Prey (Xbox360)
85 100 1

Review Prey (Xbox360)

2K Games is bezig met een grote optocht. Ze krijgen steeds meer ontwikkelaars in handen en zelf hebben ze ook de nodige studio’s. Ook hebben ze Human Head Studios geholpen met het uitgeven van Prey. Hoe Human Head het er vanaf heeft gebracht met een originele game als Prey kun je in deze review lezen.

Elke Eerste Persoons Shooter fanaat heeft ongetwijfeld wel van Prey gehoord. Prey is een soort sciencefiction shooter in het eerste persoons perspectief. Het verschil tussen de doorsnee shooter en Prey is dat je in Prey te maken hebt met portalen en de mogelijkheid om de zwaartekracht te laten kantelen. Doordat je de zwaartekracht kunt veranderen betekent het dat je op de muren en het plafond kunt lopen om via een andere opening verder te komen waar je normaal nooit bij zou kunnen komen. Het verassende aan dit effect is dat vijanden overal vandaan kunnen komen. Het kan best voorkomen dat ze doormiddel van een portaal op het plafond verschijnen terwijl je zelf op de vloer loopt. Andersom kan natuurlijk ook, dat je door een opening in het plafond komt en dan de vijand in de volgende kamer van boven kunt benaderen.

Een andere manier om van de ene kant, naar de andere kant te komen is doormiddel van looppaden waar je op blijft plakken. Zo kun je verticaal en ondersteboven over een diepe kuil heen gaan. Omdat we hier te maken hebben met een sciencefiction game, kan er heel veel. Laten we eerst even naar het begin kijken. Je bevind je met je vriendin en je schoonvader in een simpele bar en zodra je wat mensen lastig valt, komen er allemaal vreselijke monsters jullie ontvoeren en meenemen naar in één of andere planeet. Daar aangekomen weet je jezelf te bevrijden, maar je grootvader en vriendin blijven helaas in het bezit van de vijand. Op een gegeven moment zie je dat je grootvader komt te overlijden, maar toch zul je hem weer tegenkomen. Het is namelijk zo dat als je echt dood gaat, dat je in een andere wereld terechtkomt, de hemel. Daar krijg je allemaal trucjes te leren die later van toepassing kunnen zijn om je vriendin te redden.

Één van die trucjes is dat je uit je lichaam kunt gaan om op die manier onzichtbare paden te vinden en over te steken zodat je weer een computer kunt vinden. Op die manier kun je met je echte lichaam weer verder komen waar je eerst nog een dikke muur zag staan. Zoals je al kunt lezen, moet je de nodige puzzels oplossen om verder te kunnen komen. Alle puzzels zijn uiteraard snel oplosbaar om de spanning erin te houden. Een First Person Shooter hoort natuurlijk een beetje vlot te spelen zodat het ook online speelbaar is.

Prey is verschenen op de PC en de next-gen console, de Xbox 360. Doordat de Xbox 360 krachtig genoeg is kunnen we genieten van de nodige grafische elementen en andere dingen. De levels in Prey bestaan eigenlijk uit één stuk dat af en toe onderbroken wordt door een blauw portaal. Waar je normaal door een oranje portaal gaat om naar een andere kamer te gaan, doet een blauw portaal bijna hetzelfde. Het enige verschil is dat je nu een level succesvol volbracht hebt en je getrakteerd wordt op een achievement. Tussen de levels door kom je ook wat machines tegen waarop je bijvoorbeeld Blackjack kunt spelen zodat je even kunt ontspannen tussen alle veranderingen in het speelveld door.

Als je er niet tegen kan als het spel de hele tijd draait dan zul je van Prey misselijk kunnen worden. Bij sommige puzzels moet je wel 20 keer draaien voordat je de goede uitgang gevonden hebt. Mijn collega Richard had na het spelen van Prey even de tijd nodig om zijn evenwicht weer terug te vinden in de normale wereld. Omdat Prey zo makkelijk wegspeelt blijf je ook spelen waardoor je alles om je heen vergeet. Je denkt totaal niet meer aan andere dingen waardoor je geneigd bent om mee te draaien. Het gevolg aan het feit dat een spel makkelijk wegspeelt, is dat je het spel al snel hebt uitgespeeld. Ik kan me voorstellen dat je liever 4 weken over een spel doet dan 4 dagen, maar Prey is een unieke ervaring die we tot op de dag van de release nog nooit eerder hebben gezien.

De wapens en de vijanden zijn ook een geval apart. Ik kan je maar één wapen aangeven dat niet beweegt, en dat is de waterpomptang die je gratis meekrijgt vanaf het begin. Alle andere wapens hebben iets weg van een vies beest waarbij je de poten nog ziet bewegen als je volop aan het schieten bent. Ondanks dat de meeste wapens gebaseerd zijn op iets, zie je dat totaal niet terug aan het harige beest dat zich eromheen heeft geklemd en kogels kan uitpoepen. De wapens hebben echter ook een technologisch puntje wat de meeste echte wapens niet hebben en dat is namelijk dat je continue kunt doorschieten totdat je ammo op is. Tot die tijd hoef je niet te herladen of andere knoppen in te drukken. Een kind kan de was doen! Toch?

In de Single Player kun je, zoals gezegd, de zwaartekracht omdraaien, wallwalken om over een ravijn te komen en uit je lichaam treden om op andere plekken te komen, maar online hebben ze geprobeerd een zelfde soort ervaring mee te geven. Ook hier kun je de zwaartekracht veranderen om je tegenstander van elke denkbare kant te benaderen. Ook kun je door een portaal heen gaan om voor de tegenstander uit het niets te verschijnen en hem vol te pompen met kogels. Ook hier bevind je je vaak in een vreemde omgeving waarbij er allemaal rare gassen uit de muren komen.

Conclusie:
Prey is weer eens wat anders dan elke andere Xbox 360 shooter. Er zullen ongetwijfeld andere goede shooters verschijnen, maar tot op de dag van vandaag is er nog geen shooter verschenen die net zo speelt als Prey. Niet dat het ten koste gaat van de andere games want Prey is tenslotte heel anders. Het veranderen van de zwaartekracht en het gebruik van de portalen is uitstekend bedacht en ook heel goed naar de online opties overgezet. De geruchten zijn alweer bevestigd dat het team bezig is met Prey 2 en dat kan ik alleen maar toejuichen. Hopelijk maken ze er wat leuks van!

Oordeel Prey (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 3302

Laagste prijzen voor Prey (Xbox360)