Star Wars: Battlefront Day One Edition (PS4)
78 100 1

Review Star Wars: Battlefront Day One Edition (PS4)

Star Wars: Battlefront (SW BF) is een titel waar talloze mensen – met name Star Wars fanaten – reikhalzend naar uit hebben gekeken. Ook ik ben zo’n Star Wars-geek die de meeste uitwerpselen van het door George Lucas bedachte universum slikt als zoete koek. Met name de Knights of the Old Republic (niet de MMO) games en The Clone Wars (animatieserie) zijn voor mij bewijzen van de enorme potentie van de sfeer, settings en werelden die het filmuniversum biedt, ook buiten de films om. Battlefront zoomt in op Episode IV, V en VI. De trilogie waar het allemaal mee begon, waar de cynische opmerkingen van Han Solo je om de oren vliegen en Darth Vader een maskertje op heeft.

Verhaal: In een sterrenstelsel, hier heel ver vandaan
Battlefront is een grote game. Gelukkig is er een heerlijke zalf die de wachttijd tijdens het downloaden doet verzachten. Spelend als Darth Vader mag je groepen Rebellen te lijf gaan met je lightsaber en ze net zolang Force choken totdat het spel klaar is. Een heerlijke start die doet denken aan The Force Unleashed. In tegenstelling tot het eerdergenoemde Knights of the Old Republic, kent SW BF geen uitgebreid verhaal. Er is geen campaign aanwezig en ondanks de offlinemogelijkheden richt de game zich overduidelijk op het online spektakel.

Een goede plek om te beginnen zijn de trainingslevels, waarin je de verschillende aspecten van de game mag beproeven. Zo kun je laserstralen ontwijken in je X-Wing en binnen de bossen van Endor racen op een Speeder Bike. In verschillende missies kun je je geluk beproeven als Stormtrooper, Rebel of zelfs een van de bekende Star Wars personages. Zo is er de Survival Mode waarin je vijftien waves van vijanden moet verslaan en is er een Battle missie waarbij het doel is om honderd punten te verzamelen door muntjes op te pakken die elke verslagen vijand achterlaat (een variant op de Kill Confirmed modus in Call of Duty). Hoewel de offline missies leuk zijn, zul je ze niet keer op keer uitspelen. De moeilijkheidsgraad ligt niet gigantisch hoog, dus wanneer je alles een paar keer gezien hebt en alle wapens hebt uitgeprobeerd, kun je beter je geluk online beproeven.

Het spel speelt zich af op vier verschillende planeten: Tatooine (woestijn), Hoth (ijs), Endor (bos) en Sullust (lava) met in totaal twaalf verschillende maps. Elke gamemodus maakt gebruik van dezelfde settings. Doordat elke game mode weer andere doelstellingen kent, voelt het geheel toch erg gevarieerd aan. Elk potje word je automatisch ingedeeld bij de Rebellen of het Keizerrijk, die afhankelijk van de gamemodus andere doelen hebben. Ook dit draagt bij aan een prettige afwisseling. De aanwezigheid van de Jedi (Luke Skywalker) en Sith (Darth Vader en Emperor Palpatine) zou moeten zorgen voor het kersje op de taart, maar juist de aanwezigheid van deze helden voelt wat knullig aan. Je loopt al schietend door een prachtig gebied en opeens springt Luke Skywalker als een wilde hond uit de bosjes, rondzwaaiend met zijn lightsaber. Dit ziet er niet alleen lullig uit, maar voelt gewoonweg niet aan als de lightsabergevechten die je uit de films kent.  Vanuit spelperspectief is de aanwezigheid van deze sterke personages te verklaren en een welkome afwisseling, maar dit zou beter ingevuld kunnen worden. Een smetje op een verder heerlijke Star Wars-sfeer.

Gameplay: Schieten als vanouds
Over nostalgie gesproken: dat voel je weer als je je geweer oppakt in Battlefront. Je waant je even weer als 007 tijdens de gouden jaren van Goldeneye 64. Lekker rondlopen met je gouden pistool en jagen op een klein dik mannetje om zijn bolhoed van zijn hoofd te schieten. SW BF kiest een meer elementaire/arcade insteek en mist hiermee wel een hoop elementen die je van een moderne shooter zou verwachten. Zo kun je niet om een hoek schieten, is je vizier even stabiel tijdens het rennen als wanneer je stilstaat en staat ‘aim-assist’ standaard ingesteld om je te helpen met mikken. Hoewel ik me kan voorstellen dat het voor hardcore shooter-fanaten een gemis is, zie ik er persoonlijk de voordelen wel van in. Het maakt de game toegankelijk en zorgt ervoor dat je ook als beginner een kans maakt tegen een ervaren speler, zeker als je goed samenwerkt met je teamgenoten. Tevens legt het spel hiermee de nadruk meer op het belevingsaspect dan op een shooterervaring pur sang. Voor spelers zoals ik, die meerdere games spelen en dus niet tientallen uren in een game willen stoppen puur om de basis onder de knie te krijgen, werkt deze aanpak verfrissend. Dit houdt overigens niet in dat die basis foutloos is. Zo is een van de grootste fouten uit het spel dat wanneer je vanachter een obstakel wilt schieten, je af en toe het obstakel zelf raakt in plaats van datgene waar je vizier op staat. Het niet om de hoek of over obstakels heen kunnen schieten is een flink gemis, zeker omdat games waarbij schieten niet per se de kerngameplay is, zoals bijvoorbeeld bij GTA en Uncharted, deze games dat toch een stuk beter beheersen. De mogelijkheid om te wisselen tussen 1st en 3rd person view is overigens symbolisch voor de keuze voor toegankelijkheid. Hoewel het alternatieve perspectief voor- en nadelen heeft, speelt het vanuit de derde persoon ook erg lekker. De totale gameplay doet meer denken aan de arcade-achtige gameplay van Halo, waar positionering, strafen, granaten en melee-aanvallen een belangrijke rol spelen, dan het precisiewerk van Call of Duty. Een manier van spelen die, zeker met een controller in je hand, heerlijk aanvoelt.

Het aanbod van wapens is simpel en overzichtelijk gehouden. Verwacht geen tientallen wapens en opties, maar simpelweg de keuze tussen een aantal verschillende handpistolen en tweehandige geweren. Elk wapen heeft verschillende eigenschappen zoals bereik, kracht en schietsnelheid. Hoewel de verschillen niet gigantisch zijn, maakt het wel degelijk uit welk wapen je kiest. Zeker online kan een verder bereik het verschil maken. Een van de grote voordelen van het ogenschijnlijke beperkte aanbod is dat het zo heerlijk overzichtelijk is. De verschillen zijn duidelijk en je kunt binnen een korte tijd de meeste wapens uittesten om te kijken wat het beste past bij jouw speelstijl. De laserpistolen kennen overigens geen munitie, dus je hoeft niet te herladen. In plaats daarvan heeft elk wapen een ‘cooldown’ welke ingaat als je voor een bepaalde tijd aan één stuk door blijft schieten. Time je goed, dan kun je deze cooldown verminderen. Time je slecht, dan duurt-ie juist langer. Dit is in het heetst van de strijd een lastige klus en voegt tevens een prettige extra laag aan de gameplay toe.

Naast je hoofdwapen kun je gebruik maken van Star Cards. Je kunt maximaal drie kaarten dragen, waarvan er twee werken met een cooldown en één met batterijverbruik. Dit kun je weer aanvullen door het oppakken van de juiste ‘pickups’. Star Cards zijn wapens zoals een jetpack, granaten of speciale aanvallen die geschikt zijn tegen grote groepen vijanden of voertuigen. Door online te spelen verdien je punten waarmee je nieuwe Star Cards vrij kunt spelen. Naast jouw drie Star Cards kun je nog speciale ‘wapens’ oppakken tijdens het spelen. Dit kan een Droid zijn die je helpt of een kanon wat je neerzet en waar je plaats achter kunt nemen. Ook zijn er pickups die je in een voertuig of juist Hero of Villain verplaatsen. Activeer je zo’n Hero/Villain pickup, kun je opeens rondrazen met een jetpack van Boba Fett of vlieg je opeens in een T-47. Deze momenten zijn spaarzaam en komen als een zeer welkome verademing. Al met al voelt de gameplay gevarieerd en verfrissend aan, ondanks de beperkingen. En, niet geheel onbelangrijk, het is gewoon enorm leuk om te doen!

Presentatie: Ion shockwaves

Het spelen van SW BF is tevens een lust voor het oog. Prachtige omgevingen, vol rondlopende AT-ATs, dartelende TIE Fighters en talloze laserstralen die je om de oren vliegen. Het voelt direct aan zoals Star Wars zou moeten voelen. Het geluid speelt hierbij een essentiële rol en is van een enorm hoge kwaliteit. De ontploffing van een Ion Grenade deed me denken aan het heerlijk slopende geluid van de Seismic Charge die Jango Fett op Obi-Wan Kenobi afvuurt in Episode II. Het audiovisuele plaatje is compleet en er is weinig op aan te merken. De verschillende settings vullen elkaar qua sfeer en kleurpallet naadloos aan. Zo zie je op ijsplaneet Hoth vijanden al van ver aankomen, terwijl je op Endor tussen de bomen door het bos soms niet ziet. De visuele effecten van bijvoorbeeld opwaaiend zand of dampende lava maken het plaatje af. Ook qua gameplay zit het goed in elkaar. Zo heeft elke map een mix van binnen- en buitengebieden en is de achtergrond altijd gevuld met gevechtsvliegtuigen, laserstralen en vechtende AT-ATs. Gepaard met het bombastische geluid en de iconische Star Wars muziek heb je echt het gevoel dat je middenin een enorme strijd verweven bent, ook al speel je maximaal met veertig mensen in een level. SW BF is zonder twijfel de beste Star Wars simulatie die je kunt vinden.

De fantastische omgevingen worden ook tijdens online multiplayer soepel ingeladen. Persoonlijk had ik via wifi af en toe wat lag, maar dat ligt echt aan mijn trage verbinding. Met een kabel was dit helemaal verdwenen en glijdt het spel even soepel over je scherm als Jar-Jar Binks’ woordspelingen in The Phantom Menace. De laadtijden zijn kort en ongeacht welke gamemodus je speelt zijn er altijd genoeg mensen online. De 20-tegen-20 gevechten in Walker Assault en Supremacy zijn wel beduidend populairder zijn dan bijvoorbeeld Hero Hunt, maar zowel de grote als de kleine maps zijn altijd goed gevuld.

Replay: Walker Assault
EA en DICE hebben duidelijk getracht een spel te maken wat een zo’n groot mogelijk publiek moet trekken. Hoewel dit voor sommige spelers als een verademing komt, zullen met name de fanatieke shooterspelers zich even achter de oren krabben voor ze met deze titel aan de slag gaan. Ondanks het gebrek aan diepgang tijdens het schieten, zijn er toch genoeg tactieken die de goede spelers van de n00bs onderscheiden. En zoals in de meeste online multiplayerspellen geldt: hoe beter je presteert, hoe meer je unlockt. Hoewel dit logisch te verklaren is, vind ik er wat nadelen aan kleven. Zo word je als beginner niet alleen overklast door iemand die de levels en de besturing beter kent, maar start je ook zonder Star Cards. Als je dan een tegenstander tegenkomt met een sterker wapen én drie power-ups, ben je als beginnende speler een nog makkelijkere prooi. Door in groepen samen te werken kun je echter een goede kans maken, daarnaast helpt het tactisch opstellen van je personage enorm.

De online modi zelf zullen bekend aanvoelen. Behalve de luchtgevechten zijn er varianten van bekende gamemodes zoals Capture the Flag, King of the Hill en Deathmatch. Toch wordt er wel een leuke draai aan gegeven, om het Star Wars-gevoel te versterken. Zo moeten Rebels bij Walker Assault de AT-ATs van The Empire tegenhouden door communicatiestations te veroveren, daarmee luchtondersteuning op te roepen en met T-47 kabels de poten vast te binden. In Droid Run vecht je in groepen van 6-tegen-6 om drie rondlopende droids die je tegelijkertijd gevangen moet hebben, terwijl je in Cargo het vijandelijk gebied in moet gaan om belangrijke voorraad te stelen. Je verdwijnt al snel in het Star Wars-gevoel en ik betrapte mezelf er dan ook vaak op dat “nog één potje” uitmondde in een tiental rondes.

Wat wel een enorme teleurstelling is, is het gebrek aan splitscreen co-op. Waar ik hoopte om samen met een vriend op de bank deel te nemen aan de massale online battles, kwam ik helaas bedrogen uit. Hoewel dit wel mogelijk is via online co-op, vind ik de beleving van naast elkaar zitten toch een stuk leuker dan via een headset communiceren (wat overigens wel goed werkt). In lokale splitscreen ben je beperkt tot de trainingen en missies. Hoewel dit best leuk is om een keer samen door te spelen, biedt het niet genoeg diepgang en variatie om hele avonden te vullen. Een belangrijke reden hiervoor is de beperkte AI. Deze lijkt zo schandalig oppervlakkig geprogrammeerd te zijn, dat het bijna lachwekkend wordt. In 1-tegen-1 Battles word je allebei geholpen door vier bots, die simpelweg geprogrammeerd zijn om je te volgen en blind op elke tegenstander te schieten. Zodra je doodgaat, is het een kwestie van luttele seconden voordat jouw bots hetzelfde lot ondervinden. Ze zijn namelijk totaal radeloos als het object wat ze moeten volgen (jij dus) weg is. De aanwezigheid van bots is met name prettig om de controls onder de knie te krijgen en verschillende wapens en Star Cards uit te proberen, maar meer niet.

Battlefront is een prachtige Star Wars-simulatie waarbij je als voetsoldaat of bestuurder van iconische Star Wars voertuigen lekker oorlog kunt voeren. Doordat je steeds wisselt tussen de Rebels/Empire, krijg je niet het gevoel dat je móét kiezen tussen Light of Dark. De arcade-insteek zal sommige spelers afschrikken wegens gebrek aan diepgang, maar voor wie er doorheen kan kijken zijn er genoeg mogelijkheden om de skills te verbeteren. Zaken als anticiperen wat de tegenstander gaat doen en samenwerken met teamgenoten om het doel te behalen zijn in het spel zeker zo belangrijk als snel kunnen richten. Met lokale co-op doet de game zichzelf echt tekort. Hier had véél meer in gezeten. Online staat het spel gelukkig wel zijn mannetje. Met name fans van het universum zullen smullen van de sfeer, setting en briljante geluidseffecten. De keuze voor de dure Season Pass is in mijn ogen wel twijfelachtig. Je wordt niet overladen met content, dus twijfel ik of veel mensen nog eens zo’n bedrag neer willen leggen. Ik hoop in elk geval dat ze zich in toekomstige updates gaan richten op het rechttrekken van glitches en niet op content. Het beperkte aanbod aan wapens kan vertaald worden als ‘gebrek aan diepgang’, in mijn ogen is het juist een gewaagde maar geslaagde keuze. Battlefront heeft voor zowel beginners als experts genoeg te bieden. En als je meer realisme zocht, verwijs ik je door naar het tweede woord in science-fiction.

Deze review is geschreven door Roy van Bijsterveldt

Oordeel Star Wars: Battlefront Day One Edition (PS4)

• Eindcijfer 78