Sudoku Master (NDS)
68 100 1

Review Sudoku Master (NDS)

Stel je voor: Je zit lekker een Sudoku in te vullen in zo'n puzzelboekje, en een vriend vraagt of hij er ook één mag. Je wilt een pagina uitscheuren, maar per ongeluk scheur je het hele boekje door midden. Je begint te huilen en roept hard: "Had ik maar een digitale Sudoku!" En dan zie je in de winkel wat dit waar kan maken: Sudoku Master. Iedereen kent Sudoku inmiddels wel. De puzzel is alweer een tijdje een rage. Sudoku is een puzzel van negen bij negen vakjes met een aantal cijfers. Het is de bedoeling om de overige vakjes ook te voorzien van cijfers, maar je moet er voor zorgen dat zowel op de horizontale als de verticale lijn de cijfers één tot en met negen staan. De Sudoku is tevens opdeelbaar in negen blokken, en ook in die blokken moet één tot en met negen komen te staan.

Sudoku Master kent voordelen, maar ook een hoop nadelen. Laten we beginnen met de nadelen. Al vanaf het opstarten beginnen de irritaties. Je moet tig keer met je stylus op het scherm tikken voordat je eindelijk bij het menu bent. Vanaf daar is het te doen tot je begint aan een Sudoku. Voordat je daar aan begint kun je kiezen uit het niveau van je Sudoku. Training, makkelijk, gemiddeld of moeilijk. De makkelijke Sudoku's waren al moeilijk genoeg voor mij, dus dat was ook hetgeen waar aan begonnen werd. Bij de makkelijke mode kun je 80 Sudoku puzzels kiezen. Een aantal staan er al, anderen moeten worden geunlocked door Sudoku's op te lossen. In totaal zijn er in het gehele spel 400 Sudoku's te spelen, wat de replay-waarde van dit spel erg hoog maakt. Iedere avond voor het slapen gaan een Sudoku maken, en na een jaar ben je gewoon nog niet klaar.

Stuiten we meteen op het voor mij zeer positieve effect van Sudoku Master. Hoewel het spel behoorlijk zaaddodend is, werkt het spel voor mij als een beautysalon. Hoewel ik al behoorlijk wat schoonheid uitstraal, heb ik sinds ik bij GameParty zit last van slapeloosheid en daardoor flinke wallen. Door Sudoku Master te spelen voor het slapen gaan werd ik zeer duf, omdat het totaal geen uitdaging bood. Behoorlijk snel hierna sliep ik zo schoon als een prinsesje, en mijn wallen hangen niet meer aan mijn kin.

Terug naar het negatieve, nu we toch al het positieve van het spel genoemd hebben. Sudoku Master kent twee invulopties: Het aanwijzen van een cijfer en het schrijven van een cijfer. Nu heb je met het zelf schrijven van een cijfer net iets meer te doen, dus kies je daarvoor. Waarom je meer moet doen? Omdat het systeem je cijfer negen van de tien keer niet herkent. Als je een fatsoenlijke 9 opschrijft ziet het spel het heel vaak als een 8, je moet de 9 schrijven als een 'q', en dat is nogal lame. Een alternatief voor het schrijven van een 9 is het schrijven van een normale 4… Maar dan zit je weer te kloten als je een 4 nodig heb.

Om trouwens, om toch nog terug te keren naar de positieve Sudoku Master feitjes: Er is nog een zeer positief iets. De graphics heb ik, zoals degenen die te lui zijn om de hele review te lezen en alleen de score checken (Terecht, wie leest er nu een zeer lange tekst over Sudoku? Ik heb al medelijden genoeg met degene die dit moet nakijken), een dikke tien gegeven. De graphics lijken namelijk precies op de graphics uit een puzzelboekje, en ze zijn daarom zeker mooi te noemen.

Wat dan wel weer irritant is, zijn de sounds. Je hebt de keuze uit drie zeer rustige, op je zenuwen werkende muziekjes. Na één keer luisteren draai je het geluid van je DS gewoon uit, want het is irritant. Tijdens het wisselen van het eerste irritante muziekje zul je wel weer opgevrolijkt worden. Je kunt namelijk ook kiezen uit drie kleuren voor de achtergrond van je Sudoku!

Na het uitspelen van een Sudoku ontvang je sterren. Dit is gebaseerd op hoe snel je de Sudoku op hebt gelost. Als je zeer snel bent zul je vier sterren halen. Met die sterren kun je kijken hoe goed je bent in Sudoku. Er zit namelijk een optie in het spel waardoor je kunt zien of je niets, brons, zilver, goud of platinum waard bent. Dat wordt binnenkort pronken op het forum, mensen!

Al met al is Sudoku Master een game die je op zich wel in de winkels kan laten liggen. Je mist er weinig aan. De game is niet zeer slecht of zo, het heeft gewoon wat narigheden die je niet wilt, maar waar doorheen valt te kijken. Tevens heb je de game echt niet nodig als je Brain Training al hebt. Mocht je daarmee uitgespeeld zijn, kun je de Sudoku's van de screenshots in dit artikel ook overtekenen, heb je er ook weer wat.

Oordeel Sudoku Master (NDS)

• Graphics 100
  • Sound 40