SSX 3 (NGC)
85 100 1

Review SSX 3 (NGC)

EA Sports Big begon zijn levensverhaal met SSX, een spel die exclusief voor de PlayStation uitkwam. Met dit spel kwam, onverwacht, meteen het grote geld binnen. De game verdiende zelfs zoveel, dat ze kwamen met SSX Tricky, die niet alleen maar Voor de Playstation zou komen, maar ook voor de Nintendo Gamecube en de Xbox. Door het grote succes van dit spel, konden de EA Sports Big medewerkers niet stoppen met het maken van games. Zo kwamen ze bijvoorbeeld met NBA Street, waar later ook nog een vervolg van is gemaakt. Toch was de SSX serie de succesvolste van alle EA Sports Big games en zo werden ze half gedwongen er nog een versie van te maken. Het is nu dus ook eindelijk zover... SSX 3 is verschenen!
Wat is er nieuw?
Om te beginnen, even een kleine uitleg over de berg. In de vorige SSX games snowboard je op raceparcours op verschillende bergen, in verschillende landen. In SSX 3 snowboard je op maar 1 berg, die 3 toppen heeft. Uiteraard hebben deze “peaks” een moeilijkheidsgraad. Je begint op Peak 1, die er gezellig in het zonnetje bijligt, vol met gezellige bomen. Een ideale plek om rustig te oefenen hoe je met een Gamecube controller dit spel moet spelen. In Peak 2 zal je wat meer met slecht weer, hoge air en, jawel, grote lawines te maken hebben, en bij Peak 3 is dit al helemaal niet meer bij te houden. Ten tweede, een nieuwe mode, de “Conquer the Mountain (verover de berg)” mode. Dit is de mode waar het spel in principe om draait. Je wordt met een helikopter afgezet vlak voor het bergstation, en je hebt de kans vrij rond te boarden. Terwijl je van deze vrijheid geniet kan je een soort van missies doen, waar je bijvoorbeeld 8 seconde in de lucht moet blijven, of tussen poortjes door moet racen. Allemaal erg leuk natuurlijk, maar ze hebben het racen en stunten natuurlijk niet weggelaten. Terwijl je naar beneden “sjeest” kan je meedoen met wedstrijden. Het enige wat je hoeft te doen is naar een startbaan gaan en daar ga je. Je kunt meedoen met Race, Slopestyle, Big Air en SuperPipe, maar dit hoeft natuurlijk niet. Je kunt ook Freeriden over de parcours van deze 4 “events” en missies doen, of gewoon een beetje oefenen. Natuurlijk zijn er ook weer nieuwe characters bijgekomen. Een aantal characters, bijvoorbeeld Elise en Moby zijn gewoon gebleven, maar er zijn ook characters bijgekomen die je nog niet hebt gezien. Namen van deze characters zijn bijvoorbeeld Mac of Allegra. Als je echt niet zonder je faforiete SSX (Tricky) character kunt, kan je deze characters kopen in de winkel. Hiermee bereiken we trouwens ook meteen een nieuw punt. Het is namelijk mogelijk om naar de skihut te gaan, waar je kunt winkelen en jezelf kunt omkleden. In SSX Tricky was het alleen mogelijk om in 1 keer een nieuw pak aan te trekken, met een standaard broek en een standaard truitje. Nu is het mogelijk om een ander truitje taan te trekken. Bij die ene broek die je zo leuk vind! Op deze manier krijg je honderden variaties op het gebied van kleding. Je kunt namelijk zowel schoenen, broeken, truien, sieraden enz. aantrekken. Ook kan je hier characters, statpoints enz. kopen. Last but not least, de transport functie. Je kunt naar een transportgebied gaan om met de helikopter of met de skilift naar een ander gebied op 1 van de 3 peaks te gaan! Zo ben je wat sneller bij het gebied waar je wilt zijn.

Meer van hetzelfde?
Op dit punt zou je een heftige discussie over kunnen hebben. Ook al is er zoveel nieuw, en is er zoveel veranderd, het blijft “die ene overdreven snowboardgame”. Het ene is namelijk erg goed veranderd, maar het andere is weer juist helemaal hetzelfde. Bekijk bijvoorbeeld de zogenaamde “Uber Bar” Door stunts uit te voeren wordt deze balk gevuld en zodra de balk vol zit kun je “Uber Tricks” doen Dit is, helaas, allemaal nog precies hetzelfde, op 1 kleine verandering na, dat helaas niet het hele systeem veranderd. In SSX Tricky kan je door “Uber Tricks” uit te voeren letters krijgen, en als je 5 letters had (In SSX Tricky was het woord Tricky), krijg je oneindige boost, waarmee je sneller gaat. Dit hebben ze nu weer, maar dan met 10 letters. Niet echt een grote verandering dus.

Multiplayer
Helaas… op dit punt is niet erg veel veranderd. Gelukkig betekent dat niet dat de multiplayer niet leuk is. Het gaat net als in de vorige games. Je kiest een peak, je kiest de soort game die je wilt spelen (Race of Slopestyle) en je kiest de track. Het is dus helaas niet mogelijk met zijn tweeën te freeriden. Dat is erg jammer, omdat de Freeride van de top van Peak 3, naar het onderste vlokje sneeuw van “Metro City” maar liefst een half uur duurt! Dit zou een hoop plezier kunnen betekenen als je met je vrienden speelt. Gelukkig is de Single Player wel erg uitgebreid.

Graphics
De Graphics zien er erg goed uit, op een paar kleine details na. Je ziet namelijk de bomen, rotsen enz. als een flits voor je beeld verschijnen. Gelukkig valt dit niet zo erg op, en voor de rest zijn de Graphics uitstekend!

GamePlay
Om te beginnen speel SSX 3 heel lekker met de Gamecube controller. Zo lekker dat je het zou kunnen geloven als iemand je had verteld dat de controller gemaakt is voor dit spel. Helaas zal je wat sneller uit zijn gekeken op dit spel als je de voorgangers al hebt gespeeld.

Orginality
SSX was orgineel, maar de orginaliteit begint minder te worden. Nu het alweer het 3e deel van de reeks is, is er niemand die zal opkijken van hoe het spel werkelijk in elkaar zit. Ze hadden eigenlijk ook wel wat meer “vernieuwende” dingen erbij kunnen stoppen.

Sound
Hier weer een plusje! Terwijl je de mooie geluiden van schuivend sneeuw hoort, loopt er op de achtergrond een goed uitgekozen soundtrack. In SSX 3 zijn bijvoorbeeld The Red Hot Chilli Peppers, Fatboy Slim en Nerd te vinden.

Replay
De Replay zal voor de spelers die SSX (Tricky) ook al hebben gespeeld een stuk korter zijn dan de beginners. Zodra je met 1 character het spel hebt uitgespeeld zal je niet snel meer zin hebben om met nog een character te beginnen. Gelukkig is de Qonquer the Mountian mode erg groot.

Tot slot de mening van Bas…
Aangezien Bas SSX 3 ook gespeeld heeft, vroeg ik zijn mening over SSX 3:
Bas zegt: De eerste SSX vond ik te arcade. Hij voelde naar mijn idee gewoon niet lekker aan. SSX3 is nog 10 keer meer arcade en ik vind het heerlijk. Hij stunt niet alleen heerlijk over the top, maar het racen (waar ik in deel 1 problemen mee had) is nu ook heel goed te doen. Het gehele spel kan je vergelijken met THPS 4, want de mogelijkheden met je omgeving en hoe je races en missies krijgt aangeboden, is gewoon heel goed met dit spel te vergelijken. Ik ben gewoon heel erg te spreken over dit derde deel en verklaar het hierbij tot beste “arcade” snowboard-game van dit moment, 1080 heb ik nog niet gecheckt dus het woord arcade moet er nog verplicht bij.

Oordeel SSX 3 (NGC)

• Graphics 87
  • Gameplay 89