Sword of Mana (GBA)
90 100 1

Review Sword of Mana (GBA)

Secret of Mana (ook wel bekend als Seiken Densetsu 2) is een opvolger in de Final fantasy Adventures serie en van de Secret of Mana serie (Seiken Densetsu). Het is dan dus ook een mix tussen het verhaal van Final Fantasy en de gameplay van Secret of Mana.

Een poort dus hoor ik nu al veel mensen denken. Het is gedeeltelijk een poort ja, maar in vergelijking met het originele Seiken Densetsu zit er wel degelijk grote verandering in de verhaallijn.

Gameplay & Features:

Genoeg over het verhaal over naar de gameplay & features. De gameplay heeft een goede basis. Men kan in het begin kiezen of men speelt met een van de twee hoofdfiguren van het spel. Ongebruikelijk zoals bij de meeste RPG games hebben deze hoofrolspelers geen vaste beginnaam die in het verhaal past. In dit geval kan je kiezen uit een mannelijk character (Hero) of een vrouwelijk Character(Heroine). Er zit qua kracht weinig verschil in de twee characters.

Het spel heeft een makkelijke en bekende gameplay (zoals in Secret of Mana). Het spel heeft dus ook een ring-menu. Zodra de speler op start drukt wordt het scherm wat donkerder, alle vijanden stoppen met bewegen en er verschijnt een ring met opties om de speler heen. Hier kan men kiezen uit o.a. stats, weapons, spirits, items enz. Waar ik me soms nog wat aan irriteer is de gevoeligheid van dit ring-menu. Het reageert af en toe wat te gevoelig.

Spirits(magie):

Spirits...Ja spirits! Ook in dit spel zijn ze er weer. Magische wezens van elementen die je vergezellen in je avontuur. Iedere spirit heeft een eigen element. Iedere vijand heeft een zwakke plek voor een bepaald wapen en/of spirit. Dit moet dan ook goed gebruikt worden in de gevechten. De speler kan telkens maar één spirit aan zichzelf toekennen. Dit gebeurd door het ring menu op te roepen en naar het spirits icoontje te gaan. Er is ook een shortcut hiervoor en dat is op de R-knop drukken zodra het ring-menu verschijnt.(L-knop voor wapens) Ook hier zit een klein nadeel aan en dat is dat deze shortcut alleen maar te gebruiken is zodra er vijanden op het scherm zijn en het character zijn of haar wapen tevoorschijn heeft gehaald.

De gevechten:

Het vechten is heel makkelijk en niet zoals in elke RPG turn based. De gevechten in Sword of Mana zijn in real time zoals bijvoorbeeld Final Fantasy Chrystal Chronicles op de GameCube. De wapens zijn te gebruiken door een keer op de A-knop te drukken. Om te springen gebruikt men de L-knop. Spirits cast je door de R-knop te tappen of door hem in te houden. Het verschil zit hem in een offensieve of defensieve aanval. De aanvalstechniek van magie ligt ook aan het wapen wat je draagt. Als je een offensieve spreuk uitspreekt met bijv. Je boog, dan zal de magie als een pijl door de lucht suizen terwijl als je een zeis vasthebt dan zal de magie als een cirkel om je heen zwaaien.

Als je character een vijand schade toebrengt neemt je deathblow meter steeds toe. Als deze meter vol is dan kan je character een speciale aanval uitvoeren met zijn/haar wapen. Ieder wapen heeft zijn eigen aanval.

Hoe vaker men een spirit of een wapen gebruikt hoe meer experience men krijgt met de spirit of met het wapen krijgt. Het wapen en of de spirit zal dan na een tijd een level omhoog gaan. Voor elke vijand die je verslaat zal je ook experience krijgen en zelf een lvl up gaan. Hiermee komen we dan ook meteen aan bij de eerste feature uit.

Classes:

Als men een level up gaat komt er een "level-up icoontje" boven het hoofd van je character zweven en zal er een item bijkomen in je ring-menu. Je krijgt dan een x aantal keuzes van types waarin men een level omhoog kan gaan. Per type zal er een vast twaalftal punten worden verdeeld over eigenschappen die je character draagt. Als men kiest voor random zullen deze twaalf punten willekeurig verdeeld worden over de eigenschappen. De classes zijn genomen uit Seiken Densetsu. Er zal dan ook als men een bepaalde combinatie van types heeft een class change voorkomen. Elke class heeft een eigen aantal bonus punten die aan de eigenschappen worden toegevoegd.

NPC-character:

Ook een onderdeel van de meeste gevechten in Sword of Mana is de NPC character. Dit is een character met een AI die je zelf kan instellen. Deze character zal je "helpen" in de gevechten. Maar wat dit character vaker doet is maar een beetje mee hobbelen, teveel magic gebruiken die niet effectief is tegen de vijand en doodgaan. Je kan ook wisselen tussen je characters door op Select te drukken/

Hot-house, seeds, veggies, fruits, forging & tempering:

Er zijn plekken in de wereld van Sword of Mana waar een plantenbakje staat in de middle of nowhere. Handig als dit bloempotje is kan men hierin een zaadje planten waaruit een instant-huis groeit. In dit huis heb je als speler een aantal opties.
We beginnen bij je eigen moestuintje. Hier staat een grote vriendelijke boom die vraagt of je hem 2 zaadjes wilt geven. Als je dit doet dan zal er aan de hand van de dag en tijd van de dag een stuk groente of fruit uitkomen. Deze kan je dan weer plukken en gebruiken in de andere kamer van je hete huisje.
In de andere kamer loopt er een dwerg rond (ja ze bestaan :p). Hier kun je je wapens kan laten temperen en of forgen. Het verschil tussen deze twee is dat met tempering men de stats van een wapen of armor kan laten verbeteren. Met forging zal men het wapen opnieuw smeden met andere materialen.

Speltypes:
Dit spel kan gebruik maken van de link functie van je Gameboy Advance. Het heeft een aantal voordelen voor beide spelers. Zodra men twee Gameboys linked zal men samen kunnen spelen. Maar dat is niet de voornaamste functie. Ook zullen beide spelers er een amigo bij krijgen. Amigo's kunnen weer worden opgeroepen om te helpen in een gevecht (een keer per dag (Sword of Mana tijd)). Als men een bepaald aantal amigo's heeft zal de speler in bezit komen van een wisdom card. Deze kaarten zorgen voor het summonnen van een wijsheid spreuk die alle vijanden raakt.

Graphics & Geluid:
De graphics zijn echt subliem en van zeer goede kwaliteit. In vergelijking met het originele Seiken Densetsu spel zijn de graphics mooier opgepoetst zodat er gebruik wordt gemaakt van de kracht van de Gameboy Advance. Ook zijn de graphics heel helder en zal er niet snel verwarring ontstaan op het speelveld.

Het geluid daarintegen is ietwat minder. Het geluid van het originele spel stamt van de SNES. En het is algemeen bekend dat de SNES een betere geluidsprocessor heeft dan dat de Gameboy Advance heeft. Dit haalt niet weg dat de muziek en geluidseffecten die in het spel gebruikt worden betoverend mooi zijn. Alleen al voor het intro muziekje zou je het spel moeten kopen en constant het startscherm open laten staan.

Replay Waarde:

De replay waarde is zeer goed. Zoals ik in het begin meldde kan men kiezen uit twee characters. Hero & Heroine. Deze hebben beide een compleet ander verhaal wat netjes in elkaar overloopt. Om het spel dus compleet te willen snappen van beide personages zal je het spel twee keer moeten uitspelen. Het verhaal en het plot is bij beide ook anders dus het is niet simpel het spelletje gewoonweg nog een keer uitspelen. Daarnaast zitten er in het spel ook nog een hele hoop quests, en spirit upgrades. De replay waarde is dan ook vrij hoog. Wat wel jammer is is dat dit alles voor een bepaald moment in het spel allemaal gedaan moet worden en je dus niet door kunt levellen tot aan de laatste eindbaas.

Plus en minpunten:

Pluspunten:
+ Makkelijke shortcuts in je Ring-menu