Sacred 2: Fallen Angel (Xbox360)
76 100 1

Review Sacred 2: Fallen Angel (Xbox360)

Vroeger speelde ik altijd Diablo 2, een heerlijk spel. Na uren spelen had ik een sorceress van level 82, uitgerust met de gehele Tal Rasha set en een Unique Grim Shield voor extra protectie. Vele uren heb ik hier ingestoken om mijn uitrusting zo uniek en sterk mogelijk te krijgen. Mijn character voelde als een onsterfelijke strijdster. Dat dacht ik althans, tot een vriend van mij me in 2 seconden neer maaide met een level 70 assassin...Die had zich iets meer verdiept in het upgraden van zijn character dan ik. Ach ja, ik was meer van het verzamelen van toffe items. Weet Sacred 2 het oude gevoel terug brengen?

Gameplay
In het geval dat je nog nooit gehoord hebt van Diablo 2, de besturing komt er op neer dat je in een grote fantasie wereld hordes aan vijanden in elkaar hakt. Deze beesten laten als je ze hebt verslagen soms wapens, armour of andere dingen vallen. Hoe meer je hakt en zaagt, hoe meer (zeldzame) items je vergaart. Gaandeweg bouw je jouw uitrusting steeds verder uit. Ook krijg je ervaringspunten door het killen van beesten, hoe meer experience, hoe hoger je in level stijgt.

Sacred 2 speelt zich af in de wereld van Ancaria. Je kunt kiezen uit twee campagnes, de light of the dark campagne, dit bepaalt hoe jij de wereld over reist en hoe jouw character gedurende het spel er uit zal gaan zien. Het verhaal is echter maar bijzaak, en zal je dan ook niet op het puntje van je stoel laten zitten. Het verhaal zorgt er echter wel voor dat je toegang krijgt tot nieuwe gebieden, het is dus raadzaam om deze missies al gauw op te pikken.

6 klassen
Aan het begin van het spel kun je kiezen uit 6 verschillende speelklassen: Dryad, High Elf, Shadow Warrior, Seraphim, Temple Guardian en Inquisitor. De Dryad is een soort druid, Shadow Warrior een echte barbaar, High Elf een magie gebruiker etc. Elke klasse speelt verder totaal verschillend en elke klasse heeft klasse specifieke items, wat er voor zorgt dat er genoeg reden is om meerdere characters op te bouwen. Daarnaast heeft elke klasse, naast de gewone campagne, ook nog eens zijn eigen unieke verhaallijn.

De wereld zelf zie je gedurende het gehele spel van schuin bovenaf, je kunt echter ook gewoon inzoomen en dan hangt de camera schuin van boven achter je hoofdpersonage. Dit werkt op zich lekker, maar nadeel is wel dat de camera niet recht achter je personage hangt maar net iets hoger, hierdoor krijg je steeds het gevoel dat je net niet over de rand van de badkuip kan kijken. De graphics zijn scherp te noemen, vergelijk je de game echter met een game als Oblivion, die ook een grote wereld heeft, dan voelen de graphics mogelijk wat achterhaald aan.

De focus ligt voornamelijk op vechten en het verzamelen van loot/ items. Het hakken en slachten werkt heel soepel en de magie aanvallen zien er goed uit.

Het gebruiken van je magieaanvallen is gemakkelijk, via een menuutje kun je de aanvallen toekennen aan één van je knoppen. Door RT of LT in te drukken krijg je een nieuwe ring te zien, zo kun je in totaal 12 aanvallen aan je knoppen toekennen.

Diep
In totaal heb je 15 verschillende Combart Arts per character. Bij een High Elf zijn dit bijvoorbeeld voornamelijk magische aanvallen. Opvallend is dat je al deze aanvallen al vrij snel in het spel kunt gebruiken. Het gaat echter verder dan dat. Je kunt je held namelijk op veel verschillende manieren uit bouwen. Ten eerste is er het levellen, hoe hoger je in rang stijgt, hoe meer punten je kunt toewijzen aan dingen als snelheid, kracht etc.

Daarnaast krijg je punten voor skills, deze kunnen er voor zorgen dat je bijvoorbeeld sneller kunt aanvallen of meer schade kan doen met bepaalde wapens, dit is redelijk uitgebreid. Als laatste heb je dan nog je Combat Arts, die je op kunt levelen met items uit de spelwereld. Deze kun je ook nog eens aanpassen op kracht, intensiteit etc. Hierbij moet je echter wel keuzes maken.
Zo heb je bijvoorbeeld een skill waarbij je skeletten kunt oproepen die aan je zijde vechten. Deze kun je verder uitbouwen, maar je hebt dan de keuze om bijvoorbeeld; of de schade toe te laten nemen van je vechtersbazen, of voor een extra skelettenstrijder te gaan. Zo zijn er drie keuzes die je kunt maken om deze ene skill uit te bouwen.

Dit werkt allemaal bijzonder goed, het enige grote nadeel is dat er niets over wordt uitgelegd, waardoor je met trial en error dit allemaal moet zien uit te vinden. Hoge leercurve dus.

Gigantisch
Sacred 2 is verder echt een gigantische game. Om te beginnen de speelwereld. Na 11 uur had ik pas 4,6% van de gehele wereld gezien. Dit komt neer op 200+ uur aan reizen om de gehele wereld te kunnen zien. De eerste keer dat je de wereldkaart opent, valt je mond dan ook al gauw open. In deze wereld liggen meer dan 40(!) steden en er zijn meer dan 500 quests die je kunt voltooien. Voor mensen die wel weer eens een Diablo soort game willen spelen voelt dit als een droom! De wereld is groot, maar met zogenaamde Mounts (paarden, maar ook unieke mounts voor elke klasse) kan je de wereld snel over reizen.

Je kunt ook nog eens door levellen tot level 200, Tot de laatste moeilijkheidsgraad heb je zelfs pas toegang op level 140. Er zijn in totaal 5 moeilijkheidsgraden, waarbij je in het begin alleen toegang hebt tot de eerste twee.

Om je een idee te geven hoeveel items er wel niet in dit spel zitten: Ik heb de eerste drie uur van het spel drie keer door gespeeld met hetzelfde character (wel steeds vanaf level 1), drie keer kreeg ik totaal andere items. De eerste keer was dit alleen een zwaard en kreeg ik meteen een boog tot mijn beschikking, de tweede keer kreeg ik helemaal geen boog en had ik al heel snel een zwaard met mooi schild, pas veel later kreeg ik een boog. De derde keer kreeg ik al snel een zwaard en schild en ontving ik vrij snel een Energy pistool, dat ik in de eerdere avonturen nog niet eens was tegen gekomen. Drie keer dus compleet andere items. Hou je dan vervolgens ook nog in gedachte dat bij elke moeilijkheidsgraad de items verbeterd worden en dus veranderen en je krijgt een idee van de omvang van deze game. De items kun je overigens heel gemakkelijk switchen tussen jouw verschillende characters, in de wereld staat een schatkist waar je al je items in kan verzamelen, al jouw gemaakte characters hebben toegang tot deze schatkist.

Items komen langs in de categorieën veel voorkomend, magisch, zeldzaam, uniek, set-item en legendarisch. Vreemd genoeg hebben ze echter bij de Xbox 360 versie, de verschillende kleuren om deze verschillende soorten aan te geven, vervangen door een sterrensysteem. Hierdoor kun je onmogelijk zien of je een zeldzaam item oppakt, want deze sterrenklassering kun je pas zien als je het item daadwerkelijk in je inventory hebt. Erg jammer, want die kleuren en de schrik als je een uniek item hebt gevonden, gaven juist wat extra’s aan de Diablo serie.

Online
Naast al dit geweld kun je dan ook nog eens online en dat is natuurlijk het leukste aspect van deze game, opscheppen met de equipment die je hebt vergaard. Het verhaal kun je met zijn tweeën offline doorspelen en online kun je met 4 mensen aan de slag. Ook PvP gameplay wordt gesupport voor de PvP fanaten. Daarnaast kun je als host heel uitgebreid alles instellen, zo kun je de max level cap zetten op jouw level, zodat je nooit met mensen hoeft te spelen die alles voor je voeten weg maaien. Tegelijkertijd, zit je ergens vast, dan kun je de level cap een stuk hoger zetten, zodat iemand je kan helpen een moeilijke baas te verslaan. Vooral voor de wat zwakkere klassen zoals de sorceress is dit ideaal. Een zeer uitgebreide en complete game dus, alleen is het jammer dat er niet meer mensen mee kunnen doen dan 4.

Alles top?
Is de game dan echt zo briljant?
Briljant nee. Daar mist het nog net de nodige finesse voor. Zo is er de genoemde camera, die, als je inzoomt, net boven je warrior blijft hangen waardoor je niet kan zien wat er voor je gebeurt. Ook het inventory systeem werkt redelijk onhandig.
Hierdoor verlies je al gauw het overzicht van je bezittingen. Daarnaast gaat de gameplay redelijk diep, maar wordt er niets uitgelegd en moet je zelf er mee stoeien om uit te vinden hoe je jouw character verder uit kan breiden. Ook het sterrensysteem voor de items is niet ideaal.

Ook een groot nadeel is dat je geen waypoints kunt zetten naar waar je heen wilt. Je kunt wel een quest prioriteit maken en dat die dan op je radar verschijnt, maar het is niet zo dat je op een willekeurige plek een marker kunt plaatsen. Verder is de voiceover goed van de quest personages, maar bijzonder slecht van jouw eigen character. Deze zegt ook steeds hetzelfde.

Als laatste minpunt wil ik nog aandragen dat, waar de game goed blijft draaien in de open wereld, er een grote vorm van vertraging optreedt in de steden. Om één of andere reden gaat het spel daar haperen. De steden zijn nu ook weer niet zó druk dat dit nodig zou zijn, dat is dus zeer apart. Ik raad je ook aan om deze game niét op je harde schijf te zetten, want dan kan die zelfs nog wel eens vastlopen in de steden.

Sacred 2 is een game zonder middenweg, of je vind de game een droom om te spelen, of het kan je totaal niet boeien. Voor de mensen die Diablo 2 kennen en wel weer eens zo’n soort game willen scoren is Sacred 2 zeker een aanrader. De gamewereld is vele malen groter dan Diablo 2 en de totale hoeveelheid te verzamelen loot is bizar groot. Ook is het wel eens lekker om zo’n spel vanaf de bank te spelen in plaats van achter je PC, al is deze dus ook voor de PC verkrijgbaar. Graag meer van dit soort games op de Xbox 360 though.

Voor de mensen die echter deze titel niet kennen, maar het wel vet vinden als een game duizenden items heeft om te verzamelen is dit een leuke game. Houdt er echter wel rekening mee dat de leercurve nogal hoog kan liggen. In deze game gaat ook veel tijd zitten. Wel waar voor je geld dus.

Ben je geen fan van Diablo spellen of het doelloos hakken en ben je meer van een goed verhaal, dan moet je deze game lekker laten liggen.Voor lootverzamelaars en Diablo fans is dit echter een heerlijk tussendoortje op weg naar Diablo 3. Sacred 2, heerlijk!

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Sacred 2: Fallen Angel (Xbox360)

• Replay 92