The Lord of the Rings: The Third Age (NGC)
83 100 1

Review The Lord of the Rings: The Third Age (NGC)

Lord of the Rings… Velen kennen de film, en ook velen zullen The Two Towers en Return of the King wel eens gespeeld hebben. The Third Age is weer nieuw, is het wat? Je leest het in deze review. Hoi! Ik wilde eens een keer zelf op avontuur gaan in het Lord of the Rings-universum. Lekker Orcjes jagen, Uruk-Hai’s doden en gezellig wandelen met m’n vriendjes. Mijn naam is Jeroen, zoon van Leo, en ik ben citadelwacht van Gondor. Samen met Chris, een Hobbit, Casper, een Dwerg en Noor, een Elf hebben wij het opgenomen tegen het leger van Saruflo de Blauwe Tovenaar. Dat heeft ons veel moeite gekost, maar gelukkig hebben we na afloop wel een handtekening van Frodo weten te bemachtigen, die nu prachtig ingelijst boven mijn tweepersoonsbed hangt te schitteren in het licht van de volle maan. We lopen de oorlog tegemoet en we zien hoe een onschuldige man wordt geraakt door een Orc. Ik pak mijn zwaard, ren erop af, doe een aanval en ren terug. De Orc doet hetzelfde, om de beurt doen wij een aanval totdat de Orc sterft. Ik ren naar de man en hij zegt: “Mijn naam is Robbie, zoon van Truus, en ik heb hier een missie voor je voordat ik sterf. Review dit spel voor mij, als je faalt dan valt Frodo ook in het vuur wanner hij de ring wilt vernietigen in de derde film.” Natuurlijk ga ik op het aanbod in. Niet Frodo dus die de wereld redt, maar ik!

Electronic Arts begon in 2002 de James Bond-games te veranderen. Ze deden niet meer aan films omtoveren tot games, maar kwamen aan met James Bond 007: Agent Under Fire, een spel met James Bond in de hoofdrol, maar geen film. Nu, 2,5 jaar later, besluit Electronic Arts hetzelfde te doen met de Lord of the Rings serie, en daarom komen ze aan met Lord of the Rings: The Third Age, waarin je niet met Aragorn, Gimli en al die anderen speelt, maar met nieuwe personages die je niet in de film zag. Je begint het spel met Berethor, een citadelwacht van Gondor, en Idrial, een Elf uit Lothlórien. Berethor is op pad gestuurd door de Stadhouder om Boromir op te sporen, want die heeft Gondor verlaten en maakt deel uit van ‘The Fellowship of the Ring’. Als Berethor wordt aangevallen door een Nazgûl, schiet Idrial hem te hulp. Haar missie is terug naar Lothlorién te gaan om de Elfen te waarschuwen voor de gevaren die hen te wachten staan. Als ze onderweg een gewonde Doler tegenkomen hebben ze hun derde lid erbij. Zijn naam is Elegost en hij is op zoek naar Hadhod, een Dwerg, die zich ook al snel bij het groepje aansluit. In Rohan joint Morwen en ook Éaoden wilt niet achterblijven. Zes mensen, en nog nooit in de film verschenen, als het niet op het witte doek kan, dan maar in EA’s game, Lord of the Rings: The Third Age!

In The Two Towers en Return of the King moest je nog simpel hack ‘n slashen, maar in The Third Age is dat wel anders. The Third Age is namelijk geen Hack ’n Slash game, maar een heuse RPG! Je kunt het beter zo zien: Lord of the Rings: The Third Age is een Lord of the Rings game met een heerlijk Final Fantasy-sausje. Oke, foute zin, maar hier komt het wel op neer. Er zijn Random Battles waarbij je eerst een leuke afbeelding ziet, en daarna kom je in een speciaal vechtscherm. Daarin moet je een aanval uitkiezen en dan begint het gevecht turn-based. Oftewel eerst doet Jantje een aanval, dan Pietje weer, maar opeens komt Koos en die slacht Jantje en Pietje allebei af, Koosje wint! Ook krijg je na een gevecht punten, en je kunt door meer punten te krijgen stijgen in levels zodat je sterker wordt. Elke keer als je een level stijgt, krijg je ook twee ervaringspunten die je kunt verdelen onder je statistieken. Je kunt ze verdelen onder je Strength, je kracht, Spirit, magie, Constitution, je levenspunten, Speed, snelheid en Dexterity, je kans op raken. Buiten het vechten om loop je door de magische wereld van Lord of the Rings heen. Je komt verschillende beroemde locaties tegen, zoals de Mines of Moria en Rohan, je volgt de radar die je kunt inzoomen en uitzoomen met de Y-knop, bepaald met wie je loopt door op X te drukken en met de C-stick beweeg je de camera. Je komt veel schatkisten tegen met items erin en soms ook equipment. Equipment en items kun je trouwens ook van verslagen vijanden krijgen, en door op start te drukken kun je Equipment selecteren. Je kunt nu je personages uitrusten met betere zwaarden, helmen en kleding. Wat ik zelf wel heel gaaf vind is dat je het resultaat van kleding en helmen ook echt ziet. Zo kun je als ijdel mannetje zijnde ook nog eens beslissen wat voor kleding je poppetje draagt (Staat dit wel? Nee hoor, dit kan echt niet!).

De besturing buiten de battles om heb ik verteld, en binnen de battles is het nog veel makkelijker. Gewoon op A drukken om te selecteren en met de vierpuntsdruktoets kun je scrollen, dit vond ik iets minder omdat dat met andere spellen niet zo is, en toen ik na The Third Age even Tales of Symphonia ging spelen ging ik heel nutteloos op de vierpuntdruktoets drukken… Flauw hoor dat dat daar niet kan! Maar voor de rest is de besturing wel vet. Ook de sounds zijn heel gaaf tijdens- en buiten de battles om. Lekkere Lord of the Rings melodietjes die je zult herkennen uit de films.

Toch zijn er een aantal dingen die me even vaag lieten kijken. Electronic Arts verandert de hele Lord of the Rings-trilogie met de Third Age! Want je vergezelt Gandalf the Grey in zijn gevecht tegen de Balrog, in Moria. Dit heb ik niet gezien in de film, die ik al vijf keer gezien heb. Misschien is het mij niet opgevallen hoor, maar ik weet zeker dat ik geen andere mannetjes erbij zag staan toen Gandalf met de Balrog ging vechten. Nogal vreemd.

In het spel krijg je allemaal cutscenes te zien die je meer over de geschiedenis van personages, locaties en rassen laten zien. Dit alles wordt leuk gebracht met beelden uit de film en een verhaaltje van Gandalf erbij. In totaal zijn het er iets van honderd, dus je kunt wel merken dat dit geen klein spel is. Na vier uur spelen zat ik zelf nog maar op 3 procent van de game, maar dat kwam omdat ik vergeten was mijn GameCube uit te zetten toen ik beneden televisie ging kijken. Maar ik denk dat je hier toch wel zo’n dikke veertig uur aan bezig ben. Naast de Singleplayer kun je na elke locatie ook het speltype Evil spelen, waarin je de battles kunt naspelen, maar nu ben jij de Orc in plaats van Berethor en zijn vrienden. Wel een leuke extra, maar had van mij niet perse gehoeven aangezien het nogal verveelt. Ook kun je, als je vrienden hebt, de Singleplayer met z’n tweeën spelen, speler 1 is dan drie personages en speler 2 is er ook drie. Omstebeurt lopen (zelf weten wie wanneer loopt, Floris en ik deden op de GameXpo om de battle, dit was een hint!), en samen de turn-based battles doorlopen, kijk, dat vind ik nou leuk!

Electronic Arts heeft mij eindelijk weer eens een game gebracht die mij lang boeit. Ik kan terecht zeggen dat ik dit de tweede EA-game vind van 2004 die wèl leuk is om te spelen. Hou je van RPG’s, dan is dit een leuke game, hou je van Lord of the Rings? Kopen, want ook al lijkt het stom met zulke karakters die niets met de film te maken hebben, eigenlijk is het gewoon heel cool!

Oordeel The Lord of the Rings: The Third Age (NGC)

• Graphics 84
  • Gameplay 86