Rayman: Hoodlum's Revenge (GBA)
80 100 1

Review Rayman: Hoodlum's Revenge (GBA)

Wie kent Rayman niet. Hij is samen met Mario en Sonic inmiddels een bekend figuur in de gamescene en Rayman heeft pas weer een nieuw avontuur beleefd. Dit avontuur heet Rayman 3.

Het begint allemaal als Globox, Rayman’s beste vriend, een zwarte Lum inslikt. Niets aan de hand lijkt het, maar wel als blijkt dat dit de koning van de zwarte Lums is en Globox nu een horde zwarte Lums achter zich aan heeft. Rayman zal hem hiervan moeten redden en dit is voor Rayman het begin van een nieuw avontuur.

Rayman is in vele opzichten beter geworden als zijn voorganger Rayman Advance. Het belangrijkste verschil is dat Rayman een stuk kleiner is waardoor je meer van het level ziet. Het is een platform game en dat is dan ook het enige. Er zit veel meer actie in als in Rayman Advance en is ook wat “volwassener”. Dit komt doordat je vaker vijanden tegenkomt.
Rayman 3 is opgebouwd uit een kaart die onder verdeeld is in werelden en die werelden kun je weer binnengaan om zo bij de levels te komen. Dit verschilt dus best van Rayman Advance waar alle levels op de wereldkaart zelf waren. Het is jammer dat de levels niet echt nieuw zijn. Vooral als je een oudere Rayman game hebt gespeeld is de originaliteit een beetje weg.
Iedere wereld heeft een aantal levels waarvan er 2 speciale levels zijn. Een van deze levels is het eindbaas level en het ander is een level waar je bijvoorbeeld achter een slang moet waterskiën of op een wazige raket met benen rijden. Dit zorgt voor wat afwisseling en maakt het spel erg leuk.
Maar genoeg over de minpunten want voor de rest is Rayman een topgame. De camera doet beter zijn best dan in deel een en om eerlijk te zijn vond ik persoonlijk deze Rayman leuker dan Rayman Advance. Dit komt misschien omdat Rayman 3 iets makkelijk was dan zijn voorganger, die behoorlijk moeilijk was. Rayman speelde ook veel "fijner" dan in het vorige deel.

De graphics zijn nog steeds erg goed hoewel ze op sommige puntjes iets minder zijn. Rayman ziet er perfect uit en soms zelfs een beetje driedimensionaal. Hij beweegt ook erg natuurlijk wat het spelen erg fijn maakt. Rayman ziet er wel anders uit. Ten eerste is hij een stuk kleiner, maar dit is gedaan zodat je meer van het spel ziet. Ten tweede heeft Rayman zelf een klein bezoek gebracht aan de plastische chirurg. Zijn neus is kleiner en zijn haar is langer. Daarnaast is zijn kleine rode sjaaltje weg. Ook zijn bewegingen zijn, zoals eerder vermeld, verbeterd. De vijanden zien er ook erg goed uit. Er zijn veel details in de achtergrond wat het leuk maakt om te spelen. Verder ziet de game er erg surreëel uit. De combinatie met de “zweverige” muziek is erg goed. Ook de effecten zijn leuk. De muziek is niet drastisch veranderd sinds zijn voorganger en het voelt vertrouwelijk aan.

Rayman 3 is over het algemeen een geslaagde opvolger. Hij is niet drastisch beter, maar zeker ook niet slechter. Het is heel veel meer van hetzelfde en dat is prettig. Daarnaast is de gameplay erg omhoog geschoten door de iets betere controls en camera. Ook is de replay waarde hoog omdat je in ieder level alle gele Lums wilt verzamelen en ieder geheim wilt ontdekken. Rayman is een goed opvolger met goede graphics en goed geluid.

Oordeel Rayman: Hoodlum's Revenge (GBA)

• Gameplay 78
  • Replay 78