Second Sight (Xbox)
85 100 1

Review Second Sight (Xbox)

Second Sight gaat over John Vattic die tot hij ontwaakte in een Amerikaans onderzoek centrum een doodnormale man was net als bijvoorbeeld je overbuurman. Echter na zijn coma komt hij erachter dat hij niet meer zo normaal is als eerst. Hier kom je al gelijk achter wanneer je door gebruik te maken van Telekinetische krachten uit je kamer kan ontsnappen. Je loopt de kamer uit en dient uiteindelijk te ontsnappen uit het gebouw. Een beetje kleding is natuurlijk ook handig en dien je dus ook te vinden. In het begin heb je naast de mogelijkheid om objecten te bewegen ook de mogelijkheid om jezelf te healen wat een erg belangrijke kracht is die je nodig zal hebben ook want dit spel is alles behalve makkelijk. Terwijl je verder komt in het verhaal kom je erachter dat je het slachtoffer bent van medische experimenten die bedoeld waren om je mentaal flink te verbeteren. Door middel van o.a. flashbacks kan je zien wat er o.a. voorafgaand is gebeurd. Deze flashbacks gebeuren niet in de stijl van filmpjes maar dien je zelf te spelen. Ook kan je op die manier invloed uitoefenen op de gebeurtenissen. Door middel van anderen te helpen kom je zelf ook dichter bij je einddoel. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Samen met Jane kan je verschillende puzzels oplossen maar je dient haar ook te beschermen want zonder haar kan je dit spel niet voltooien. Op momenten dat ze bijvoorbeeld in het nauw komt te zitten rent ze weg en dien je haar weer zover te krijgen met je charm kracht om haar toch nog bij je te houden.

Een buitenlichamelijke ervaring?
Grafisch zit dit spel meer dan uitstekend in orde. Een zeer krachtige engine zorgt ervoor dat de karakters er niet alleen zeer gedetailleerd uit zien maar zelfs zo goed dat ze ook door de engine in de tussenstukjes worden ge-animeerd. Deze karakters lijken haast zo echt dat ze bij voorgegenereerde filmpjes misschien niet eens veel beter hadden kunnen zijn. Ook de omgevingen zien er zeer goed uit en veel objecten kan je dan ook gebruiken tegen je vijanden. Er is slim gebruik gemaakt van de lichteffecten en dan komt het misschien niet in de buurt van Splinter Cell2 om een topper te noemen, toch is het grafisch gezien toch zeer uitstekend voor elkaar. Ook hoe de krachten worden weergegeven die je gebruikt samen met bijvoorbeeld de mogelijkheid om je lichaam uit te treden en dan het lichaam van anderen over te nemen ziet er zeer gedetailleerd uit. Duidelijk te zien en te merken dat men er flink wat van wou maken op grafisch gebied. Niet de beste graphics maar zeker weten dicht in de buurt ervan.

Gelukkig bevat het spel ook zeer goed geluid. De duistere omgeving wordt krachtig bijgestaan en ook door middel van een zeer goede voice acting cast is het spel zeker weten een van de toppers in het genre. Omdat het bij alle consoles dezelfde kwaliteit zal bieden zit er helaas geen Dolby Digital geluid bij waardoor het geluid misschien niet zo ruimtelijk klinkt als daarbij maar wel nog steeds erg goed en toch nog redelijk ruimtelijk. Wat wel jammer is is dat af en toe de geluidseffecten wegvallen. Dit is een beetje erg slordig van Free Radical en doet onverdient afbreuk aan het spel.

Een nieuwe manier van spelen?
De gameplay van dit spel zit prima in elkaar. De besturing is niet lastig en is ook zo onder de knie. Tijdens het spel leer je je krachten te gebruiken en om jezelf op een slimme manier door de levels heen te loodsen. De krachten die je bezit worden niet alleen sterker, je leert er ook steeds nieuwe krachten bij. Zo kan je bijvoorbeeld op een gegeven moment uit je lichaam treden en andere mensen overnemen. Maar ook kan je de mensen charmen waardoor ze je als een van hun zien of zelfs helemaal niet zien en dus je gewoon je gang laten gaan en langs ze heen lopen. Met je sterke kinetische krachten kan je op een gegeven moment ook soldaten gewoon oppakken en zelfs van de muren afgooien. De moeilijkheidsgraad in het spel is gemiddeld wat betekent dat iedereen het spel wel kan spelen. Gelukkig ook maar want het is redelijk wennen in het begin. Het spel speelt verder als een soort Deus Ex waar ook een aantal minigames inzitten om bepaalde opdrachten te voltooien. Vooral het computer hacken is bij Second Sight zeer goed uitgevoerd. Voor wie alleen maar schiet geweld zoekt is echter bij dit spel op het verkeerde terrein, er zit wel schietgeweld in maar je bovennatuurlijke krachten zijn het belangrijkst, vooral om grote groepen uit te schakelen wat je kan doen door middel van een soort Psi Blast. Na al deze goede punten en spectaculaire opties zou je haast gaan denken dat er niets mis is met het spel en dat het gewoon fantastisch gemaakt is door dezelfde mensen die ook mee hebben gewerkt aan Goldeneye voor de N64 (vele ex-Rare medewerkers zitten bij Free Radical). Toch heeft het spel een aantal minpunten in de gameplay zitten. Zo zit er bijvoorbeeld geen multiplayer in waarbij je elkaar met kinetische krachten zou kunnen verslaan. Verder zijn de 16 missie's wel groot maar ook weer niet echt fantastisch groot. De speelduur is dan ook niet echt lang, de gemiddelde gamer kan er in ongeveer 15 uurtjes doorheen zijn.

Uiteindelijk is het spel dan misschien wel een beetje kort, toch wordt door Free Radical de standaard op het gebied van 3rd person shooters met speciale krachten weer een trede hoger gezet. Het spel is erg onderhoudend en zeer goed speelbaar te noemen. Verder ziet het er nog eens erg goed uit en wordt de multiplayer niet eens zo heel erg gemist. Dit spel kan zich zeker staande houde in het genre en mag zich voorlopig qua 3rd Person Shooter zich zeker in de top10 bovenin plaatsen want dat het een topspel is staat vast.

Oordeel Second Sight (Xbox)

Aantal keer bekeken: 1883

Laagste 1 prijzen voor Second Sight (Xbox)