The Simpsons: Hit & Run (NGC)
83 100 1

Review The Simpsons: Hit & Run (NGC)

Simpsons Hit & Run heeft het in Amerika niet echt goed gedaan ondanks de toch wel redelijke reviews en de vele fans die het land kent. Dit is in Europa alleen maar minder dus je kan er van uitgaan dat de makers niet echt hoge verwachtingen hadden. Dit bleek ook wel toen ik op de dag van release elke gameshop langs ging. De grotere winkels verkopen dit spel helemaal niet! Dus terwijl jullie lekker thuis games zaten te spelen die wel overal te krijgen zijn, kon ik een lange fietstocht tegemoet zien richting centrum Eindhoven naar de enkele shop die hem wel had. Maar hij was het waard!!!
Complottheorie
Het verhaal in het spel is gewoon verschrikkelijk. Het slaat nergens op en het zorgt er ook niet voor dat je in het spel wordt gezogen. Is het verhaal slecht? Nee, want als het weer een van de vele manieren is om Simpons humor in het spel te gooien kan het alleen maar goed zijn. Simpsons humor in een spel, is dat goed? Voor de mensen die haast hebben zal ik maar meteen met de deur in huis vallen: Vind je Simpsons humor goed? Dan is dit jouw spel. Vind je het niks? Dan niet. Het verhaal houdt kort in dat er overal robotwespen rondvliegen en dat er verdachte Buzz cola kisten door de stad zijn verspreid. Eerst zal Mr. Burns verdachte nummer 1 zijn, maar dit alles blijkt veel dieper te liggen. Dit is alleen iets dat je zelf zal moeten uitvinden.

Gejat
Over de gameplay kan ik kort zijn, die is gelijk aan GTA 3. Je kan door 5 stadsdelen van Springfield lopen en rijden. Lopen kun je met 5 verschillende karakters die elk een eigen stadsdeel hebben. Je begint met Homer in het standaard Springfield, vervolgens kan je met Bart het centrum verkennen en Lisa zal aan de kust opereren. Later worden deze levels herhaald met de karakters Marge em Apu terwijl Bart en Homer een tweede kans krijgen. Deze herhaalde levels zullen niet direct worden gekopieerd, maar kennen te weinig veranderingen om ze anders te noemen. In elk level kan je bij elke auto die je tegenkomt instappen. GTA3 was toch wel één van de beste spellen ooit. Helaas mist Simpsons gewoon teveel om dit een goed spel te noemen. Maar de Simpsons zorgen er wel voor dat het een leuk spel is. Zo zegt Bart in de tutorial dat je zo in elke auto kan meerijden, want de Simpsons hebben al zoveel goeds voor Springfield gedaan! :p

Zie je het niet dan hoor je het wel
Het hele spel ziet er goed uit, maar soms denk ik dat het toch beter was om de game cell-shaded te maken. Zo zien de puntige haren van de kids er niet echt goed uit, maar elk karakter herken je. Als je niet ziet wie het zijn dan hoor je het zeker, want eindelijk zijn de echte stemmen van elk personage ingesproken door dezelfde cast als in de serie. Een ander leuk ding is dat alles qua gebouwen en objecten die je ooit in de serie zag haast allemaal in het spel zijn verwerkt. Zo staat bijvoorbeeld de totempaal die Homer ooit kocht in de achtertuin. Deze kan met een druk op de knop een vlam produceren die een echt “mmh auw” effect heeft.

Je kunt makkelijk stoppen
De enige reden waarom de echte Simpsons fan dit spel zou kunnen laten liggen, is de replay. De irritatie factor in dit spel ligt namelijk te hoog. Om de replay te verhogen zijn veel van de missies met tijd vrijwel onmogelijk gemaakt. Als je dan in de latere levels cops hebt die echt bij het kleinste foutje al meteen achter je aan gaan, en de soms vage rijacties van de rest van het verkeer, dan zal je me denk ik wel snappen. Ik had er geen last van, maar ik snap goed dat ook een hoop mensen het geluid uitzetten. Na een tijdje worden de zinnetjes, die elk karakter produceert na het vernielen van een object, toch wel heel erg. Als je het spel hebt uitgespeeld dan zijn er nog genoeg dingen te doen. Elk level kent 3 kostuums voor je karakter en 5 auto’s die je moet aanschaffen. Ook zijn er kaarten te verzamelen en kan je alle secrets ontdekken. Als je dit alles hebt gedaan zal er een nieuwe baan vrijkomen in de multiplayer. De mutiplayer doet heel erg denken aan een oude racegame. Je ziet vanuit een bovenaanzicht een baan waarop 4 autootjes racen. Dit ziet er in eerste instantie niet leuk uit, maar als je 3 vrienden bij je hebt kan je echt wel wat uurtjes lol hebben. De hele multiplayer viel toch wel tegen, want zelf hoopte ik op een soort NFS Hot Pursuit variant. Waarin bijvoorbeeld de één de cop speelt en de andere moet ontkomen.

Oordeel The Simpsons: Hit & Run (NGC)

• Graphics 77
  • Originality 65