Red Dead Revolver (Xbox)
82 100 1

Review Red Dead Revolver (Xbox)

De jonge red is een kleine jongen die net als zijn vader een grote avonturier wil worden. Hij wacht geduldig op zijn vader die vandaag terug zou keren van een lange reis. Na 2 eindeloos lange dagen wachten verschijnt zijn vader dan eindelijk in het hete zonlicht van het wilde westen. Hij komt met het nieuws dat hij een goudmijn heeft ontdekt en daarom dus iets te laat is. Hij zal hem met een zekere partner delen. Maar juist deze verraad hem aan een bende schurken die de mijn voor zich alleen willen hebben. Red is dol gelukkig dat zijn dappere vader eindelijk terug gekeerd is, red ziet ook gelijk een verschil aan zijn vader. Hij heeft een nieuwe revolver aan zijn riem. Hij vraagt gelijk of hij het pistool mag lenen, maar zijn vader maakt hem duidelijk dat het een bijzonder exemplaar is en dat hij hem wel ooit eens zal krijgen, maar hij moest het nu doen met de oude revolver van zijn vader. Hier begint het spel dan voor de speler, jij als red gaat met het oude pistool eens wat oefenen op een verlaten grondstuk een stukje verder op. Het is hier je doel om de controls een beetje onder de knie te krijgen door wat op lege blikjes, lege flessen en oude pannen te schieten. Na dit een paar keer gedaan te hebben hoor je ineens je vader schreeuwen dat er een bende aankomt om de ranch te overvallen. Je rent snel richting de ranch maar je word tegengehouden door 2 banditos die niks goeds in de zin hebben met jou. Je pakt dus je schietijzer en geeft ze allebei wat kilos lood mee naar het hiernamaals. Er komt een cut scene waarin je ziet hoe je vader en moeder neergeschoten worden. Red kan dit niet zomaar laten gebeuren en pakt de revolver van zijn vader, hiermee schiet hij de arm van de man er af die net de 2 dierbaarste mensen in je leven heeft neergeschoten. Jij vlucht het open veld in. De mannen hebben je nooit gevonden…Hier begint het verhaal van de Bounty Hunter Red, die op zoek is naar de man die zijn ouders koudbloedig heeft vermoord.

Een game die zich afspeelt in het wilde westen moet natuurlijk om schietijzers, revolver helden en misdaad gaan. Zo is Red Dead revolver in dit opzicht niet anders, je reist door het westen heen op zoek naar de man die je ouders vermoorde. Onderweg kom je verschillende steden tegen, allemaal met een lijst aan misdadigers die uit de weg geruimd moeten worden. Hiervoor krijg je geld waarmee je weer nieuwe wapens, reparaties en andere spullen kunt kopen. Met die spullen kun je soms personages unlocken in de muliplayer en zelfs soms nieuwe omgevingen vrijspelen. Ook zijn er sommige spullen zoals foto`s, een gitaar of een mondharmonica, hiermee kun je weer pages in je journal unlocken. Je journal is een soort boek waarin allerlei achtergrond informatie van Red en een aantal andere helden staat. Wel interessant soms en soms zelfs nuttig. Er staat namelijk ook vaak iets in wat op eventuele gebeurtenissen wijst die zich nog moeten afspelen. Zoals ik net al zei zul je niet alleen met red moeten spelen maar ook met een viertal andere personages. Een overmoedige Engelsman, een kwade boerin, een half naakte indiaan en ook met de gene die je vader een kopje kleiner maakte. Je zult niet lang het genoegen hebben om met ze te spelen, ieder heeft een missie waarin jij de controle overneemt. Toch brengt het een leuk luchtje aan variatie met zich mee, want door dit onderdeel word de aardig lineaire gameplay onderbroken voor een leuke afwisseling. Verder kent de game nog wel een aantal overbodige snufjes, zo heeft ieder personage een speciale vaardigheid die je doormiddel van op de Left Thumbstick te drukken activeert. Dit onderdeel is vaak weinig of soms zelfs helemaal overbodig. Wat wel weer erg leuk is om te doen zijn de Show Downs. Dit kun je vergelijken met de duellen die vroeger niet zelden werden uitgedragen. Het is je doel om sneller te trekken als je tegenstander en hem zo veel mogelijk hits te geven. Dit gaat vaak wel wat haperig maar over het algemeen zit dit onderdeel goed in elkaar.

RPG
Iets wat Red Dead revolver toch nog onderscheid van een gewone lineaire standaard western shooter is het RPG element. Je zult namelijk na bijna elke missie in een kleine stad terecht komen waar je even de saloon kunt induiken om je keel een beetje vochtig te maken. Of gewoon even een kijken nemen in een van de zoveel winkeltjes. Dit allemaal is natuurlijk niet echt lang leuk, maar doordat het ook daadwerkelijk een doel heeft zal je toch nog even na elke missie in de stad rondzwerven. Zelfs het praten met de bewoners van de stad kan je mening maal helpen in je zoektocht naar de bandiet met nog maar 1 arm. De bewoners geven vaak hints, of soms geven ze jou zelfs een item dat je kunt gebruiken. Ook de items die je bij winkels zoals de drogist koopt hebben nut. Veel van deze niets zeggende items zullen namelijk een Journal Page of zelfs een nieuw personage en het daarbijbehorende level. Je moet dus geen diepgaande RPG elementen verwachten zo als bijvoorbeeld bij Star Wars Kotor maar meer een afwisseling op de ietwat eentonige gameplay.

Sound&View
Dat rockstar een bedrijf is die niet genoeg aandacht besteed aan het grafische gedeelte kunnen we niet vaak zeggen. Toch is dit bij red Dead het geval, de personages zien er maar vaag en ongedetailleerd uit. Je revolver lijkt meer op een staafmixer dan echt op een dodelijk wapen. De omgevingen laten wel duidelijk een echt western sfeertje achter, maar als je eens goed kijkt zie je ook dat dit onderdeel maar fake en slecht uitgewerkt is. Er zit helemaal geen detail in de soms lilliputter achtige steden. Kortom grafisch heeft de game niet genoeg in zijn mars om echt boven de andere shooter uit te steken. Wel is het geluid een pluimpje waard. Je revolver oogt dan wel als een staafmixer maar klinken doet ie wel als een revolver, hetzelfde geld voor de voice acting. De personages ogen vaag maar hun stemmen zijn daarentegen wel weer goed. Ook het geluid dat je hoort als je door het land trekt brengt weer een echt Wil Wild west sfeertje, het is typisch het geluid dat je kent uit oude wild west films. Het geluid maakt dus een beetje het slechte grafische gedeelte goed

Multiplayer !?
Red Dead Revolver werd al een keer uitgesteld omdat de game simpel weg nog niet helemaal af was. Waarschijnlijk bedoelde Rockstar hiermee meer dat er gebrek was aan een multiplayer, dus na 2 maanden langer te hebben gewacht lag Red Dead Revolver in de winkels met het label multiplayer achterop. Jammer genoeg zijn die 2 maanden extra ontwikkeling tijd verspilde moeite geweest. De multiplayer is nauwelijks een echt onderdeel te noemen. Het is meer een extraatje dat je gratis bij een pak wasmiddel krijgt bijvoorbeeld. Je hebt namelijk maar erg beperkte multiplayer opties. Je kiest een personage het level en tada daar gaat ie. Er zijn bijna geen opties om te kiezen, er is maar 1 mode die je tegen elkaar kunt spelen en dat is het klassieke Deathmatch. Je hebt wel de keus uit een groot aantal personages en levels maar ook dat is niet echt bijzonder aangezien het niks nieuws toe voegt aan de bestaande gameplay. Wel is er een optie om tegen bots te spelen, dit is natuurlijk welkom. Maar ook hier mankeert weer iets aan, de bots zijn namelijk echt stro dom. Ze rennen vast in bomen, huizen en zelfs soms in jou. Zelfs met beide handen op je rug zou je makkelijk dit drietal bots kunnen verslaan. Zoek gewoon een hoge positie op en maak ze af, ze kunnen namelijk niet klimmen en aangezien jij wel over de kennis des springen beschikt zal het niet al te moeilijk zijn.

Red Dead revolver kwam in een periode uit waar hij te vechten had met Ninja Gaiden. Dus het was zeker geen makkelijke taak om Red Dead Revolver aan de man te brengen. Toch is het ze redelijk gelukt, Red Dead Revolver heeft een tijdje in de top 3 gestaan, en dat was dan ook zeker terecht. Rockstar heeft zen best gedaan om een goede western shooter te creëren en dat is hun dan ook gelukt. De gameplay verveelt niet gouw en er is genoeg afwisseling om je een tijdje zoet te houden. De graphics zijn niet helemaal top maar daarvoor heb je weer een goed uitgewerkt sound gedeelte. Samengevat is Red Dead Revolver een game voor de gene die van shooters houd en ook nog eens openstaat voor iets nieuws.

Oordeel Red Dead Revolver (Xbox)

• Gameplay 83
  • Eindcijfer 82