Prince of Persia: The Sands of Time (GBA)
85 100 1

Review Prince of Persia: The Sands of Time (GBA)

Het sprookje begon allemaal in 1989 toen de eerste Prince Of Persia uitgebracht werd, momenteel is de prins een van de grondzetters voor vele platformgames. Vele Prince Of Persia-games zijn de revue gepasseerd, op verschillende consoles zoals de SNES, NES, GB, PC en nu zijn alle next-gen consoles aan de beurt voor hun partijtje Prince Of Persia. En natuurlijk mag de GBA-versie niet ontbreken.

Jij bent de prins van Perzië, zoon van Shahraman, en terwijl je naar India reist kom je onderweg problemen tegen in de stad Azad. Maar de raadgever van de koning van Azad wil je helpen als je iets teruggeeft als beloning. Jij moet als de prins de Dagger Of Time stelen en ook wat Sands Of Time.
Eenmaal aangekomen in India gebeurt het onmogelijke, het zand wordt vrijgelaten en iedereen transformeert behalve de prins zelf, de bron van alle ellende. Je moet het Hourglass zoeken om alle problemen op te lossen en later krijg je daarbij de hulp van prinses Fahrad.

De Prinse Of Persia-games hebben altijd al voor veel gameplay gezorgd, en met deze The Sands Of Time is dat totaal niet verandert. Je springt van platform tot platform, hangt aan touwen en pilaren, rolt onder lage obstakels etc. Verschillende vijanden en obstakels zullen je ophouden, denk maar aan vleermuizen, reusachtige hagedissen, beelden die vuur spuwen, getransformeerde paleiswachten, slijpschijven, messen die aan de muren zwieren en nog veel meer gevaarlijke wapens. Aan inspiratie ontbrak het de makers niet om veel verschillende obstakels te toveren.
Wat ook een nieuw element is in Prince Of Persia is de mogelijkheid om de tijd te manipuleren. Zo kan je, nadat je bijna in een put valt, de tijd terugkeren en zo alles ongedaan maken om niet in de put te vallen. Natuurlijk kan je deze gave niet altijd gebruiken, er staat een meter waaraan je kunt zien hoeveel tijd je nog kan manipuleren. De tijd terugkeren is niet het enige wat je kunt. Je kunt ook in slowmotion werken bijvoorbeeld.
Je speelt het spel niet alleen als de prins, maar ditmaal kan je met 2 personages spelen. Dit tweede personage is namelijk prinses Fahrad die onze prins zal helpen alle ellende ongedaan te maken. Fahrad werkt met pijl en boog, maar heeft niet zoveel lenigheid als de prins. Ieder personage heeft dus een eigen stijl. Dit brengt dus ook een hoop variatie met zich mee en speel je niet het hele spel met dezelfde stijl.

Qua graphics is dit spel zeker top, 2D-graphics worden mooi vormgegeven en alles werkt zeer vloeiend. Ook de bewegingen van de prins zijn tot in de details gemaakt. Kom je een baas tegen, dan zal je mond openvallen van verbazing. Deze monsters zijn à la Castlevania, dus laat maar zeggen reusachtig groot. Natuurlijk zijn het allemaal wezens in Egyptische stijl.

Ook het geluid is zeer mooi gecomponeerd. De muziek geeft het spel die aparte Prince Of Persia-sfeer. Kom je vijanden tegemoet, dan zal de muziek ook intenser worden. Ook geluidseffecten zijn mooi gemaakt, je hoort de prins springen, rollen, vallen etc.

Replaywaarde heeft dit spel wel, het spel is ten eerste al niet direct uitgespeeld en mensen die van platformers houden zullen het spel waarschijnlijk maar opnieuw en opnieuw kunnen spelen. Er is geen multiplayer mode aanwezig in Prince Of Persia: The Sands Of Time, maar dat heeft dit spel niet nodig om het de moeite waard te maken om te kopen.

De conclusie is eigenlijk zeer simpel, hou je van platformers dan is dit spel zeker iets voor jou, hou je van actie dan moet je Prince Of Persia zeker ook eens proberen, hou je van puzzelwerk dan is dit spel ook iets voor jou. Met andere woorden, Prince Of Persia: The Sands Of Time is een spel voor een zeer groot publiek.

Oordeel Prince of Persia: The Sands of Time (GBA)

Aantal keer bekeken: 1311

Laagste prijzen voor Prince of Persia: The Sands of Time (GBA)