is dan puzzel één. Natuurlijk kan je niet alleen puzzel één spelen op de dag dat je het spel gekocht hebt, je hebt een paar puzzels tot je beschikking en als je er eentje oplost krijg je er weer een nieuwe bij. Maar voor mensen die elke dag met de bus moeten of graag gamen tijdens hun dagelijkse grote boodschap is dit dus een leuke extra. Zoals gezegd zijn ongeveer de eerste 200 puzzels vrij makkelijk, pas daarna wordt het pittig. Maar goed, dan zijn er dus 156 uitdagende puzzels over en dat is meer dan genoeg.

Maar om het ontbreken van een touch-screen te compenseren is meer nodig dan een flink aantal extra puzzels. Zo bevat de game bijvoorbeeld een Time Attack waarbij het de bedoeling is tien makkelijke of vijf moeilijke puzzels zo snel mogelijk op te lossen. Maar ook andere extra’s, zoals andere kleuren voor cursors en blokjes, zorgen ervoor dat de game iets leuker lijkt. Totaal nieuw voor de gameplay zijn blokken in de rand waar je niet met je cursor overheen kan, blokken die de kleur aannemen die jou het beste uitkomt en blokken die de blokken daarboven omhoog houden. Als je die blokken wegspeelt vallen de blokken daarboven naar beneden. Deze drie zorgen voor nog meer denkwerk en verhogen de gameplay aanzienlijk. En om het touch-screen helemaal te vergeten is ervoor gezorgd dat de game te spelen is met alleen je linkerhand. Normaal gebruik je de d-pad en de A en de B. Maar als vervanger van de A is de L-knop gekozen en in plaats van de B kan je ook op Select drukken. Leuk voor mensen met maar één hand, mensen die zich in het openbaar vervoer ergens aan vast moeten houden of mensen die bezig zijn met die dagelijkse grote boodschap.

Zoals gezegd is Polarium Advance qua graphics te vergelijken met een oud Game Boy spel. Maar een oud gezegde vertelt ons dat de graphics van een puzzelspel totaal niet boeien. Desondanks hebben de makers er alles aan gedaan om de game zo leuk en stijlvol mogelijk te laten lijken. Ook de achtergrondmuziek draagt bij aan de vlekkeloze stijl van het spel. Het doet een beetje denken aan die achtergrondmuziekjes van TV-spellen als Lingo en Get the Picture.

Geconcludeerd is Polarium Advance een prima puzzelgame. Er is een overvloed van puzzels aanwezig en de gameplay is erg bevredigend. Daarnaast oogt alles lekker strak en zorgt de muziek voor een leuke achtergrond. Toch is Polarium Advance geen game om door en door te spelen, het is echt een tussendoortje. Één puzzel per dag in de bus, terwijl je je met je rechterhand vasthoudt en met de linker speelt. Gelukkig stap ik in het station op, dus game ik lekker traditioneel met twee handen.

Oordeel Polarium Advance (GBA)

• Eindcijfer 83

Aantal keer bekeken: 2097