The Land Before Time (GBA)
40 100 1

Review The Land Before Time (GBA)

Terwijl onze van de tv bekende dinosauriƫrs een grot aan het verkennen waren zaten Littlefoot en zijn vrienden in de val. Het is een scherpvoet. Maar waar is iedereen heen gevlucht. Waar zouden de anderen heen gevlucht zijn? Allemaal zijn ze verdwaald en om ze te redden moet jij door de levels lopen en wanneer je sterker dan een eindbaas bent dan heb je een dino gered!

De bedoeling van het spel is dus het redden van de vrienden van Littlefoot die door het zien van een scherpvoet op de vlucht zijn geslagen.

Jammer genoeg heeft ook deze platformer geen batterij save. Dat betekent dat je iedere keer een password krijgt, wat erg irritant is, omdat je steeds papier bij de hand moet hebben. Ik heb dit spel voor het grootste gedeelte in bed zitten spelen, dan is het natuurlijk helemaal irritant als je steeds die passwords op moet schrijven.

Gameplay
Opzich bestuurt het spel wel goed, vooral doordat je een twee keer kan springen. Een keer vanaf de grond en kan je ook nog een klein beetje verder in de lucht 'springen'. Overigens is dit natuurlijk niet het enige spel dat die mogelijkheid heeft hoor, maar het bestuurd gewoon fijn. Er zijn een paar manieren om je vijand te doden. Door op hem te springen of iets anders. Dan andere kan ik niet uitleggen, want je Dino doet heel erg maf als je dat doet. Dat krijg je dus als je B een paar keer achter elkaar indrukt. Die move valt echt niet uit te leggen :)
The Land Before Time is een klein spel, dat binnen een paar uur uit te spelen valt. Kinderen zullen er iets langer over doen, maar door het lage replay gehalte zullen ze het niet zo lang spelen ben ik bang voor. Laten we maar hopen dat het grafische gedeelte van The Land Before Time beter is.

Graphics
De graphics zijn nog slechter dan die van de meeste eerste generatie spellen op de GBA. De omgevingen zijn ook niet bepaald gedetailleerd. Ook de achtergronden zijn veel te statisch. In plaats van afwisseling in de achtergronden heb je bijvoorbeeld een zon in het midden als achtergrond en die zie je alleen op een andere manier als je springt. Verder beweegt hij gewoon niet. Ook is dat met vele andere dingen, de makers hebben het zich veel te gemakkelijk gemaakt. Neem nou Crash Bandicoot XS die ik vorige week gereviewed heb, daar had je bijvoorbeeld een achtergrond die zwart was met allemaal sterren en daar kwamen af en toe satellieten en dat soort dingen tevoorschijn. Zo hoort het, gewoon een voorwerp in het midden en voor de rest niets erbij, dat is gewoon niet mooi. Maarja, dat zullen ze natuurlijk ook behoorlijk merken in hun eindscore. Veel pluspunten kan ik hier niet voor geven!

Geluid
In The Land Before time zit constant muziek, wat erg leuk kan zijn. Maar is dat in dit geval ook wel zo? De muziek is namelijk vaak saai en eentonig. En dan hebben we nog niet alles gehad, want het is ook nog eens van een slechte kwaliteit. Verwacht ook geen geluidseffecten van de kwaliteit van Rayman Advance, want die krijg je namelijk ook niet te horen. De geluidseffecten die er zijn, zijn niet super. Ik liever de kristallen geluiden uit Rayman Advance bijvoorbeeld. Maargoed, dan denk je daar ook weer over na. Het gaat over dinosauriƫrs en toen die leefden was er nog geen kristal ;) Maar nog even serieus, de muziek is van een slechte kwaliteit en zijn niet bepaald afwisselend en de geluidseffecten zouden toch echt beter kunnen.

Plus en Minpunten
+ Redelijke besturing
- Weinig afwisseling in de muziek en ook nog eens slechte kwaliteit
- Geluidseffecten hadden ook veel beter gekund!
- Laag Replay gehalte
- Weinig details (slechte graphics)
- Superslechte achtergronden!

The Land Before Time kan je toch eigenlijk wel een slecht spel noemen en dat zeg ik niet vaak. Door weinig afwisseling in de muziek en ook nog eens een slechte kwaliteit van de muziek, slechte achtergronden, weinig oog voor detail en een laag replay gehalte lijkt het mij wel duidelijk dat dit zeker geen topper is. Er is wel een pluspunt, omdat het op dat gebied toch wel redelijk is. Maarja, dat maakt natuurlijk niet het hele spel goed. En dan heb ik eigenlijk nog een opmerking, je ziet dat veel platformers al in het Nederlands zijn, dus ik vind (vooral als je bedenkt dat dit spel voor kinderen is) dat deze ook Nederlands had moeten bevatten. Zeker, omdat het al zo een klein spel is. Dit is de slechtste platformer die ik tot nu toe gespeeld heb op de GBA. Dit spel heeft zeker niet het optimale uit de GBA gehaald!

Oordeel The Land Before Time (GBA)

• Graphics 35
  • Gameplay 40