The Godfather (PSP)
75 100 1

Review The Godfather (PSP)

The Godfather is aangekondigd als EA's grootste project ooit. Die uitspraak is inmiddels vergeten en een niet al te lange tijd geleden verscheen The Godfather dan eindelijk op de consoles. De game volgde het 'free-roaming' principe, dat in feite is uitgevonden door Rockstar met hun GTA serie. Inmiddels is 'free-roaming' een officiëel genre en verschijnen er talloze games die tot dit principe aandoen. Toen The Godfather op de mat viel verwachte ik dus een game vergelijkbaar met de console en pc versies, maar niets bleek minder waar.

The Godfather PSP leent veel aspecten van zijn grote broer op de consoles maar voert deze eigelijk compleet anders uit. Waar je in de console versie jezelf vrij rond de stad kon bewegen, is deze optie in de PSP versie afgeschaft. Deze functie is vervangen door een soort strategie spelletje, welke je verplicht bent te spelen. Uiteraard speel je in deze game ook 'gewone' missies.

Zodra je de game opstart word je verwend met een heerlijke trailer die binnen een aantal seconden al een luguber sfeertje neerzet. Dit komt mede dankzij de graphics die er geweldig uit zien. Al gouw veranderd het filmpje naar in-game speelvoer en zal je je eerst vijand te lijf moeten gaan. Dit is gelijk één van de sterkste punten uit de game, aangezien vechten niet verveelt. Sterker nog, ik begon na een tijdje willekeurige, onschuldige burgers in elkaar te slaan, alleen maar omdat het vechten zo goed aanvoelt. Na de korte introductie moet je aan de slag voor de Corleones, die je gedurende de game zullen begeleiden. Aan jou de taak om hun vuile klusjes te klaren, maar hoe verder je komt, hoe hoger je reputatie, en des te belangrijker de klusjes. Als je genoeg missies hebt geklaard is er kans dat je wordt verkozen tot Don van New York, maar een andere mode beslist hier aan mee.

Dat is dus de strategie mode. Je bent verplicht om ook deze mode te spelen, aangezien de twee modes in elkaar oplopen. Als je het slecht doet in de ene mode, zal je het merken in de andere. Nu moet ik toegeven dat ik heb genoten van de strategie mode, maar dat bleek later voor korte duur. Het spelletje oogt in eerste instantie orgineel, maar als je na 10 rondes nog steeds met hetzelfde bezig bent, begin het langzamerhand te vervelen. De bedoeling is simpel: neem heel New York over. De staat is verdeeld in een aantal zones en elk van de vier families beheert hier een aantal van. Midden in jou zone gebied staat een 'compound' welke functioneert als jouw basis. Het spel is verdeeld in drie beurten. Tijdens de eerste beurt krijg je de kans om wat handlangers te kopen. Deze kan je plaatsen in in jouw zones, maar bedenk je dat er meer één groepje handlangers per zone mag staan. Als je jouw territorium hebt versterkt ga je naar de tweede beurt, waar je de kans krijgt om met een aantal kaarten te spelen. Elke ronde krijg je een aantal nieuwe kaarten met ieder een eigen functie. Zo kan de één ervoor zorgen dat je 250$ mag stelen van een rivaliserende familie, en de ander regelt een extra hulptroep voor jouw. Uiteraard zijn dit voorbeelden en biedt de volledige game er velen meer. Als je ook hiermee klaar bent kan je vorderen naar de leukste beurt: de 'movement fase'. Hierin kan je proberen andere territoria, waaronder die van andere families, over te nemen. Je vecht dan in real-time tegen deze familie en aan jou de taak om hun leiders te vermoorden. Mocht dit je lukken, is hun zone officiëel van jou, en kan je er de volgende keer een hulptroep in zetten. Ook mag je een neutraal gebied proberen van jou te maken. Dit doe je door de eigenaar van een bedrijf over te halen en ervoor te zorgen dat hij wekelijks geld betaalt in ruil voor bescherming. Dit gaat niet altijd even gewillig, maar een paar flinke klappen zullen zijn gedachte vaak wel veranderen...

The Godfather ziet er beeldschoon uit op de PSP, maar dit zijn we eigenlijk wel gewend van EA games. Soms wil de framerate even wankelen, vooral tijdens het binnenkomen van een pand, maar dit werkt niet hindelijk. Voor de rest loopt het spel nagenoeg perfect. Het enige minpunt zijn de kale en eentonige gebouwen, maar eigenlijk mag ook dit de pret niet drukken. Geluidsmatig zit het ook allemaal snor.

Waar je zou verwachten dat The Godfather op de PSP uitvoerig zou falen, is het EA toch gelukt een waardige handheld game op de markt te zetten. Ik heb me gedurende de tien uren gameplay die het spel biedt redelijk weten te vermaken, alhoewel het af en toe een beetje entonig dreeg te worden. Ben je op zoek naar een spelletje waar je jezelf zo nu en dan een poosje mee bezig kunt houden, dan heb je aan The Godfather een goede. Wat mij betreft heeft EA voor het eerst in haar loopbaan een plusje behaald, en dit is iets wat in mijn boekje niet vaak gebeurd.

Oordeel The Godfather (PSP)

Aantal keer bekeken: 2184

Laagste prijzen voor The Godfather (PSP)