Sonic Rush (NDS)
83 100 1

Review Sonic Rush (NDS)

Sonic Rush werd met een 9,2 betiteld als het beste Sonic-spel ooit door het officiële Nintendo-tijdschrift in Amerika. Uit de titel kunnen wij opmaken dat Sonic haast heeft en aan het plaatje op de voorkant zien we dat hij niet alleen is. Wie is de mysterieuze kat in het roze? Heeft Sonic dan echt zoveel haast? De vorige reviewschrijver in ieder geval niet, maar hier is hij dan toch: de review van Sonic Rush op DSParty! Als we het dan toch al over haast hebben: toen ik de game gelijk met de release kocht speelde ik hem helemaal plat. Totdat ik Mario Kart kocht een paar dagen later, en sindsdien speel ik het niet meer zo veel. En waarom? Niet omdat het spel niet lekker speelt of omdat het saai is. Nee, simpelweg door Mario Kart. En nu ik Mario Kart wel, met wat haast natuurlijk, zo goed als uitgespeeld heb, begin ik weer aan deze topper voor onze dubbelschermige vriend. Let alstublieft niet teveel op het woordje ‘haast’, het blijft nu hangen.

Op naar het verhaal van de game. Groot is het niet, krachtig evenmin. Dr. Eggman, dé aartsvijand van Sonic, heeft weer een plannetje gemaakt. En wie gaat hem tegen houden? Wat? Mario? Nee, Sonic natuurlijk! In het begin van de game zie je een intro’tje waarin een heel gesprek te zien is tussen Eggman en onze kleine blauwe egel. Sonic vroeg wat Eggman’s plannen deze keer waren en de geleerde zei sarcastisch: “Denk je echt dat ik jou dat ga vertellen?!”. En Eggman peerde hem vervolgens en liet een diamant vallen die verdacht veel leek op een Emerald, een waardevolle steen die al jarenlang een grote rol speelt in de games van Sonic the Hedgehog. Sonic liep op de steen af en net voordat hij hem oppakte werd het, met haast, onder zijn neus weggegrepen. Voordat Sonic wist wie het was, was de roze gedaante alweer vertrokken. Wie was dat? Dat was de mysterieuze kat!

De mysterieuze kat, kortweg Blaze the Cat (Blaze voor vrienden), speelt een grote rol in het kleine verhaal. Zij is namelijk de beschermster van de Sol Emeralds. Ze zit al een tijde achter de dokter aan, dus het was slechts een kwestie van tijd dat Sonic en Blaze elkaar tegen zouden komen, aangezien ze allebei achter de Emeralds aan zitten deze keer.
Dr. Eggman is deze keer niet alleen als meesterschurk. Hij heeft een maatje van hem meegenomen die door het leven gaat als Eggman-Nega. Hij heeft een welgefatsoeneerd spraakvermogen en lijkt sprekend op Dr. Eggman. Ik ga niet teveel verder op dit personage in, anders hoef je de game niet meer te spelen. Andere characters die in de game voorkomen zijn Tails en Cream. Deze twee zorgen ervoor dat Sonic en Blaze door de worldmap heen kunnen komen en helpen je met sommige dingen. Knuckles en Amy helpen ook nog onderweg in het verhaal.

Met weinig haast hebben we nu het verhaal en de main characters gehad. Op naar de gameplay! De game speelt supersnel weg, maar dat konden we ook wel ruiken. Dan vraag ik mij af: speelt het niet té snel weg? Persoonlijk denk ik van wel. Als je het spel voor het eerst speelt zul je zeker aan de überhoge snelheid moeten wennen. Alles gaat als een speer over je schermpjes voorbij, zonder dat je nu echt ziet waar je voorbij rent. Vijanden zijn onduidelijk aangegeven en als je dan net lekker aan het rondrennen bent, verlies je al je ringentjes. Als je doodgaat weet je niet zeker of je nou een savespot geraakt hebt of wel, want de actie is soms zo snel dat je niet kan zien wat je doet, zoals ik al zei. Naar mijn mening is de gameplay gewoon van A naar B komen, zonder al te veel moeite. De makers hebben nog een beetje geprobeerd om wat afwisseling in de levels te gooien, door tussendoor op een switch te drukken, waarna je moet wachten op een platformpje die de muur uit komt, zodat je naar de overkant van een gigantisch gat kan. Dat past gewoon niet bij een game als deze. Als de actie dan al zo snel is, hou het dan zo.

Dat is dus een minpunt van de game. Wat ik ook echt zo’n gigantisch nadeel vind is het dat als je Game Over bent, je dan helemaal opnieuw moet beginnen vanaf de Act (level) waar je gestorven bent. Dus stel: jij bent in wereld 4.2 en je gaat dood, dan moet je dus weer bij 4.1 beginnen. En in het begin vind je dat dan nog niet zo heel erg, maar na een tijdje worden de levels steeds langer en langer… Dan wordt het echt vervelend. Dat drukt de pret best wel en je gaat haastig door alle levels heen, nog sneller dan dat je al deed, want je wilt verder komen. Als je dan eindelijk bij een Boss bent aangekomen, word jij in een 3D omgeving geplaatst en mag je doen wat nodig is om de desbetreffende eindbaas te verslaan. Dan nog iets over de levels. Bij sommige levels is het niet alleen rennen en vliegen wat je doet, ook kom je wel eens bij een doodlopend stuk. Meestal is het dan de bedoeling om een aantal vijanden te verslaan, maar met de nieuwe move van Sonic moet dat een eitje worden. De welbekende bonuslevels zijn ook weer terug en zien er fantastisch uit. Zei je nou net “nieuwe move”?

Jep, nieuwe move dus. Door middel van één druk op de knop en de juiste hoeveelheid kracht die je hebt verzameld, kun je een superboost krijgen - Sonic heeft dus haast... Met die superboost ben je voor een aantal seconden zo haastig bezig dat je overal doorheen beukt, waar mogelijk. Het nadeel weer hiervan is dat je goed op moet letten wanneer de boost voorbij is. Je loopt dan nog wel snel, maar de tijdelijk kracht die je krijgt is wel uitgewerkt, dus je bent weer vatbaar voor vijandelijke aanvallen. Dit kan soms erg handig zijn in een looping, als je ziet dat je aan de bovenkant, dus op je kop, hangt en naar beneden dreigt te vallen. Hoppa, even boosten en je zit weer op de baan. Ook als je dus een aantal vijanden voor je ziet (als je ze al ziet aankomen), dan druk je gewoon een paar keer op ‘X’ en met de kracht die je hebt, sla je elke vijand het scherm af, of het nou boven of onder is. Want nog een kenmerk aan dit spel is dat het afwisselt van onder naar boven en omgekeerd. Erg leuk gedaan. Als je op het bovenste scherm ergens naar beneden valt, moet je naar het onderste scherm switchen, want daar gaat de actie verder. Zo heb je ook een level in een boot. Daar heb je van die buizen die je door het hele level verplaatsten (de fans weten welke ik bedoel). Als je op het niet-tastbare scherm in de buis verdwijnt, zul je op het wel tastbare scherm weer tevoorschijn komen, mits het een buis is die je van boven naar onder verplaatst. Je hebt namelijk ook buizen die jou eerst van boven naar onder, dan naar rechts, boven, links, boven, onder, boven brengen en dan kom je dus weer gewoon op het bovenste scherm uit. Snap je het nog? Snel he...

Ik zei al dat Sonic niet alleen was en ik vertelde ook met wie hij is: Blaze dus. Met allebei de personages kun je het verhaal spelen maar dan zijn de levels op een andere manier achter elkaar geplaatst. Dat deed me een beetje denken aan Sonic Adventure 2 op de GC, daar was ook al zo’n soortgelijk systeem in gebracht. Maar goed, het verhaal is voor Sonic net een beetje anders dan voor Blaze en het verschil lees je hierboven. Blaze heeft wel wat andere moves dan Sonic. Iedereen weet dat de blauwe snelheidsduivel zich op kan rollen om een dikke boost te krijgen, Blaze blijft rechtop staan en neemt een aanloopje zoals een stier dat zou doen. Daarna verandert zij ook niet in een bal maar in een vuurberg, wat haar snelheid niet verbetert. Als je bij Sonic heel erg snel van een berg af racet terwijl je naar je balletjesmode gaat en je zou hetzelfde doen met Blaze, dan merk je het verschil meteen. Blaze remt heel snel af, maar is ook niet sterker dan Sonic.

Dan de graphics, het geluid en de replay. De graphics zijn niet slecht te noemen, maar goed is anders. De DS kan veel meer aan qua 3D-modellen van characters en achtergronden, maar dit past goed bij het spel. Daardoor valt het niet op, tenzij je kritisch kijkt, dat de graphics soms wel meevallen, want ze dragen een grote steen bij aan de sfeer van het spel.
Het geluid is perfect voor het spel. Het is supersnel en is het meest te vergelijken met de techno-style. Maar laat je daardoor niet afschrikken, want het zit wel goed. Af en toe hoor je Sonic en Blaze wel eens wat roepen en Tails en Cream praten ook met je. De stemmen zijn niet vervelend om te horen, maar voegen niet echt iets toe.
De replay van dit spel is moeilijk te beoordelen. Het ligt compleet aan jou of jij zin hebt om het spel steeds maar over te doen, op zoek naar bijvoorbeeld de bonuslevels. De eindbazen zijn en blijven wel leuk om te doen, want, net als in de normale levels, zit er een klok in het spel die bijhoudt hoe snel jij over een level doet. Deze is ook uit te zetten voor de zenuwenlijders onder ons. Ook geeft het spel na ieder level aan op welke rank je zit en dat is ook leuk om te verbeteren, vind ik zelf.

Er zit ook nog een multiplayer in het spel verwerkt, single- én multicard. In de eerste variant kun je met z’n tweeën de levels doorlopen, degene met de meeste ringetjes wint. Dit is echter zó saai dat je al gauw besluit dat je dit nooit meer wil spelen, met als gevolg dat je een hekel krijgt aan elke vorm van Sonic multiplayer.

Sonic Rush is niet het beste Sonic spel ooit gemaakt, naar mijn mening. Het heeft leuke toevoegingen, zoals de nieuwe haastige beuk van Sonic, een nieuw geïntroduceerd character Blaze, en de bonuslevels zijn er weer. De eindbazen waren de grootste en leukste verassing van dit spel. Het grote nadeel van dit spel is echter de te hoge snelheid. Je ziet amper iets om je heen gebeuren en je drukt alleen maar naar links/rechts op sommige punten. Hierdoor ga je heel snel af en ben je zo game over, terwijl dit op de GBA (Sonic Advance) niet zo was. Erg jammer, maar desondanks zeker geen slechte titel om in huis te nemen!

Oordeel Sonic Rush (NDS)

• Gameplay 88
  • Sound 79