Star Wars: Knights of the Old Republic (Xbox)
90 100 1

Review Star Wars: Knights of the Old Republic (Xbox)

A long time ago in a galaxy far, far away...

Het is 4000 jaar voor de verrijzenis van het Galactic Empire, de republiek staat op instorten. Darth Malak, de laatste overlevende leerling van de Darth Lord Revan, heeft een gigantische Sith Armada losgelaten op het heelal. Door het vernietigen van alle tegenstanders heeft Malak's oorlog de Jedi Order verspreidt en kwetsbaar gemaakt. Terwijl er steeds meer Jedi Knights worden gedood zweren steeds meer mensen zich trouw aan de nieuwe Sith Lord. Boven de Outer Rim wereld Taris gaat een Jedi gevechtsvloot de gevechten aan met de vloot van Darth Malak in een wanhopige poging de Sith tegen te houden. Zonder dat je het weet is jouw karakter de laatste hoop voor het heelal om de Sith tegen te houden OF ga je proberen om de ultieme Sith Lord te worden. Jij gaat het lot van het heelal bepalen, wordt je light of dark. De keuze is die van jou, May The Force Be With you.

Grafisch gezien is dit spel niet echt een van de toppers op het eerste gezicht, de karakters zien er veel hetzelfde uit en er zijn ook niet echt veel verschillende gezichten bij de NPC's. Ook zijn op sommige punten de gezichten niet helemaal goed in elkaar gezet waardoor ze een paar kleine foutjes hebben. De animatie's zijn soepel, soms simpel maar toch goed genoeg om niet te irriteren of je af te leiden. De gevechten zien er zeer goed uit, de lichtzwaard gevechten zien er zeer goed uit en geven je echt een indrukwekkend gevoel alsof het net in een film is. De planeten zien er zeer gedetailleerd uit en heeft geen mist om gebrek aan grafische kracht/kwaliteit te verdoezellen. Het spel biedt verder grafisch veel mooie effecten, duidelijke schaduweffecten, het water ziet er ook goed uit en ook de Force krachten bieden een beeld van herkenbaarheid. Absoluut een pracht en praal die nog niet eerder in een RPG van deze omvang is vertoond.

De gameplay is in het begin even wennen, een zeer omvangrijke omgeving met veel bewegingsvrijheid en toch is het wennen aan een trage gevechtsomgeving namelijk turn-based. Eenmaal onder de knie gaat het snel, de gevechten zullen steeds moeilijker doch duidelijker worden. Het spel heeft in het begin een trage start wat best frustrerend kan zijn, de kans bestaat dan dus ook dat je op Taris het langst zal zijn, dit omdat je character nog niet echt sterk is en je ook veel opdrachten moet uitvoeren. Het spel is in het begin best wel pittig en traag maar naar mate je het door begint te krijgen des te sneller en makkelijk het spelen gaat, het spel wordt wel steeds moeilijker natuurlijk om het niet te snel te laten gaan. Door slim je wapens uit te kiezen en slim te spelen bepaal jij je eigen lot. Het spel werkt op een gegeven moment zeer verslavend wat een groot plus punt is. De quests in het spel zijn redelijk duidelijk, iedere planeet heb je zeg maar hetzelfde doel en daarbij heb je verschillende side-quests die je helpen om naar de Light of Dark side te gaan. Een verhaal dat verder zeer diep gaat maken dit spel een spel waar je zeer lang van kan gaan genieten. Bovendien is er ook nog Live-Update, wie weet wat daat nog voor uitbereidingen gaat brengen. Verder zijn er 2 verschillende eindes maar ook die kunnen weer onderling verschillen, komt door het karakter dat je hebt gekozen en hoe je hebt gespeeld. Veel replay waarde dus, verder worden alle filmpjes bewaard zodat je ze altijd terug kan zien.

Dit spel met volledig Dolby Digital ondersteuning heeft een vrachtlading aan geluid, elke NPC die je tegenkomt heeft volledig gesproken dialogen en ook alle gesprekken die je hebt zullen volledig gesproken zijn (natuurlijk niet de dingen die jij zegt). De lichtzwaarden maken het overbekende geluid en ook de blasters klinken zoals gewend uit de films. Verder maakt het spel volledig gebruik van alle speakers wat zeer realistisch klinkt en je ook midden in het spel trekt. De muziek in het spel is gecomponeerd door John Williams (componist van alle Star Wars films) en staat dus ook garant voor veel spektakel. Alle bekende tunes uit de films komen terug, de Dark Side Theme, de Love Theme, de Star Wars Theme en nog veel meer. Lucas Arts heeft bewezen dat ze echt voor kwaliteit gaan.

Knights Of The Old Republic is een van de grootste RPG's voor de Xbox tot nu, met 7 werelden en 1 ruimte station is dit spel zeer omvangrijk. Met vele quests en side-quests ben je vele uren zoet wat dit spel een gegarandeerde lange levensduur geeft. Een meeslepend verhaal met alleen veel laadpunten als minpunt maakt van dit spel een van de zeer zeldzame juweeltjes op de Xbox en een van de beste RPG's op de consoles. Het wachten is verder voor dit spel wat de Live Mogelijkheid zal inhouden om het spel nog langer speelbaar te houden. Een absolute aanrader voor iedere RPG liefhebber en een absolute MUST HAVE voor de Star Wars fans, dit spel is duidelijk een spel dat zo meeslepend is dat je de tijd zal doen vergeten en de rest niet belangrijk meer is voor je. Een spel dat niet in de gameliefhebber zijn collectie mag ontbreken.

Oordeel Star Wars: Knights of the Old Republic (Xbox)

Aantal keer bekeken: 1421

Laagste prijzen voor Star Wars: Knights of the Old Republic (Xbox)