Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Smart Bomb (PSP)
62 100 1

Review Smart Bomb (PSP)

Smartbomb

In navolging van Ubisoft’s succesvolle puzzelspel Lumines, komt ook Core/Eidos op de proppen met een poging de portable puzzelaar te plezieren.
Het spel lijkt qua opzet een remake te zijn van het al 23 jaar oude spel Bomb squad, een voor die tijd redelijk innovatief spel voor de intellivision. Of deze opzet echter de tand destijds heeft doorstaan is echter nog maar de vraag…

Verhaal

Die innovativiteit van 23 jaar geleden is in ieder geval niet doorgevoerd in de verhaallijn, die toch wel flinterdun te noemen is. Niet dat ik mij een goed verhaal achter Tetris of Lumines kan herinneren, maar toch.

Als rookie-member van een explosieve opruimingsdienst is het je taak om met behulp van een geavanceerd virtual reality systeem een diversiteit aan bommen onschadelijk te maken. Dit doe je in dienst van de BDU, oftewel Bomb Disposal Unit, die voor jouw tijd onder leiding van Colonel Cage al enig succes boekte met het bestrijden van een verknipte bommenzaaier. Colonel Cage knipte echter na een avondje stevig doorzakken het verkeerde kabeltje door en sindsdien is er nooit meer iets van de beste man vernomen, noch van de mysterieuze bommenlegger. Totdat het hele gelazer met bommen weer van vooraf aan begint.

Gameplay

Kortom, het lot van de wereld rust op jouw schouders, dus hoog tijd voor wat training, alvorens je het echte werk voor je kiezen krijgt.
En dat niet iedereen uit het juiste BDU-hout gesneden is, blijkt wel bij de aanvang van de eerste serie (trainings!)puzzels die je voorgeschoteld krijgt.

Zelden heb ik mij met zoveel frustratie door een tutorial moeten heen wurgen als bij Smart Bomb. Doorgaans wandel je zo door zoiets heen, om vervolgens aan de echte uitdaging te beginnen, maar niet bij dit spel. De moeilijkheidsgraad is meteen al op niveau en is verder ook niet in te stellen, dus er zit niets anders op dan je erin vastbijten. Niet dat de puzzels op zich zo nou moeilijk zijn, die zijn best te doen als je even de tijd krijgt om er over na te denken. Maar een bom zou geen bom zijn als er geen tijdslimiet aan verbonden was. Deze limiet is echter van korte duur, zodat je niet al te veel bedenktijd hebt. De teller is nog wel wat op te rekken door in de minigames verkrijgbare power-ups, maar ook dat zet niet veel zoden aan de dijk.

Tijd is dus je grootste vijand in dit spel, iets waar ik persoonlijk een bloedhekel aan heb bij spellen. Is het dan uiteindelijk game-over, dan duurt het weer een eeuwigheid alvorens je weer kunt gaan spelen, want wat je in het spel aan tijd te kort komt, wordt ruimschoots gecompenseerd in de laadtijden. Ben je dan eenmaal weer zover, dan kun je je eerst weer door exact dezelfde puzzels heen wurmen, die nadat je ze een keer hebt gehaald geen uitdaging meer zijn, alvorens je weer bij een puzzel terechtkomt die je nog niet hebt gehaald. Al met al voelt het hierdoor al snel als een herhalingsoefening en is het tempo al snel uit het spel.

Het spel op zich is overigens een aaneenschakeling van minigames, die elke keer wat uitgebreider en lastiger worden. Zo heb je een soort marble madness variant, waarbij je een aantal knikkers door een speelveld naar hun eindpunt moet loodsen. Bij een ander spel moet je een serie spiegels zodanig plaatsen dat ze een laserstraal van de linker naar de rechterkant geleiden. Weer een ander spel laat je à la pipe dream verbindingstukken draaien tot je een aaneengesloten circuit van dezelfde kleur hebt, en zo zijn er nog een handjevol andere games.
De besturing bij de verschillende games is logisch opgezet en heb je zo onder de knie. Wat opties betreft, de singleplayer heeft een drietal variaties op de story mode nl. arcade, challenge en special, die overigens nog in de story mode moeten worden vrijgespeeld. Naast singleplayer is er ook een multiplayer (adhoc) mode.

Graphics & Audio

Visueel gezien valt er niets te klagen over Smart Bomb. De graphics zijn kleurrijk en scherp, gewoon dik in orde. De muziek is opzwepend, iets wat misschien een tikje vreemd is bij een beroep waar het draait om uiterste concentratie. Maar misschien dat de gemiddelde bommenontmantelaar tijdens het onschadelijk maken van een bom ook wel naar stampende technomuziek luistert, ik weet het niet. Je kunt er gelukkig altijd nog voor kiezen om de muziek uit te schakelen.

Conclusie

Hoewel het spel in potentie genoeg variatie bevat, heeft Smart Bomb toch teveel minpunten om een must-have te zijn. Voor diegene die bereid zijn de wat hoge moeilijkheidsgraad, lange laadtijden en zichzelf herhalende karakter op de koop toe te nemen, liggen er echter wel een flink aantal gevarieerde puzzels klaar.

 

Oordeel Smart Bomb (PSP)

  • Graphics 70
  • Gameplay 65
  • Originality 70
  • Sound 50
  • Replay 55
  • Eindcijfer 62

Aantal keer bekeken: 1951 

Laagste prijzen voor Smart Bomb (PSP)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.