Stray (PS5)
80 100 1

Review Stray (PS5)

Sinds de eerste trailer heeft Stray denk ik de nodige hype gekregen. Jij speelt een katje waarmee je een avontuur beleeft. Dit zal veel gamende poezenliefhebbers aanspreken. Ik heb zelf al meer dan 10 jaar een zwarte kat en behoor dus ook tot deze groep. Ondanks dat Stray al enige maanden uit is via PlayStation Plus Extra en Premium, kwam nu pas de reviewcode binnen met de fysieke uitgave. Dus nu is het tijd om te kijken of de schattigheid van het katje niet het enige is wat Stray te bieden heeft.

Het verhaal in Stray is in de basis erg simpel. De poes de jij speelt is een zwerfkat zonder naam die met andere zwerfkatten leeft in de riolen. Tijdens het klimmen en klauteren gaat het niet goed en valt de kat in een diep gat. Hij overleeft de val, maar bevindt zich nu wel in een hele nieuwe en onbekende wereld. Hij is echter een stoere kat en wil weer terug naar boven naar zijn vriendjes dus hij gaat op zoek naar de weg naar boven. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Hij bevindt zich in een volledig onbekende wereld met allerlei vreemde robots en er leven ook een soort van vreemde monsters. Dat is natuurlijk voor een katje allemaal niet te begrijpen. Gelukkig krijgt hij hulp. Deze hulp komt in de vorm van een klein vliegend robotje, wat het poezenbeest vindt. Dit robotje is zijn geheugen kwijt en besluit samen met de kat te gaan reizen. Uiteindelijk leidt dit tot een interessant, maar ook wel kort avontuur.

Dit avontuur leidt je door verschillende voornamelijk vuile en vieze gebieden. Denk hierbij aan riolen en gebieden bewoond door robots. Deze robots leven in een soort van sloppenwijken die bezaaid liggen met allerlei troep en afval en verweerde en versleten huizen.  Het roept wel gelijk vragen op: waarom leven de robots zo en waarom leven ze niet boven de grond? Op deze vragen krijg je antwoord gedurende het verhaal.

In Stray worden lineaire stukken afgewisseld met open gebieden waar je meer kunt verkennen. Dit verkennen doe je natuurlijk met de kat. De ontwikkelaar heeft hierbij goed gekeken naar hoe een kat nu eigenlijk beweegt en wat een echte kat doet. Zo springt de poes in Stray net zoals een echte kat en kun je tal van gerelateerde kattenactiviteiten uitvoeren zoals slapen op zachte kussentjes (de controller begint dan ook lichtjes te trillen en er komen spingeluidjes uit), je kunt op bepaalde plekken aan deuren/tapijten/banken krabben, water drinken, flessen van tafel gooien, etc. Het leukste vond ik nog wel dat als je door verf heen loopt je daarna nog wat kleine kattenpootjes op de grond ziet. Oh en dan heb ik het nog geeneens gehad over de miauwknop. De kat miauwt op commando met verschillende miauwtjes, wat natuurlijk erg leuk is. Dit alles zorgt ervoor dat Stray als geheel een heel erg hoog schattigheidsgevoel oproept wat een beetje schril tegenover de vieze vuile wereld staat waarin je je bevindt.

In de verschillende gebieden zijn allerlei puzzels op te lossen. Zowel omgevingspuzzels als kleine zoektochten. Sommige hiervan zijn verplicht en andere zijn dan weer optioneel. Verwacht niet dat je hier echt heel erg uitgedaagd zult worden. De puzzels zijn nooit echt heel moeilijk, maar ook weer niet veel te gemakkelijk. Wel zit er veel herhaling in de elementen die gebruikt worden voor de puzzels. Zo zijn er meerdere waar een leeg olievat een rol speelt.

Naast dat er soms wat meer variatie in de puzzels had kunnen zitten ben ik grafisch toch ietwat teleurgesteld. Stray is zeker niet lelijk en op sommige momenten ook echt wel mooi, maar er was denk ik veel meer uit de PlayStation 5-versie te halen. Zo ziet het katje er van dichtbij niet helemaal scherp uit en hetzelfde geldt voor omgevingselementen. Het gaat hier dan voornamelijk om de details. Het heeft mijn spelplezier niet verstoord, maar het viel mij wel op. Daarnaast ben je in een uur of vier tot vijf wel klaar met Stray. Het kan blijkbaar ook in twee uur, gezien daar een trofee voor was. Zelf had ik weinig problemen met deze lengte, want het voelde wel lang genoeg. Je kunt nog wat meer tijd besteden aan Stray door de collectibles allemaal te halen en alle opdrachten in de open gebieden te voltooien, maar verwacht niet dat je hier uren mee zoet zult zijn. Ik zie Stray meer als een fijn tussendoortje. Ik had de game nog leuker gevonden als ik mijn eigen zwerfkat had kunnen maken. Dan was hij natuurlijk helemaal zwart geweest net zoals mijn eigen kater. Mocht er een vervolg komen, dan zou dit wat mij betreft een optie mogen zijn.

Uiteindelijk leunt Stray natuurlijk wel zwaar op de schattigheid van de zwerfkat. Maar daaromheen is wel een interessante wereld en verhaal gebouwd. Het is echter aan jezelf of je de op dit moment ongeveer €40 over hebt voor een uurtje of vijf plezier. Ik heb mij echter prima vermaakt en ik denk dat iedere andere kattenliefhebber en gamer dat ook zal doen.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 5589