Ridge Racer Unbounded Limited Edition (Xbox360)
80 100 1

Review Ridge Racer Unbounded Limited Edition (Xbox360)

Toen ontwikkelaar Bugbear een Ridge Racer aankondigde, werd meteen duidelijk dat we een ommezwaai in de befaamde reeks mochten verwachten. De oude formule werd gekruid met snuifjes Burnout en FlatOut, zodat Ridge Racer Unbounded ontstond. Klinkt allemaal leuk, maar is dat het ook geworden?

Je start de hoofdmodus in een grauwe achterbuurt waar je de mogelijkheid hebt om aan enkele races deel te nemen. Je probeert een zo hoog mogelijke score te behalen om nieuwe races vrij te spelen. Zodra deze score hoog genoeg is, kun je ook nieuwe districten vrijspelen, die dan op hun beurt weer nieuwe uitdagingen voorschotelen. De meest standaard opdracht is natuurlijk om te proberen als eerste over de streep te gaan. In Unbounded wordt deze modus herdoopt tot “Domination” en staat garant voor een helse rit waar alles toegelaten is om toch maar die eerste plaats te bereiken. Ook weer terugkerend zijn de “Time Trials”. Zoals de naam al doet vermoeden, moet je de race in een bepaalde tijd voltooien. Onderweg kun je blauwe icoontjes vinden, die je oppikt om de timer twee seconden stil te zetten en ook je boost meter te vullen. De banen voor deze racecategorie zijn meestal zeer spectaculair opgebouwd en dus een aanrader voor de adrenalinejunk. Bij de “Shindo Races” is het allemaal wat minder spectaculair. Het principe van de race voltooien binnen een bepaalde tijd blijft, met het verschil dat er hier wordt gereden op meer vlakke banen en de boost meter enkel gevuld kan worden door te driften. Om al deze opdrachten tot een goed einde te brengen, kan je rekenen op enkele wagens uit je persoonlijke garage. Gaandeweg speel je meer voertuigen vrij, al wordt de keuze nooit zo uitgebreid als in Forza en Gran Turismo.

Burnounded

Het racen doet erg denken aan het eerder vernoemde Burnout, inclusief de slow motion beelden van een kapotgereden, of gefragde wagen. Dit kan je doen door gewoonweg zo hard mogelijk tegen een andere auto te botsen maar efficiënter is het om de power boost te gebruiken. Tijdens het rammen van je tegenstanders en het driften en vernielen van je omgeving vult er zich een metertje onderaan je scherm. Als deze helemaal vol is, kan je de power modus activeren en krijg je een snelheid waar zelfs Michael Schumacher jaloers op zou zijn. Het wordt nog interessanter wanneer blijkt dat het vernielen van je opponenten plots een stuk makkelijker is geworden. Om het nog intenser te maken kan je ook door bepaalde obstakels (denk aan benzinestations en reclameborden) heen rijden en zodoende een stuk afsnijden, waardoor je  de nodige seconden bespaart.

Het voelt allemaal zeer intens aan, al wil de A.I. nog wel eens tegenspartelen. Ze zijn dan wel goed in agressief rijden maar laten het na om zelf hun power boost aan te wenden om een obstakel uit de weg te ruimen en zo een kortere weg te nemen. Je bepaalt dus grotendeels zelf de mate van destructie tijdens het racen.

(R)evolutie?
Deze destructie wordt overigens zeer mooi in beeld gebracht. Grafisch is het spel op geen enkel vlak baanbrekend maar tegelijkertijd nergens teleurstellend. De racemonsters zien er goed uit, de stadsdelen ademen sfeer uit en variëren voldoende. Een wagen in elkaar rammen in slow motion blijft er cool uitzien. Dat de ontploffingen wel eens nep overkomen nemen we er dan graag bij.

Als extraatje wordt er nog een leuke track editor bij het spel geleverd. Hierbij heb je volledige vrijheid om je ultieme track te ontwerpen met stukken die je vrijspeelt tijdens het spelen van de hoofdmodus. Natuurlijk kun je deze vervolgens online zetten en delen met andere spelers over de hele wereld.

Waarom krijgt deze Ridge Racer dan geen hogere score als er bijna geen negatieve punten zijn, zullen sommigen zich misschien afvragen. Het spel doet weinig mis, maar de ontwikkelaar heeft te weinig risico’s genomen om vernieuwend uit de hoek te komen. Alles wat in Unbounded voorkomt hebben we al eens gezien in andere spellen. Bugbear heeft de beste elementen er uit genomen en tot een knap geheel weten te vormen maar ook niet meer dan dat. We hebben het allemaal wel al eens gezien. Voor de serie zelf is het zeker een evolutie, voor het gamegenre is het geen vernieuwing.

Voor iedereen die van een leuke arcade racegame houdt, is Ridge Racer Unbounded een goede optie. Je hebt genoeg tracks om uren lang steden te vernielen en auto’s in de prak te rijden. Verwacht echter geen grondige vernieuwingen wanneer je spellen zoals Burnout, Split/Second en FlatOut volledig grijs gespeeld hebt. Bugbear speelt op veilig en levert zonder meer een goede game af.

Deze review is geschreven door Jenthe Pondt

Oordeel Ridge Racer Unbounded Limited Edition (Xbox360)

• Originality 65