The Revenge of Shinobi (GBA)
75 100 1

Review The Revenge of Shinobi (GBA)

Ik herinner me nog zeer goed de dagen dat ik Shinobi in m’n Sega Master System plaatste, onvergetelijke tijden heb ik beleefd met de ninja. Velen kennen hem waarschijnlijk niet, maar gamers die al een tijdje bezig zijn met wat ze doen moeten Shinobi nog wel kennen van vroeger. Nu is hij terug van weggeweest, de Playstation 2 kreeg z’n eigen versie en ook de handheldgamers mogen nog even meegenieten van Shinobi.

Het verhaal van The Revenge Of Shinobi is typisch Japans. Vroeger terroriseerde de demoon Ashira-O de steden en velden van Japan. Tot vijf shogun meesters hun krachten bundelden en Ashira-O gevangen namen in hun wapens. Maar ja, je raadt het al, de demoon leefde verder in de vijf wapens en hun bezitters kwamen onder invloed van de slechte energie van Ashira-O. Nu is het aan de ninja Shinobi om de vijf wapens te veroveren en voor eeuwig Ashira-O uitschakelen.

Het oude Japan
Shinobi was vroeger een platform spel die plaats vond in een meer hedendaagse tijd. De nieuwe Shinobi daarentegen speelt zich af in het oude Japan waar ninja’s en samurai’s de mogelijkheid hadden om hun vechtkunsten steeds te verbeteren. Het oude Japan is echt een plaats waar Shinobi hoort rond te dwalen. Shinobi is nog altijd een ninja en op dit moment lopen er niet al te veel ninja’s meer rond in de iets drukkere steden. Ook heeft onze vriend ditmaal de mogelijkheid om magie te gebruiken, maar hierover later meer. Wat je meteen zal opvallen, is de muziek. Deze muziek geeft de Japanse sfeer in het spel nog een grotere nadruk. Liefhebbers van het genre zullen zich zeker bekoren met de sound. De muziek is zeker niet ophitsend, en dat is maar goed ook. Het rustige sfeertje in het spel wordt al genoeg verbroken door de vele bad guys.

Aardig wat moves
Over de bad guys gesproken, die zijn er genoeg in het spel. In de eerste levels zal je voornamelijk te maken hebben met hersenloze zombies en ninja’s die hun skills nog wat zullen mogen opvoeren eer ze Shinobi iets kunnen aandoen. Gelukkig blijft dit niet zo. Naarmate het spel vordert zullen ook de vijanden slimmer worden en ook sterker. Zo zul je in je tweede missie al te maken krijgen met boogschutters en wijfies die iets te graag slingeren met hun sikkels die vastgemaakt zijn aan een ketting. Maar gelukkig heeft onze eigen ninja ook aardig wat moves om de vijand uit te schakelen. Dit wil niet zeggen dat er veel verschillende moves zijn, maar gewoon dat ze allemaal handig van pas kunnen komen tijdens de gevechten. Je voornaamste wapen is je zwaard, die zeer effectief is voor close combat. Driemaal na elkaar slaan met het zwaard en de slagen worden krachtiger. Ook ninjasterren komen te pas, deze zullen vooral handig zijn om boogschutters neer te halen die je willen laten kennismaken met een van hun pijlen.

Hocus pocus
Zoals ik al eerder vermeldde in deze review heeft Shinobi de gave onder de knie om magie te gebruiken. Deze magie kun je onderverdelen onder de grote aardelementen. Deze aardelementen zijn vuur, water, aarde en lucht. Iedere magiesoort heeft zo z’n voor- en nadelen. Zo zal je met het element aarde een kleine aardbeving kunnen veroorzaken, terwijl je met vuur aanvalt met een vlammend zwaard. Deze magie verkrijg je door verschillende perkamenten bijeen te sprokkelen. Hoe meer van deze rolletjes papier je hebt, des te krachtiger je magie wordt. Natuurlijk kan je deze hocus pocus niet blijven gebruiken. Een magiemeter toont aan hoeveel magie je nog kan gebruiken van dat bepaalde element. Ook zijn er veel powerups verspreid over de levels, waaronder lifegainers, ninjasterren en magievullers. Deze hebbedingetjes zijn te vinden in tonnen, kraten, kartonnen dozen, bijenkorven, enzovoorts.

Paswoorden
Wat een minpunt is in The Revenge Of Shinobi is dat spel nog werkt met een paswoordsysteem, terwijl de GBA in staat is om een simpele savefile op te slaan in de cartridge. Nu kan je natuurlijk zeggen: ik hou die paswoorden altijd netjes in het doosje, maar sloddervossen zullen het minder makkelijk hebben met dit systeem. De Japanse wereld is zeer mooi weergegeven in dit spel, je krijgt echt een relaxed gevoel mede door de graphics en het geluid. Maar wees niet te relaxed of voor je het weet lig je te kermen van de pijn door een of andere gast die het niet zo met je eens is. Eindbazen in het spel geven gelukkig een goede tegenstand, de éne zal geesten op je afzenden en de andere zal dan ook magie kunnen gebruiken van een bepaald element.

Conclusie:
The Revenge Of Shinobi is een goede actie platformer, waar je toch wel een tijdje zoet mee kunt zijn. Natuurlijk zullen de liefhebbers van ninja’s dit spel meerdere keren willen uitspelen. Mooie graphics en een zeer goede sound maken dit spel nog beter, wel jammer dat er met paswoorden wordt gewerkt en niet met een savefile.

Oordeel The Revenge of Shinobi (GBA)

Aantal keer bekeken: 1656

Laagste prijzen voor The Revenge of Shinobi (GBA)